Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-17, 04:10
  #1
Medlem
Tja, har ganska sjuk fotsvamp just nu. Den försvinner verkligen inte. Har uppsökt sjukhus och dem har gett mig först lamisil vilket jag reagerade emot (tappade all hud på fötter och fick nässelutslag på hela kroppen) & sedan gav dem mig tabletter vilket jag också reagerade emot (tappade all hud på fötter igen), efter detta har jag fått kortison salva vilket gör att huden på fötterna kommer tillbaka men fotsvampen är tillbaka likasnabbt.

Vad skall jag göra, finns det några knep?
Citera
2017-08-17, 07:27
  #2
Medlem
ALZIRs avatar
Jag gjorde en hemmakur som fungerade utmärkt. Tog ett tag för fotsvampen att försvinna men kan garantera bra resultat!

Sätt fötterna i ett varmt fotbad så du mjukar upp naglen, ungefär tio minuter.

Klipp bort det mest skadade på naglen, skrapa sedan väck det som sitter insidan på naglen. Är ungefär som en vit smulig sörja.
Försök skrapa bort så mycket som möjligt.

Sedan tar du ättiksprit på en bomullstuss och trycker emot naglen. Kan trycka ungefär 3-5 minuter. Ta gärna lite mer ättiksprit än för lite. Kan även byta ut bomullstussen mot en ny dränkt i ättiksprit.

Det som händer är att pH förändras vilket dödar svampen.

Kanske finns lite ändringar man kan göra men jag gjorde såhär och fungerade för mig.

Gör denna "behandling" 1-2 gånger i veckan tills du ser resultat.


Lycka till och ha tålamod!
Citera
2017-08-17, 09:31
  #3
Medlem
Kolla upp vilka antisvampmedel som finns att köpa och prova en i taget tills du hittar den som funkar för dig. Allra längst ned på den här wikipediasidan finns en översiktstabell:

https://en.wikipedia.org/wiki/Terbinafine

Lamisil är samma som terbinafin, som tillhör gruppen allylaminer. För mig hade terbinafin noll effekt, men däremot fungerade cortimyk bra. Aktiva substansen i den är miconazol som tillhör gruppen azoler. Även andra medel från den gruppen har funkat för mig, t.ex. pevaryl, som innehåller ekonazol.

Jag vet inte om skillnaden beror på att det kan vara olika svampar, eller om deras livsbetingelser är olika på olika människors fötter, men av någon anledning verkar det vara indivduellt vad som fungerar.
Citera
2017-08-17, 09:40
  #4
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maackannn
Tja, har ganska sjuk fotsvamp just nu. Den försvinner verkligen inte. Har uppsökt sjukhus och dem har gett mig först lamisil vilket jag reagerade emot (tappade all hud på fötter och fick nässelutslag på hela kroppen) & sedan gav dem mig tabletter vilket jag också reagerade emot (tappade all hud på fötter igen), efter detta har jag fått kortison salva vilket gör att huden på fötterna kommer tillbaka men fotsvampen är tillbaka likasnabbt.

Vad skall jag göra, finns det några knep?
Bästa huskuren heter Aceton! Slår alla krämer och annat trams. Provade själv för något år sedan och blev av med det på 1 vecka ungefär. Och det har inte kommit tillbaka.
Citera
2017-08-17, 09:45
  #5
Medlem
Börja med att kasta alla dina strumpor och köp nya. Tvätta fötterna med alkoholfri tvål och därefter dutta på med ättika, därefter låt torka och smörj in med fotsvampskräm. Detta ska du göra 2-3 ggr om dagen och byta strumpor dagligen. Under natten ska du låta fötterna luftas och helst inte ha några medel eller krämer på. Tvätta dina skor också och skaffa nya inlägg.
Citera
2017-08-17, 10:33
  #6
Medlem
Nu har jag aldrig haft problemet själv, men vet om ett par st som verkligen testat ALLT i medicinväg där ingenting fungerat. De körde sedan med ättika, precis som flertalet redan nämnt... och blev av med problemen på nolltid! Så ättika is the shit!
Citera
2017-08-17, 10:39
  #7
Medlem
AX64s avatar
Lämnar av några tips då jag led av detsamma tidigare (och rätt allvarligt) och blivit helt av med det utan någon som helst medicinering.

1) Motstå att klia. Måste du klia så gör det inte med fingrarna. Gör du det ändå så klia tills du verkligen är tillfredsställd och slipper klia igen på ett tag. Tvätta händerna direkt efter. Håll naglarna kortklippta så hudrester inte kan fastna under, annars använd nagelborste.
2) Kasta alla strumpor eller kör dem i ett klorinbad och tvätta sedan på högst värme.
3) Köp nya strumpor av bra material och kvalitet och som inte är för tjocka och varma.
4) Kasta alla dina skor. Köp ett par riktigt bra skor med bra ventilation. Köp inläggssulor som du byter varje vecka. De kostar en 20-lapp styck och det är det värt.
5) Ha extraskor på jobbet. Kan du så spring i bara strumpor, annars välj välventilerade öppna skor som tofflor.
6) Undvik fluffiga toffor som får dina fötter att svettas därhemma, om du använder dessa.
7) Duscha varje dag och bada fötterna i kallvatten lite snabbt på kvällen (om du duschar på morgonen dvs., annars omvänt).
8) Tvätta fötterna direkt efter om du ansträngt dig fysiskt och blivit svettig.
Citera
2017-08-17, 12:16
  #8
Medlem
Ättika kan fungera, liksom vanlig handsprit! Handsprit är även återfuktande.

I kombination med nya luftiga skor och rena strumpor varje dag borde det gå susen.
Citera
2017-08-17, 12:18
  #9
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ättika kan fungera, liksom vanlig handsprit! Handsprit är även återfuktande.

Har man riktiga problem med fotsvamp så har man ofta småsår där från bl.a. kliandet. Varken ättika eller handsprit är nog skönt att hälla i sår. Det kanske kan hjälpa men kan också irritera huden väldigt mycket och därmed göra det värre.
Citera
2018-01-04, 02:49
  #10
Medlem
Ts här, fötterna ser bättre ut än någonsin nu.

Problemet hette: Nike Air Max
Citera
2019-02-01, 21:23
  #11
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Bästa huskuren heter Aceton! Slår alla krämer och annat trams. Provade själv för något år sedan och blev av med det på 1 vecka ungefär. Och det har inte kommit tillbaka.
Var köper man Aceton?
Citera
2019-02-01, 21:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Var köper man Aceton?

Närmsta ICA? Beror på vilken renhet du behöver
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback