Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-18, 12:13
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Alla grodor är kallblodiga. Du behöver läsa på lite om groddjur. Tills dess bör du undvika att skriva om dessa i forum.

Du har helt rätt. Det jag menade var om de är raser som lever i varma eller kalla förhållanden (svensk groda vs. syd-amerikansk typ) blev lite för mycket öl igår, igen. Tack för att du rättade mig. Borde inte skriva på flashback full mera, näää det kommer jag ändå att göra.
Citera
2017-08-18, 15:49
  #14
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Varför skriver de om glukos? Glukos är fruktsocker och det lär inte hjälpa mot mer kyla än nån extra minusgrad, de borde väl mena glykol? Eller är jag helt efter med kemin nu?

Inte glykol (en alkohol) - utan glukos (socker, som sagt).
Glukos kanske sänker fryspunkten marginellt, men det fungerar huvudsakligen genom att dra ut vatten ur cellerna för att undvika köldsprängning, precis som den förklaring Farmor32 gav.

Citat:
A cryoprotector, a low molecular weight molecule, such as glucose (in Pseudacris crucifer and P. triseriata) or glycerol (in Hyla versicolor), seems to play an important role in this phenomenon, warranting survival of these animals during freezing (Storey & Storey, 1984, 1985, 1986). These cryoprotector elevates body fluid osmolarity, decreasing the extent of cell volume reduction during extracellular ice formation, preventing cell shrinkage below a critical minimum cell volume and stabilizing membrane proteins (cf. Storey et al., 1996).
http://www.scielo.br/scielo.php?scri...82000000200017

Glycerol kanske då verkar genom två mekanismer, dels enligt ovan, och dels att faktiskt sänka fryspunkten. Ren glycerol har en fryspunkt vid 18, men i en vattenlösning blir det väldigt annorlunda..
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ie50189a017

Många fiskar (guldfisk), insekter (humla), och björndjuret använder dessa mekanismer för att inte frysa.

Citat:
Ursprungligen postat av pwettson
Du har helt rätt. Det jag menade var om de är raser som lever i varma eller kalla förhållanden (svensk groda vs. syd-amerikansk typ) blev lite för mycket öl igår, igen. Tack för att du rättade mig. Borde inte skriva på flashback full mera, näää det kommer jag ändå att göra.

Kanske borde du inte dricka före 11 på morgonen? Du är ingen groda i en skål med is.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback