Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 00:28
  #1
Medlem
Hej alla,

För några månader blev jag stucken när jag sov, så vi ringde svenska bostäder och de skickade någon som sprayade rummet. Sammanlagt sprayade de 3 gånger men inget hjälpte tills vi köpte en ny madrass.

Men för några dagar sen så började jag bli stucken igen. Känner några som hade vägglöss och när de sprayade deras rum så försvann problemet, men varför händer det inte oss???

Hur ska jag ta till väga, ska jag köpa en sån där LED/UV-lampa?? hjälper det ens???

kanske var företaget som bara gjorde ett skit jobb?? för killen gick in i huset efter max 5 minuter så var han klar...

skulle vara tacksam för all hjälp
Citera
2017-08-17, 01:15
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Kontakta Anticimex och förklara läget.

Gissar på att jollarna svenska bostäder skickade ut bara var några lokalvårdare med radar.
Citera
2017-08-17, 05:45
  #3
Medlem
RadikalFails avatar
Bara då du vet är det en hel vetenskap att få bort vägglöss. Var fick ni lössen från? Har ni varit utomlands?
Citera
2017-08-17, 06:10
  #4
Avstängd
lägg ut zinkpulver under sängen/sängbenen och längs kanterna i rummet så torkar de rackarna ut
Citera
2017-08-17, 06:46
  #5
Medlem
borrizs avatar
Hur ser din hemförsäkring ut?
Kolla om det ingår någon form av sanereing,
Annars får du åter ta kontakt med värden och förklara att den tidigare saneringen var verkningslös.
I vilket fall som helst så klarar du inte att utrota vägglössen på egen hand utan du måste gå via sanerare.

Kan det vara så att vägglössen kommer från någon annan lägenhet?
i så fall räcker det inte med att enbart sanera hos dig.

https://www.anticimex.com/sv-SE/skad...djur/vaggloss/
Citera
2017-08-20, 10:13
  #6
Medlem
Vägglöss kan vara svåra att sanera pga olika orsaker. Det kan vara en tolerans av giftet, finns olika stammar som svarar olika "bra" på olika gifter. Idag kan man säga att det finns två-tre olika typer av verksamma substanser + även kiselgur/pulver (ej zink som nån skrev innan). Bästa metoden mot vägglöss är oftast värmebehandling om man inte får ett bra resultat med konventionell sanering.
Sen ska man ju själv tvätta kläder, sängkläder och inte flytta sig mellan tex soffan o sängen utan ligga kvar i sängen för att locka fram dom att gå i preparatet.
Sen finns det ju fall där man har vägglöss på fler platser än i sovrummet som tex soffan i v-rumet och behandlar man bara sängen så finns dom ju kvar i huset/lgh och kan således föröka sig igen.
Sen så finns det fall där grannen har vägglöss men ganska osannolikt då dom bara flyttar på sig om dom blir alldeles för många och då hade grannen säkert upptäckt detta om det inte ligger nån sjukdom bakom så att säga.

Jag hade bett mitt skadedjursbolag göra en ny sanering fast med ett annat preparat då ev en tolerans finns eller kombinera tex kiselgur med ett preparat alt. värmebehandling.
Citera
2017-08-20, 13:44
  #7
Medlem
Vill inte strö salt i dina sår men vägglöss är ett jävulskt påfund o exeptionellt svåra att bli av med. Jag fick vägglöss när jag bodde i studentlägenhet. Googlade o insåg att de kan klara sig utan mat (ditt blod) i nästan ett år = de kan ligga o trycka bakom listen för att sedan komma tillbaka. De kan också anpassa sig till temperaturen o gå i dvala o överleva både tvättmaskinstvätt o frysbox. Efter att ha läst så många skräckhistorier om folk som sanerade gång på gång utan att de utrotades så bestämde jag mig för att ge upp kampen direkt. Jag slängde alla möbler o flyttade pronto. Anticimex kom o la ut dödande pulver längs listerna o de få nätter jag var tvungen att bo kvar hade jag alla lampor tända för vägglöss kommer tydligen bara fram i mörker. Tvättade alla kläder i så hög temperatur som möljigt o värmde de på högsta graden i värmeskåp i massa timmar. Fick noll kr av försäkringsbolaget, de ersätter inte nya möbler eller kostade för att flytta.

Önskar dig ett stort lycka till!
Citera
2017-08-20, 14:06
  #8
Medlem
RedXs avatar
Värmebehandling är mig veterligen det enda idiotsäkra sättet att bli av med dem då det tar död på både levande lösa och deras ägg, samtidigt som man via värmen kommer åt dem var de än befinner sig. Men det går (väl) i princip bara att göra i villor, så bor man i lägenhet eller radhus blir det lite knöligare.
Citera
2017-08-20, 16:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Värmebehandling är mig veterligen det enda idiotsäkra sättet att bli av med dem då det tar död på både levande lösa och deras ägg, samtidigt som man via värmen kommer åt dem var de än befinner sig. Men det går (väl) i princip bara att göra i villor, så bor man i lägenhet eller radhus blir det lite knöligare.

Värmebehandling görs i 9 fall av 10 i lägenhet/radhus så inga problem. Lappar sätts upp att värmebehandling pågår och det enda problem grannar kan få är att det blir lite varmt hos dom också. Fläktarna är oftast på mellan 5-6 kw/st och 2st brukar användas/rum.
Citera
2017-08-21, 10:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Värmebehandling är mig veterligen det enda idiotsäkra sättet att bli av med dem då det tar död på både levande lösa och deras ägg, samtidigt som man via värmen kommer åt dem var de än befinner sig. Men det går (väl) i princip bara att göra i villor, så bor man i lägenhet eller radhus blir det lite knöligare.
Har gjort om värme saken också.... Men det kan kosta upp till 100 laxar??
Citera
2017-08-21, 12:49
  #11
Medlem
Megaforces avatar
Börja med kiselgur. Det är ganska billigt i djurhandeln (om man köper som livsmedelstillskott) och ogiftigt. Men man skall ha den fina kvaliten, inte den grövre som används i t.ex. vattenfilter. Ett halvt kilo kostar ca 150 kr. I vanliga affärer kan det finnas som giftfritt myrmedel och kostar då typ 80-90 kr för ca 150 gram.
Citera
2017-08-21, 17:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wac0n
Har gjort om värme saken också.... Men det kan kosta upp till 100 laxar??

Då får det allt vara en stoor lägenhet då priset ligger mellan 5-8000:- / rum och i vissa försäkringsbolag ingår detta gratis. Men visst kan en värmebehandling också misslyckas av olika orsaker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback