Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-17, 13:17
  #1
Avstängd
Med tanke på att hundraser kan vara snarlika i storlek och exteriör och en hunds färgseende är ganska värdelöst..-

Jag gjorde ett hundpsykologiskt experiment med min malamute nyligen när en amstaff (en ras hon bråkat med för 5 månader sedan) lekte i rasthagen. Hur reagerar hon om en till synes snäll individ hälsar på henne från stängslet. Hör och häpna, min morrar....

5 månader är ganska lång tid för en hund under 2 år... Så är detta en slump eller kommer min hund verkligen ihåg.. "Där är en sådan jävel igen!" Eller klickade just inte dessa två raser?

Min morrade och ville in
Citera
2017-08-17, 13:27
  #2
Avstängd
För att ta ett exempel: min hade en incident som valp med en pytteliten irländsk pitbull som flög på henne. Ägaren sade att hennes hade blivit huggen av en schäfer, och eftersom min har liknande storlek och färg (har en sobel-malamute) blir det samma ras för hennes hund...
Citera
2017-08-17, 14:44
  #3
Medlem
Badios avatar
Farsans Jack Russel blev påhoppad av en schäfer när han var 4 månader. Idag är han 9 år och blir alltid rabiat när han ser en schäfer. Det blir han inte av andra raser.
Citera
2017-08-17, 14:50
  #4
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Farsans Jack Russel blev påhoppad av en schäfer när han var 4 månader. Idag är han 9 år och blir alltid rabiat när han ser en schäfer. Det blir han inte av andra raser.

Det här.

Min hund tålde aldrig hellre schäfrar efter att en löst springande attackerade honom i koppel.
Citera
2017-08-17, 14:55
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Farsans Jack Russel blev påhoppad av en schäfer när han var 4 månader. Idag är han 9 år och blir alltid rabiat när han ser en schäfer. Det blir han inte av andra raser.

Så den kan hälsa på andra raser i brun/mörk färg och stående öron i den storleken?
Citera
2017-08-17, 15:58
  #6
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Det här.

Min hund tålde aldrig hellre schäfrar efter att en löst springande attackerade honom i koppel.
Exakt så som hände honom som valp.
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Så den kan hälsa på andra raser i brun/mörk färg och stående öron i den storleken?
Han bryr sig inte om dom. Det är just schäfer som gör honom rabiat.
Finns dock någon grannhund han inte gillar heller som han också blir arg på. Tror det är en dvärgcollie. Vet dock inte varför, för de har aldrig lekt eller något. Han bara inte gillar den hunden.
Citera
2017-08-17, 19:57
  #7
Medlem
Wandras avatar
Det kanske kan räcka med att en hund liknar den tidigare anfallande hunden i typ storlek och/eller färg.

Min lilla hund hatar av någon anledning alla stora svarta hundar fast hon aldrig blivit attackerad av någon.
Citera
2017-08-17, 22:37
  #8
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Farsans Jack Russel blev påhoppad av en schäfer när han var 4 månader. Idag är han 9 år och blir alltid rabiat när han ser en schäfer. Det blir han inte av andra raser.

Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Det här.

Min hund tålde aldrig hellre schäfrar efter att en löst springande attackerade honom i koppel.

Ovanstående handlar om att husse/matte omedvetet blir mer på sin vakt när de stöter på en schäfer än att hunden "minns" att den blev påhoppad av en specifik ras tidigare i livet.

Det är m a o husse/matte som minns schäferincidenten (eller har blivit upplyst om den av någon annan) och höjer beredskapen när man möter schäfern, vilket hunden reagerar på.

Hundar kan däremot visa avvikande beteende mot specifika typer av hundar - påfallande ofta handlar det om större, svarta/svartbruna hundar och det har ofta att göra med att mörka hundar är svårare att "läsa" på hundspråk än ljusare och mer tydligt tecknade hundar.
Citera
2017-08-17, 22:58
  #9
Avstängd
Min funkar inte alls med kolsvarta engelska bulldoggar.. Trots att de verkligen vill leka. Jag vet inte varför. Går inte att släppa in henne med dem.

Är det då färghypotesen bakom det?
Citera
2017-08-17, 23:09
  #10
Medlem
Problemet ligger dels hos dig som förare av hunden du har det i muskelminnet .. dels så har ju hundar så klart minne.
Mitt tips är att ta en promenad med kort koppel med en hund av oönskad sort, ni börjar på avstånd ju mer avslappnade ni blir desto närmare kan ni gå jag brukar göra så några gånger tills vi går jättenära och jag själv kan överta kopplet på fd hatobjektet.

Svarta och vita hundar samt hundar med hår i ögonen kan vara svåra för andra hundar för dom inte ser ögonen så bra.
Citera
2017-08-17, 23:39
  #11
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Det här.

Min hund tålde aldrig hellre schäfrar efter att en löst springande attackerade honom i koppel.

Jag har hört en liknande historia. Det lustiga var att hunden, en tik, kom på andra tankar när hon löpte. Då var schäferhannar jättebra. Annars morrade hon och visade tänderna.
Citera
2017-08-18, 06:21
  #12
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Min funkar inte alls med kolsvarta engelska bulldoggar.. Trots att de verkligen vill leka. Jag vet inte varför. Går inte att släppa in henne med dem.

Är det då färghypotesen bakom det?

Svart + ett ansikte som inte går att läsa = helt omöjligt att förstå hunden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback