Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 11:49
  #1
Medlem
Min fråga är följande. Man 26år. Frekvent förekommande i brottsmål, flertalet domar sedan 18 års ålder, samt även pågående fall.

Den manen jag talar om har altså sedan 18 års ålder regelbundet fått fällande domar mot sig. Varför har påföljden varit så vek? Bör inte killen suttit på någon anstalt eller klinik på ett eller annat sätt?

Följande har ja hittat som han fått på sig.

Ringa narkotikabrott x 4
Narkotikabrott x 2
Stöld
Olovligt förfogande
Personrån (med kniv)
Ofredande
Olaga hot
Stämning i form utav konkursbeslut gent emot sig.

Högst möjligt att jag missat en del.

Han är även i dagsläget förekommande i utredningar för, inbrott, narkotikabrott och mordförsök (här är dock han inte gm).

Den enda påföljden han fått är böter, inte ens samhällstjänst då han anses vara labil pga drogberoende.

Personen i fråga har nu ofredat samt frihetsberövat en närstående. Alla är dock frågande, är det lönt att anmäla? Inga konkreta påföljder händer ju.

Sitter man inte inne något i Sverige för konstanta upprepningar? Kanska är flera ringa, men endå.
Citera
2017-08-17, 12:47
  #2
Medlem
AX64s avatar
Både att sitta inne och att få vård för sina problem är en dyr historia. Staten föredrar att sponsa nyanlända med pengarna istället. Del av pengarna som går åt får man in genom att bötfälla återfallskriminella och grova brottslingar istället för att slänga pengar efter dem.
Citera
2017-08-17, 13:11
  #3
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Både att sitta inne och att få vård för sina problem är en dyr historia. Staten föredrar att sponsa nyanlända med pengarna istället. Del av pengarna som går åt får man in genom att bötfälla återfallskriminella och grova brottslingar istället för att slänga pengar efter dem.

Och böterna slipper de betala då de inte har någon inkomst som kan tas ifrån dem. I en del fall får brottsofferfonden betala ut pengar till offer.
Citera
2017-08-17, 15:00
  #4
Medlem
rostigamazons avatar
Är Sveriges lagar så tafatta ?

Låga straff gör att brottsligheten ökar, många kriminella menar att hade dom fått hårdare straff, då hade dom lagt av med brottslighet. En kriminell som får låga straff, hinner utföra mer brott, än om han eller hon hade varit inlåst istället.
Antingen anser regeringen att det är för dyrt att ha brottslingar inlåsta, eller så vill regeringen inte skrämma iväg invandrare från att invandra till Sverige.
__________________
Senast redigerad av rostigamazon 2017-08-17 kl. 15:26. Anledning: glömde skriva dom i en mening
Citera
2017-08-17, 15:29
  #5
Medlem
Som i detta fall, så vet jag att personen nolltaxerar varje år.

Visst han har skulder hos fogden, men det skiter han i och skrattar varje gång han åker på en dom med böter. Svenska skattebetalare betalar säger han.

Han springer fortfarande runt med kniv och husslar småtjejer och äldre tanter..

Patetiskt land vi lever i.
Citera
2017-08-17, 15:55
  #6
Medlem
AX64s avatar
Ska jag vara ärlig så läste jag just om de domar han fått (var det verkligen domar eller bara åtalspunkter?) och tycker nu att det inte är speciellt allvarliga saker ändå.
  • "Ringa narkotikabrott x 4" till exempel kan vara så enkelt som att snubben beställt fyra typer lyxpippifrön på nätet nån blöt kväll och fått dessa olika kuvert beslagtagna av tullen. Det gör inte honom till en samhällsfara direkt.
  • "Stöld", plockat ihop en hink äpplen från träd hos en puckad granne som tycker det är bra att polisanmäla allt?
  • "Ofredande", ringt sitt ex några gånger för mycket på natten i syfte att tigga henne tillbaka i förhållandet, vilket fick henne att surna till lite?
  • "Olaga hot", skedde kanske i samband med rättsprocessen för något av ovanstående ärenden. Räcker med att kalla någon som deltar i rättegången för ett pucko ungefär.
Citera
2017-08-17, 16:04
  #7
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ja, det förefaller så.
Yrkeskriminella (hur kan man ens tillåta något sådant), får straffrabatter och fälls bara för det grövsta av brotten dom begått.
Detta skulle enkelt kunna lösas, om viljan fanns.

Akta dig för att slå tillbaka, eller försvara dig, duåker dit så det står härliga till.
Citera
2017-08-17, 16:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Ska jag vara ärlig så läste jag just om de domar han fått (var det verkligen domar eller bara åtalspunkter?) och tycker nu att det inte är speciellt allvarliga saker ändå.
  • "Ringa narkotikabrott x 4" till exempel kan vara så enkelt som att snubben beställt fyra typer lyxpippifrön på nätet nån blöt kväll och fått dessa olika kuvert beslagtagna av tullen. Det gör inte honom till en samhällsfara direkt.
  • "Stöld", plockat ihop en hink äpplen från träd hos en puckad granne som tycker det är bra att polisanmäla allt?
  • "Ofredande", ringt sitt ex några gånger för mycket på natten i syfte att tigga henne tillbaka i förhållandet, vilket fick henne att surna till lite?
  • "Olaga hot", skedde kanske i samband med rättsprocessen för något av ovanstående ärenden. Räcker med att kalla någon som deltar i rättegången för ett pucko ungefär.
Riktigt så är det inte. Ja alla är domar, han har blivit fälld för dessa separat varje gång.

Ringa narkotika/narkotikabrott har varit cannabis alla ggr, mellan 2-32g tror ja, samt 1-2ggr heroin. Alla domar vid separata tillfällen.

Stöld. Stöld utav smycken ur butik.

Ofredande. Verbalt nedlåtande "pissiga illaluktande fiskhora" till exflickvän mamma. Samt mycket mycket grövre och mer i samband med det.

Olaga hot. Var i samband med sitt ex då han som muslim inte ansåg att hon haft rätten att gå ur huset/rummet de befann sig i och hotade flera ggr henne med stryk och straff. Hon slog även henne fysiskt men det vågade hon aldrig anmäla. Finns det dokumenterat som bilder.

Jag känner honom personligen, och det som stör mig mest är att hans tillvägagångssätt är att han utnyttjar tjejer (sexuellt, smslån, blankolån, drogskulder osv), samt att han har som regel att han rånar gamla tanter på väskor, knackar dörr hos pensionärer m.m.

En parasit på lägsta botten, det är det som stör mig. Önskar mest utav allt att han satt inne någon gång. Vilket han aldrig får.
Citera
2017-08-17, 16:33
  #9
Medlem
Har funderat på det med straffrabatt. Hur fungerar det?

Ponera att han har 4 pågående separata åtalspunkter mot sig, alla olika händelser till datum och människor.

Ofredande, olaga hot, framkallande av fara för annan, misshandel och narkotika.

Får han då rabatt, och enbart en dom, den mest allvarliga utav dessa?
Citera
2017-08-17, 16:44
  #10
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skallman11
Jag känner honom personligen

Jo, jag antog det, samt att du hade insikt i vad ärendena handlade om. Bara ger en alternativ syn på brottsregisterutdrag i allmänhet då folk gärna använder dessa för att bedöma personer som enda underlag. Jag känner folk som förekommer i registret med rubriceringar som ser rätt illa ut men där det de gjort verkligen är baggisar när man väl går in på detaljerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback