Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-19, 13:28
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nåja, dessa höjningar tycker jag inte är så farliga. Vi blir äldre och äldre, att bli hundra är inget konstigt längre och att bli 90 är mycket vanligt. Vi kommer inte att få ihop pensionssystemet, om alla ska plugga till 30, gå i pension vid 60, leva till 90, och i åren mellan 30 och 60 även vara föräldralediga, sjukskrivna och arbetslösa några år var. För så börjar det bli.

Vad pratar du om?
Vi har ju hur mycket pengar som helst. Så mycket att vi kan ta hit mer än 100 000 människor varje år som får bo, äta och dricka gratis.
Varför ska då vi svenskar helt plötsligt behöva arbeta tills vi är 69 år?

Att du inte tycker det är så farligt får stå för dig. Själv tycker jag att du är totalt efterbliven som tycker så.
Har du sett hur en byggjobbare ser ut vid 50 år?
De kan ju knappt gå så ledbrutna de är.
Hur ska en sådan person kunna arbeta tills de är nästan 70 år?
Pensionsstorleken krymper dessutom trots att vi tvingas arbeta längre.
En person som är född på 90-talet beräknas få ca 40% av sin lön i pension.
Citera
2017-08-19, 13:30
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Sanningen om de 258 miljarderna.

Ett problem med uttaget var att tidernas största börsfall kom i stort sett samtidigt. Det gjorde att bromsen senare slog till. Egentligen borde AP-fonderna stöttats upp så blomsen aldrig behövt slå till. Men som synes så var själva beslutet om att tanka AP-fonderna till staten för just statens pensionsåtagande. Det var aldrig fråga om någon stöld.

Nej, ett problem var att politikerna tog ut 258 jävla miljarder. Det var det som var problemet.
Du låter som en typisk politiker.

Vad en opinionsbildare skriver om i en tidning är tämligen ointressant.
Citera
2017-08-19, 13:38
  #27
Medlem
Se till att 51% av väljarna i 2018 års riksdagsval röstar bort alla 7-klöverpartier, då kanske det sker en förändring.
Citera
2017-08-19, 14:10
  #28
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nej, ett problem var att politikerna tog ut 258 jävla miljarder. Det var det som var problemet.
Du låter som en typisk politiker.

Vad en opinionsbildare skriver om i en tidning är tämligen ointressant.
Ja det var ett brett beslut i riksdagen på den tiden.

Jag är ingen politiker men jag vet att kalla ett äpple för äpple och inte skruvmejsel.
Citera
2017-08-19, 14:11
  #29
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Se till att 51% av väljarna i 2018 års riksdagsval röstar bort alla 7-klöverpartier, då kanske det sker en förändring.
Det parti som får dessa 51% kommer knappast att vara regeringsdugligt.
Citera
2017-08-19, 15:18
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nej, ett problem var att politikerna tog ut 258 jävla miljarder. Det var det som var problemet.
Du låter som en typisk politiker.

Vad en opinionsbildare skriver om i en tidning är tämligen ointressant.

Du har alltså inte förstått hur pensionssystemet fungerar och varför de 258 miljarderna flyttades från pensionsfonderna till statskassan?
Citera
2017-08-19, 16:43
  #31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Vad pratar du om?
Vi har ju hur mycket pengar som helst. Så mycket att vi kan ta hit mer än 100 000 människor varje år som får bo, äta och dricka gratis.
Varför ska då vi svenskar helt plötsligt behöva arbeta tills vi är 69 år?

Att du inte tycker det är så farligt får stå för dig. Själv tycker jag att du är totalt efterbliven som tycker så.
Har du sett hur en byggjobbare ser ut vid 50 år?
De kan ju knappt gå så ledbrutna de är.
Hur ska en sådan person kunna arbeta tills de är nästan 70 år?
Pensionsstorleken krymper dessutom trots att vi tvingas arbeta längre.
En person som är född på 90-talet beräknas få ca 40% av sin lön i pension.

Jag är lika mycket emot massinvandringen som du, men nu ÄR det ju så att vi måste klara våra egna på den lilla skärv som blir över när de har fått sitt. Det var inte jag som ville ha det så.

Jag känner några hantverkare typ kaklare, målare, reparatörer som är runt 60 och de ser inte särskilt ledbrutna ut. I det enskilda fallet kan det förstås vara så, och då ska personen kunna få antingen omskolning till någon typ av stillasittande arbete eller förtidspension, lite beroende på ålder och förutsättningar. Men man kan ju inte regelmässigt pensionera folk vid 50, det fattar du väl? Många människor som inte haft monotona och tunga jobb både kan och vill fortsätta efter 65, och det tycker jag att de ska få göra. Men det rimliga är att den allmänna pensionen ligger någonstans kring 65 som den har gjort väldigt länge nu, och i de fall människor har goda skäl att trappa ner eller sluta arbeta tidigare bör det kunna åtgärdas med individuella lösningar.
Citera
2017-08-19, 21:20
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det parti som får dessa 51% kommer knappast att vara regeringsdugligt.
Nuvarande regering kan inte heller kallas dugligt när de hindrar polisen att följa lagar som de själv skapat. Politiken saknar konsekvenstänk och bryter ned samhället. Den är orättvis mot svenskar , inkonsekvent , falsk, kortsiktig, ogenomtänkt, ohållbar, nedbrytande osv. Mycket kan man kalla regeringens politik men duglig är den INTE!!! Det måste till ett nytt parti, ett nytt tänk som ska rädda Sverige ur detta dårskap.
Citera
2017-08-19, 22:19
  #33
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Nuvarande regering kan inte heller kallas dugligt när de hindrar polisen att följa lagar som de själv skapat. Politiken saknar konsekvenstänk och bryter ned samhället. Den är orättvis mot svenskar , inkonsekvent , falsk, kortsiktig, ogenomtänkt, ohållbar, nedbrytande osv. Mycket kan man kalla regeringens politik men duglig är den INTE!!! Det måste till ett nytt parti, ett nytt tänk som ska rädda Sverige ur detta dårskap.
Jag försvarar inte heller nuvarande regering, jag ser den helst avsättas i förtid då de förstör landet. Det kommer även SD att göra om de får majoritet. Någon allians lär vi inte heller se så vad återstår? EN teknokratisk regering? SD är ett nazistparti och är liksom den oranga clownen i Vita Huset ingen lösning.
Citera
2017-08-19, 22:38
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag försvarar inte heller nuvarande regering, jag ser den helst avsättas i förtid då de förstör landet. Det kommer även SD att göra om de får majoritet. Någon allians lär vi inte heller se så vad återstår? EN teknokratisk regering? SD är ett nazistparti och är liksom den oranga clownen i Vita Huset ingen lösning.
Det kan i alla fall inte bli sämre än nu. Jag tycker att man kan kopiera våra grannländers politik rakt av. Danmarks och Finlands invandringspolitik. Norsk jordbruks och infrastrukturpolitik. Finlands skolpolitik osv. Svenska politiker är så urusla att jag önskar att Sverige blir tagen till tvångsvård och förmyndarskap av våra grannländer. Eller låta folket styra utan politiker med hjälp av folkomröstningar.
Citera
2017-08-20, 00:46
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Problemet är ju, att sedan när du kom hem till Sverige igen utblottad, så skulle samhället inte kunna/vilja sätta dig på gatan. Utan då skulle de ändå behöva betala garantipension till dig.

Det är ju sant, men det är ju likväl något man får även om man inte jobbat alls.
Så egentligen är det helt åt helvete att ens pension ska låsas in.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback