Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-17, 18:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Kör Mercedes annars men sån klass lär ja inte få här

Personligen tycker ja att hon kan köra någon 90-tals bil men hon vill ju att de ska se lite nyare ut (och de kan man ju kanske ha förståelse för). Var inne på en Lupo tidigare men har hört att den ofta har problem med växellådan. Drar ju typ 0.3 annars.
De viktigaste är att den är billig att köra och äga. Behöver inte vara någon raket då hon har lång påfartssträcka och motorväg ända fram till arbetet haha Hon ska bara köra 30min åt gången också.

Varför måste hon ha automatlåda om hon huvudsakligen kör motorväg, är inte mycket växlande på motorväg?

Automat dra lite mer soppa och är dessutom svårare att hitta bilar med.
Citera
2017-08-18, 10:48
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Helt klart ett intressant alternativ!

Är lite förundrad över att småbilar ändå verkar dra relativt mycket soppa.
Polon tex drar närmare 0,7 blandad körning, de är ju som min Mercedes E-klass.
Vilka årsmodeller måste man upp i innan de börjar bli riktigt billigt i soppa? Eller måste man välja diesel?


Finns många modeller, så vilka har du erfarenhet av?

Typ 2013+ skulle jag säga. Diesel.

Men skit i det, hur mycket ska hon köra?
Den bilen är kanon för sin klass, har kört en sådan.
Citera
2017-08-18, 11:58
  #15
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hybridsmurfen
Hade undvikit allt som det står AUDI på först. Givetvis är Toyota det bästa valet men vill hon inte det så prova att truga med en välskött Mercedes A-klass? Där har dessutom samtliga bilar ESP (Antisladdsystem) och det är trevligt. Men bör dock titta på hur den är skött genom åren.
Audi är inte intressant. Sköna bilar att köra men dyra i allt.
Har en A-klass själv, ifs en A45 AMG men A-klassen är väldigt trevliga men att få en tex A180 från 2013 (nya modellen) är omöjligt med summan ja tänkt. Äldre A-klassen vet ja inte riktigt om ja gillar.
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Nissan Micra -04 och nyare fungerar säkert för de behoven vet dock inte hur vanligt det är att de är automat. Sen har de väldigt kvinnliga former så det passar en tjej
Kan nog bli knivigt om du ska har Polo och tex Aygo med automat i den prisklassen, de flesta har manuell.
De är svårare att hitta små bilar med automat helt klart men ibland ploppar de upp nåt som någon pensionär kört och de är ju nåt sånt man önskar hitta. Micra och Aygo skulle kunna vara intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Varför måste hon ha automatlåda om hon huvudsakligen kör motorväg, är inte mycket växlande på motorväg?
Automat dra lite mer soppa och är dessutom svårare att hitta bilar med.
Hon tar körkort för enbart automat så därav ska bilen ha automat.
Citat:
Ursprungligen postat av Ziver
Typ 2013+ skulle jag säga. Diesel.

Men skit i det, hur mycket ska hon köra?
Den bilen är kanon för sin klass, har kört en sådan.
Hon ska bara köra ca 6 mil per dag, men de är ju bra om de blir billigare än som hon åker idag (med buss).
Polo är helt klart intressant. Var inne på Lupo tidigare. Även Up vore intressant men då blir de säkert dyrare i inköp.
__________________
Senast redigerad av bonobono 2017-08-18 kl. 12:25.
Citera
2017-08-18, 18:02
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Hon tar körkort för enbart automat så därav ska bilen ha automat.


Jag trodde inte fullt friska människor tog bara för automat idag....
Citera
2017-08-19, 10:54
  #17
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Jag trodde inte fullt friska människor tog bara för automat idag....
Är de någon gång folk gör de så är de väl nu
Men de kan även finnas speciella skäl.
Sen var de ju värre förr då de knappt gick att få tag på en bil med automat, och/eller automatlådorna var ryckiga och dåliga. Idag finns de egentligen ingen anledning att köra manuell... men de är en diskussion i en annan tråd
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback