Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 11:57
  #1
Medlem
iAmTheEnemas avatar
Jag tänkte bunkra upp med städgrejer när jag ska på en billig butik och handla, dock är jag osäker på om sådana varor har ett bäst före datum? Och är det isåfall månader eller år vi talar om?

Diskmedel, tvättmedel, såpa osv...

Har försökt googla, men hittar ingen information där.
Citera
2017-08-17, 12:16
  #2
Medlem
Som-Gjutens avatar
Nu talar jag endst efter EGNA erfarenheter:

Bunkra upp precis hur mycket du vill!
sålänge inte förpackningarna är brutna eller skadade på något sätt så klarar de sig i alla fall minst 5-6 år

Har du tex ett lager mer tvättmedel (pulverform) så klarar det sig sålänge det inte kommer i kontakt med fukt. ( de klumpar ihopa då, men går fortfarande att använda)

Har du diskmedel eller annat flytande rengöringsmedel, se till att allt är helt stängt, korkar / lock osv

skulle det vara en "läcka" så kommer vattnet i prodyukten avdunsta rätt så snabbt o du blir kvar med en kladdig smet i bottnen.


Bunkrar själv upp med alla dessa olika förbrukningsvaror
Citera
2017-08-17, 12:19
  #3
Medlem
Vanish gold, hur tåligt är det ? Med tanke på hur dyrt det är och hur mycket som lovas i
reklamen vill man gärna att det skall vara för evigt.

Försöker ofta med fläckborttagning men lyckas sällan. Men man måste ju prova ...
Citera
2017-08-17, 12:49
  #4
Medlem
AX64s avatar
De håller i åratal om de är rätt förpackade, stannar oöppnade och hanteras rätt (pulver i kartong bör hållas torra et cetera).
Citera
2017-08-17, 13:14
  #5
Medlem
Är man själv så räcker ett paket mycket länge, så spara man bara någon krona så kan det bli onödig plats det tar upp.
Citera
2017-08-17, 13:24
  #6
Medlem
AX64s avatar
Är TS intresserad av ekonomisk vinning genom att investera i råvaror (snarare än att skapa ett lager av tvättprylar) så kan jag rekommendera dyrbara kryddor istället då prisutvecklingen är bättre och platsåtgången mindre.
Citera
2017-08-17, 17:02
  #7
Medlem
Upplever att diskmedel (yes) som stått på landet blir "geggigare" o får sämre diskförmåga efter en säsong eller två, kanske beror på att produkten påverkas av temperaturförändringar på vintern (kyla) som åldrar den snabbare än förvaring i vanlig normal rumstemperatur?
Citera
2017-08-18, 07:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iAmTheEnema
Jag tänkte bunkra upp med städgrejer när jag ska på en billig butik och handla, dock är jag osäker på om sådana varor har ett bäst före datum? Och är det isåfall månader eller år vi talar om?

Diskmedel, tvättmedel, såpa osv...
Tvättmedlen blir sämre med tiden eftersom de tensider som ingår har en begränsad livslängd. Därför bör man inte (enligt r&r) köpa storpack om man inte tvättar mycket. Tvättmedlen skiljer sig även lite åt när det kommer till vilka tensider som använts och av den anledningen kan det vara ide att skifta mellan olika tvättmedel (enligt r&r). Värt att tänka på är att om det kommer till billiga märken så har de antagligen sparat på någonting och det kan innebära att ett billigt märke inte är lika effektivt.
Citera
2017-08-18, 14:34
  #9
Medlem
Hur är det med YES som alltid skryter med att vara så fantastiskt drygt ? Där borde man
ha tänkt lite extra på det där med hur diskmedel förvaras när det går åt extra långsamt ...
Citera
2017-08-19, 04:14
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Hur är det med YES som alltid skryter med att vara så fantastiskt drygt ? Där borde man
ha tänkt lite extra på det där med hur diskmedel förvaras när det går åt extra långsamt ...
yes funkar även när den torkat bara lite svårare att använda
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback