Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-08-18, 14:12
  #49
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast att vara självisk betyder inte att jag alltid är självisk. Jag tror alla människor är självisk ibland. Även när de röstar. Hur ska man kunna kolla om någon röstar för egen vinning? Det är nog omöjligt.


Hmm, om vi vänder lite på argumentet. En kvinna som blir barnledig är ju självklart till nytta för samhället.

Men utifall vi kollar på antalet kvinnor med fyra ungar, tre pappor och aldrig har haft ett jobb, som sitter och beklagar sig att det inte fins några jobb samtidigt som dom inte söker.

Vad anser du, är det andra exemplet lika viktigt för samhället som den första?

Alla röstar självklart för sin egen vinnings skull, personer som bara kostar röstar på det parti som gör det lättare att snylta. Personer som arbetar röstar på det partiet som vill förbättra för arbetaren, och egenföretagare röstar för att förbättra för egenföretagare.

Två av dessa är en del av samhället och gör rätt för sig, den tredje vill att andra ska göra allt.
Citera
2017-08-18, 17:05
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Hmm, om vi vänder lite på argumentet. En kvinna som blir barnledig är ju självklart till nytta för samhället.

Men utifall vi kollar på antalet kvinnor med fyra ungar, tre pappor och aldrig har haft ett jobb, som sitter och beklagar sig att det inte fins några jobb samtidigt som dom inte söker.

Vad anser du, är det andra exemplet lika viktigt för samhället som den första?

Alla röstar självklart för sin egen vinnings skull, personer som bara kostar röstar på det parti som gör det lättare att snylta. Personer som arbetar röstar på det partiet som vill förbättra för arbetaren, och egenföretagare röstar för att förbättra för egenföretagare.

Två av dessa är en del av samhället och gör rätt för sig, den tredje vill att andra ska göra allt.
Det kan även vara så att de som arbetar tänker ett steg längre och tänker "vad händer om jag blir arbetslös", och röstar därefter. Det finns nog alla varianter.

Det kan också bli så att de som inte får rösta känner sig utanför samhället och brottsligheten ökar, t.ex.
Så var gränsen för rösträtt ska gå är svår att avgöra. Det är egentligen min enda åsikt, att det är väldigt svårt att hitta den balansen.
Citera
2017-08-18, 20:57
  #51
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Bästa vore att alla medborgare över 20 år, oavsett kön, etnicitet, kompetens eller inkomst har var sin röst.

Alla icke medborgare eller alla under 20 skall sakna rösträtt.
Citera
2017-08-19, 00:12
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Borde rösträtt verkligen vara en mänsklig rättighet?

Sverige är fullt av personer som aldrig har lyft ett finger för att bidra till det Svenska samhället, kan vara brudar som har fyra ungar med tre pappor och lyfter feta summor i bidrag, eller snubbar som inte gör ett skit förutom att spela dataspel och har skattebetalare stå för alla utgifter.

Vore det kanske inte bättre att man lägger en "medborgar" titel till personer som sköter sig, arbetar, betalar skatt etc och man tillåter endast dom att rösta.

Enkelt sagt: Bidrar du inte till samhällets utveckling ska du inte heller ha något att säga till om.

Här kommer då argumentet om allas lika värde, men betyder inte det även att vi som har arbetat hela vårat liv ska betala för lata människor som bara kostar pengar, och borde deras åsikt faktiskt vara värd något?

Sedans finns det självklar förmildrande omständigheter som pansion, sjkukskriving (inte idiot saker som tvspelsmissbruk).

Vad tror ni? Skulle Sverige och världen vara en bättre plats utifall almänn rösträtt togs bort, och endast "arbetare" har rätt att få sin röst hörd?

Då betyder detta: "Enkelt sagt: Bidrar du inte till samhällets utveckling ska du inte heller ha något att säga till om.", att SD-politiker inte skulle få rösta, de bidrar ju inte till landets utveckling, men kostar stora summor att försörja. Ingen bryr sig ju om vad de säger i Riksdagen, då bidrar de inte till "samhällets utveckling".
Jag började arbeta när jag var 15 år, var inte arbetslös en enda dag till jag fick pension vid 67, men jag tycker att "allas lika värde" fortfarande gäller, och jag ska betala skatt för att de mindre bemedlade ska ha det drägligt. Det är det gamla socialdemokratiska och övriga vänsterns synsättet som gällt sedan över hundra år.
Jag ger t.ex. alltid alla växelpengar till den Bulgariska tiggaren utanför affären där jag handlar, hon vill jobba men får inte på grund av byråkratin, hon hjälper förstås till att städa i affären ibland, men får inget betalt.
Citera
2017-08-21, 10:26
  #53
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det kan även vara så att de som arbetar tänker ett steg längre och tänker "vad händer om jag blir arbetslös", och röstar därefter. Det finns nog alla varianter.

Det kan också bli så att de som inte får rösta känner sig utanför samhället och brottsligheten ökar, t.ex.
Så var gränsen för rösträtt ska gå är svår att avgöra. Det är egentligen min enda åsikt, att det är väldigt svårt att hitta den balansen.

Mjoru, jag kan nog inte säga annat än att jag håller med dig fullständigt, svårt att spekulera hur det hade varit utifall att.
Citera
2017-08-21, 11:52
  #54
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Når man en inkomst av minst 200 000 per år och jobbar sina 40 timmar i veckan så är det 1 röst som gäller.

Är man inte svensk medborgare så får man inte rösta ett djävla dugg.

Tjänar man över 500 000 om året så har man 2 röster i alla val.

Ungefär såhär och det skulle bli lite djävla ordning och reda i landet.

Du bidrar inte till statskassan via skatt på lön förrän 452 100 kronor som är brytpunkten för närvarande med grundavdraget inräknat, värnskatten på samma sätt vid 651 700 kronor.
Skulle man se det skattemässigt så när man jobbar och betalar kommunal skatt får man rösta i kommunalval medan vid brytpunkterna så får man en respektive två röster i riksdagsvalet.
Citera
2017-08-21, 13:01
  #55
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Då betyder detta: "Enkelt sagt: Bidrar du inte till samhällets utveckling ska du inte heller ha något att säga till om.", att SD-politiker inte skulle få rösta, de bidrar ju inte till landets utveckling, men kostar stora summor att försörja. Ingen bryr sig ju om vad de säger i Riksdagen, då bidrar de inte till "samhällets utveckling".
Jag började arbeta när jag var 15 år, var inte arbetslös en enda dag till jag fick pension vid 67, men jag tycker att "allas lika värde" fortfarande gäller, och jag ska betala skatt för att de mindre bemedlade ska ha det drägligt. Det är det gamla socialdemokratiska och övriga vänsterns synsättet som gällt sedan över hundra år.
Jag ger t.ex. alltid alla växelpengar till den Bulgariska tiggaren utanför affären där jag handlar, hon vill jobba men får inte på grund av byråkratin, hon hjälper förstås till att städa i affären ibland, men får inget betalt.


Hur många ska vi betala för hela världen? Allas lika värde 1200 miljoner fattiga indier måste få våra pengar för det har samma värde? Kanske vill du att hela världen ska vara med och rösta om hur våra skattepengar ska fördelas.

Hur vet du att inte tiggerska får betalt? De gör ju inte ett handtag där de sitter men får ändå pengar!
Citera
2017-09-05, 10:28
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Borde rösträtt verkligen vara en mänsklig rättighet?

Sverige är fullt av personer som aldrig har lyft ett finger för att bidra till det Svenska samhället, kan vara brudar som har fyra ungar med tre pappor och lyfter feta summor i bidrag, eller snubbar som inte gör ett skit förutom att spela dataspel och har skattebetalare stå för alla utgifter.

Vore det kanske inte bättre att man lägger en "medborgar" titel till personer som sköter sig, arbetar, betalar skatt etc och man tillåter endast dom att rösta.

Enkelt sagt: Bidrar du inte till samhällets utveckling ska du inte heller ha något att säga till om.

Här kommer då argumentet om allas lika värde, men betyder inte det även att vi som har arbetat hela vårat liv ska betala för lata människor som bara kostar pengar, och borde deras åsikt faktiskt vara värd något?

Sedans finns det självklar förmildrande omständigheter som pansion, sjkukskriving (inte idiot saker som tvspelsmissbruk).

Vad tror ni? Skulle Sverige och världen vara en bättre plats utifall almänn rösträtt togs bort, och endast "arbetare" har rätt att få sin röst hörd?

Håller med. Gör det enkelt: de med deklarerad imkomst året innan på över 150.000 får rösta i valen. Brottslingar med sammanlagd dömd tid på över 4 års fängelse får aldrig rösta.

De som inte har rösträtt har ju ändå alla andra rättigheter: åsiktsfrihet o.s.v Så de har inget att gnälla om.Men det finns verkligen ingen anledning att de ska bestämma. Pensionärer kommer att mista sin rösträtt, om de inte fortsätter arbeta.
Citera
2017-09-05, 13:28
  #57
Medlem
Ferhs avatar
Nej, att enbart de som arbetar ska få rösta låter som ett totalt helidiotiskt förslag. 80-90% av alla människor är mer eller mindre idioter och om någon arbetar eller inte har ingenting alls med den saken att göra; 80-90% av de som arbetar förtjänar inte heller att ha någon rösträtt. Och allmän rösträtt är skit just eftersom majoriteten är idioter.

Det enda rätta sättet att begränsa det på vore att fixa nån form av intelligenstest eller allmänbildningstest där man var tvungen att antingen få ett bra resultat eller hamna bland de bästa 20% för att få rösta, typ testa förmåga till logiskt tänkande plus en massa frågor om historia och samhällskunskap etc. Eller alternativt och lite enklare, att begränsa det genom ett ännu mer avancerat test som man var tvungen att klara för att överhuvudtaget få rätten att ställa upp i ett val som politiker. Och ett sånt test skapar man genom att bara mata in tiotusentals frågor och svar i en dator och sen låta den slumpa fram ett par hundra av dem vart fjärde år.
Citera
2017-09-23, 14:48
  #58
Medlem
Bara de, som är som TS, bör givetvis anförtros rösträtt.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback