Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-17, 13:49
  #1
Medlem
Vägghängda toaletter har ju vattencistern och diverse fixtur prylar inne gömda i väggen.
https://www.youtube.com/watch?v=g3C06piDmRo

Innebär detta att man alltid måste bygga ett "extra lager vägg" ovanpå den vanliga väggen för att detta ska funka? Eller ska detta få plats i den vanliga väggen?
Citera
2017-08-17, 13:53
  #2
Medlem
AX64s avatar
Ja. Såvida du inte har ledigt hålrum bakom väggarna redan av någon orsak, vilket inte lär vara speciellt vanligt om det är badrummet detta handlar om. Vägghängt ser stiligt ut men är dumheter då det förminskar rummet rätt mycket. Trist när du ska sälja och varje kvadrat räknas.
Citera
2017-08-17, 13:54
  #3
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbxxman
Vägghängda toaletter har ju vattencistern och diverse fixtur prylar inne gömda i väggen.
https://www.youtube.com/watch?v=g3C06piDmRo

Innebär detta att man alltid måste bygga ett "extra lager vägg" ovanpå den vanliga väggen för att detta ska funka? Eller ska detta få plats i den vanliga väggen?

Du fuktspärrar väggen bakom allt sammans sedan byggs en ny vägg (halvhög eller fullhöjd beroende på spolknapp) framför. Förslagsvis i en fuktbeständig skiva som går att plattsätta på såsom lux-element eller liknande.
Citera
2017-08-17, 13:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lbxxman
Vägghängda toaletter har ju vattencistern och diverse fixtur prylar inne gömda i väggen.
https://www.youtube.com/watch?v=g3C06piDmRo

Innebär detta att man alltid måste bygga ett "extra lager vägg" ovanpå den vanliga väggen för att detta ska funka? Eller ska detta få plats i den vanliga väggen?
Beror ju helt på vilken modell du köper. Vissa modeller ska byggas in, andra ser ut som en vanlig toalettstol och har vattencisternen synlig, däremot ska avloppsröret få plats inne i väggen. https://www.google.se/search?q=v%C3%...w=1220&bih=587

Byggmått vet jag inget om men gå in på olika hemsidor så står där säkert detaljer.
Citera
2017-08-17, 14:08
  #5
Medlem
flaskborstes avatar
Som gammal reparatör kan jag bara säga att vägghängda WC är skit. Det är inte en gång man har fått bryta upp en vägg (oftast kaklad) för att komma åt cistern och spolanordning mm. Mins en liten "droppläcka" i en insatslägenhet som kostade 250 000 att "fixa till" ägaren av lägenheten valde en traditionell VC stol efter det..Hade ägaren haft en vanlig stol hade det droppat ned på plastmattan och uppmärksammats tidigare. Jag hade stängt av vattnet, bytt packning (15:-) och satt på vattnet igen och torkat upp vattnet på mattan. Arbetstid 1timme material 15:- totalt under 500:-
Citera
2017-08-17, 14:10
  #6
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Som gammal reparatör kan jag bara säga att vägghängda WC är skit.

Kan bara hålla med. De är lite av en tickande bomb. Välj en vanlig av snyggare modell istället (du kanske får leta lite men de finns och är inte så dyra).
Citera
2017-08-17, 14:13
  #7
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Som gammal reparatör kan jag bara säga att vägghängda WC är skit. Det är inte en gång man har fått bryta upp en vägg (oftast kaklad) för att komma åt cistern och spolanordning mm. Mins en liten "droppläcka" i en insatslägenhet som kostade 250 000 att "fixa till" ägaren av lägenheten valde en traditionell VC stol efter det..Hade ägaren haft en vanlig stol hade det droppat ned på plastmattan och uppmärksammats tidigare. Jag hade stängt av vattnet, bytt packning (15:-) och satt på vattnet igen och torkat upp vattnet på mattan. Arbetstid 1timme material 15:- totalt under 500:-

Detta är precis anledning till varför cistern ska sitta på fuktspärrad vägg med inbyggnaden framför, givetvis någon mm distans ner mot golv så att ev. läckage kan rinna fram. Mekanismen ska, teoretiskt sett iaf, gå att komma åt antingen via spolknappen eller uppifrån om man valt den lösningen. Man absolut, detta görs precis som mycket annat fel vid ombyggnation.

Sen blir ju kvalitén också sämre för varje år. Tacka vet jag de gamla hederliga muggarna. Sitter säkert många IDO69 ute i landet som fortfarande fungerar utmärkt och gjort så sedan månlandningen med endast lite kärlek i form av bytta gummibollar då och då.
Citera
2017-08-17, 15:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Som gammal reparatör kan jag bara säga att vägghängda WC är skit. Det är inte en gång man har fått bryta upp en vägg (oftast kaklad) för att komma åt cistern och spolanordning mm. Mins en liten "droppläcka" i en insatslägenhet som kostade 250 000 att "fixa till" ägaren av lägenheten valde en traditionell VC stol efter det..Hade ägaren haft en vanlig stol hade det droppat ned på plastmattan och uppmärksammats tidigare. Jag hade stängt av vattnet, bytt packning (15:-) och satt på vattnet igen och torkat upp vattnet på mattan. Arbetstid 1timme material 15:- totalt under 500:-


OK hur kan man annars få en toalett som är liten i djupet? Högspolande toaletter då? borde inte dessa kunna ha ett mindre djup? de kanske inte säljs nuförtiden?
(behöver ett litet djup pga vill montera tvättmaskin och toa mitt emot varandra och badrummet är inte stort)
Citera
2017-08-17, 15:17
  #9
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbxxman
OK hur kan man annars få en toalett som är liten i djupet? Högspolande toaletter då? borde inte dessa kunna ha ett mindre djup? de kanske inte säljs nuförtiden?
(behöver ett litet djup pga vill montera tvättmaskin och toa mitt emot varandra och badrummet är inte stort)
Det finns vanliga wc-stolar med tunn cistern, det blir ju mindre vatten förstås men funkar.
Annars kanske du kan vrida wc-stolen? Den behöver ju inte stå rakt mot väggen.
Gäller bara att se till att man får plats naturligtvis, testa med en vanlig stol.
Citera
2017-08-18, 05:36
  #10
Medlem
Flytta avlopp/rör

jag har fuktskador i mitt badrum (litet ca 1,5x1,5 meter) som läckt ända ner till grannen nedanför så det kommer behöva rivas upp och torkas ur. Då tänkte jag passa på att göra några större förändringar om jag ändå måste renovera om allt.

Mina nya planer innefattar dock helt andra placeringar på toa, tvättställ, dusch, golvbrunn etc än som är idag. Är detta svårt/dyrt att flytta på? eller är det enkelt fixat om man ändå ska riva ut och torka ur allt?

Kan man även enkelt ändra toans avlopp från golv till vägg och vice versa?
Citera
2017-08-18, 06:34
  #11
Medlem
Det är ganska lätt när golvet är öppet, men låt en röris göra jobbet. Så det inte läcker efter renoveringen.
Citera
2017-08-18, 06:58
  #12
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Det är ganska lätt när golvet är öppet, men låt en röris göra jobbet. Så det inte läcker efter renoveringen.
Så sant, använd en rörkrökare så att jobet bevisigen blir yrkesmässigt utfört.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback