Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-16, 22:58
  #1
Avstängd
Mobilladdarens avatar
1. Bruka cannabis före/inför jobbet men låta det gå ur.
T.ex. "wake & bake", alltså när man röker cannabis det första man gör när man vaknar, sedan går man till jobbet när ruset är slut.

2. Bruka cannabis före/inför jobbet samt fortsätta bruka på arbetstid.

3. Bruka cannabis efter arbetstid, låta det gå så pass lång tid att man är nykter när man vaknar samt resten av dagen.

Vilket scenario ser ni som acceptabelt? Jag lär vara helt ärlig och säga att 2 är helt okej eftersom jag har gjort det själv och i samband med det även fått mest gjort. Nej inte det stereotypiska "jag klarar faktiskt allt själv även om jag är hög jag jobbar till och med bäääättre" bara för att man är en jävla latmask när man är nykter och ger då större marginal.

Jag anser bara att det är ok, men bara liksom socialt sett, jag tycker att juridiskt så är det fel.
Citera
2017-08-16, 23:07
  #2
Medlem
Jag tycker inte droger hör hemma på en arbetsplats, många som tycker som jag även fast dom startar dagen med lite stimulantia vid kaffemaskinen och re-dosear 5-10ggr per dag.

Undantag finns såklart och det är människor som behöver smärtlindring för att ens kunna ta sig upp ur sängen på morgonen alt ångestdämpande.

Det är okej att kicka en rackare 2 timmar innan jobbet (om man klarar av att fullfölja sina arbetsuppgifter utan att någon riskerar att skadas (undantag finns förstås alltid.)

Men det är och har aldrig varit okej att vara berusad på en arbetsplats och så tycker jag det ska forsätta vara.

Vad jobbar du på för arbetsplats där röka cannabis är en social grej?

Mitt svar blir nr.1
Citera
2017-08-16, 23:10
  #3
Avstängd
Mobilladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Jag tycker inte droger hör hemma på en arbetsplats, många som tycker som jag även fast dom startar dagen med lite stimulantia vid kaffemaskinen och re-dosear 5-10ggr per dag.

Undantag finns såklart och det är människor som behöver smärtlindring för att ens kunna ta sig upp ur sängen på morgonen alt ångestdämpande.

Det är okej att kicka en rackare 2 timmar innan jobbet (om man klarar av att fullfölja sina arbetsuppgifter utan att någon riskerar att skadas (undantag finns förstås alltid.)

Men det är och har aldrig varit okej att vara berusad på en arbetsplats och så tycker jag det ska forsätta vara.

Vad jobbar du på för arbetsplats där röka cannabis är en social grej?

Mitt svar blir nr.1
Jag jobbar på rehab på ett lasarett.
Citera
2017-08-16, 23:11
  #4
Avstängd
Skulle påstå att det beror på vilket yrke man har...
Citera
2017-08-16, 23:32
  #5
Medlem
ExtremParanoias avatar
Nej det tycker jag inte.
Citera
2017-08-16, 23:44
  #6
Medlem
sparvsylts avatar
Definitivt inte! Undantagen är musiker (om man anser det vara ett yrke) och i cannabiscaféer (alltså att bägge parter accepterar detta som en mötesplats), inte om denne är den som hjälper kunderna till cafét!
Citera
2017-08-16, 23:59
  #7
Medlem
klart det inte är okej. skulle du uppskatta om dina anställda brukade droger om du var arbetsgivare. att vara drogpåverkad på fritiden är en helt annan femma tho. ska du jobba så ska du jobba, inte kombinerat med droger.
Citera
2017-08-17, 00:08
  #8
Medlem
rufuuuss avatar
Är det lika fel om jag som brukar (efter läkarens ordination) narkotika-klassad medicin på jobbet för att klara av dagen? Utveckla gärna.
Citera
2017-08-17, 00:14
  #9
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufuuus
Är det lika fel om jag som brukar (efter läkarens ordination) narkotika-klassad medicin på jobbet för att klara av dagen? Utveckla gärna.
Där blev jag ställd faktiskt! Bra fråga? Då tänker jag att det handlar om medicinska egenskaper och då borde cannabis tillåtas på arbetsplatsen, men enbart för dess medicinska fördelar! Iaf i HCB-olja.
Citera
2017-08-17, 00:21
  #10
Medlem
Vad du gör på din fritid är din ensak. Vad du gör under arbetstid är en fråga mellan dig och din arbetsgivare. Så länge du jobbar är du en representant för din arbetsplats.
Citera
2017-08-17, 00:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absoluut
klart det inte är okej. skulle du uppskatta om dina anställda brukade droger om du var arbetsgivare. att vara drogpåverkad på fritiden är en helt annan femma tho. ska du jobba så ska du jobba, inte kombinerat med droger.
Då du dragit gränsen vid 0 antar jag att det för dig inte är okej med kaffeknarkande, energidrycker, tobak och dagen efter fylla (0,2-0,5 promille typ).

Fråga: Om jag inte druckit koffein på en vecka och sedan halsar en red bull (200mg koffein) känner jag mig påtänd. Är det okej enligt dina preferenser att jobba i det tillståndet? Eller är det full on straight edge som gäller?
Citera
2017-08-17, 00:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Då du dragit gränsen vid 0 antar jag att det för dig inte är okej med kaffeknarkande, energidrycker, tobak och dagen efter fylla (0,2-0,5 promille typ).

Fråga: Om jag inte druckit koffein på en vecka och sedan halsar en red bull (200mg koffein) känner jag mig påtänd. Är det okej enligt dina preferenser att jobba i det tillståndet? Eller är det full on straight edge som gäller?
Snarare blir ju frågan om det är ok att göra något som hade kunnat orsaka en riktig jävla shitstorm om media snappade upp det.

Aftonbladet: "Volvos anställda knarkar på arbetstid"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback