Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 16:09
  #1
Medlem
Jag tänkte av rent intresse försöka ta mig igenom någon grundläggande bok i Fluid Mechanics på universitetsnivå, och jag undrar vilka förkunskaper man bör ha för det ämnet?
Jag har tillräckligt med bakgrund inom matte och fysik för att vara välbekant med partiella derivator, trippelintegraler, Laplace-transformen och rörelsemängdmoment, och jag är också lite bekant med hydrostatik (typ beräkning av kraftcentrum för vattentryck mot en yta med någon godtycklig definierad form osv) samt Bernoullis ekvation och i övrigt det mesta som man lär sig om Fluid Mechanics på gymnasienivå.

Det här har som sagt ingenting med några egentliga seriösa studier att göra, utan helt och hållet om ett allmänt intresse.

EDIT:
Jag är också lite nyfiken på hur bekant man behöver vara med Solid Mechanics.
Jag är mycket väl bekant med Statics i 3 dimensioner i alla fall.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2017-08-17 kl. 16:30.
Citera
2017-08-17, 23:24
  #2
Medlem
Vektoranalys.
Citera
2017-08-18, 00:52
  #3
Medlem
Partiella derivator och trippelintegraler - bra. Strömningsmekanik bygger till stor del på detta. Flervariabelsanalys i allmänhet är väldigt nyttigt att ha koll på. Vektoranalys som nämns är också bra att ha koll på, kontinuummekanik och tensorer är nyttigt att känna till. Allmän kunskap om dimensionslösa tal och dimensionsanalys är bra att ha. Hållfasthetslära har du inte jättestor nytta av, men statisk mekanik är däremot en bra förkunskap. Kika lite på stelkroppsmekanik också.

Ska du in och peta och eventuellt lösa problem som innehåller turbulent strömning så är kunskap i programmering samt numeriska metoder närmast ett måste.

Det finns en uppsjö av litteratur på ämnet strömningsmekanik, i mitt tycke så är många av böckerna väldigt lika.
Citera
2017-08-18, 08:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Certocito
En mycket bra sammanställning som jag skriver under på till fullo! (Jag tänkte svara nåt själv igår, men kände att jag behövde sova på saken...)

Inte minst:
Allmän kunskap om dimensionslösa tal och dimensionsanalys är bra att ha.

Detta är något som jag tycker är alltför underskattat! Och inte bara inom strömningslära, utan i alla fysikaliska frågeställningar ända ner på vardagsnivå. Jag använder det bara mer och mer för vart år som går - Först som ett snabbare sätt att hitta vilka variabler som går lättast att lösa, och givetvis slutligen för att kontrollera svaret är rimligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback