Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-17, 10:03
  #13
Medlem
AX64s avatar
Beskriv typen av aktiviteter och eventuella ansvar detta innebar så räcker det nog fint. Arbetsgivare vill veta vad du kommer bidra med, inte vad du röstade på. Skulle det vara så att aktiviteterna du deltagit i till större delen bestod av att kasta gatusten genom fönster på asylboenden så tycker jag du kan utelämna punkten helt fårn ditt CV. Har du däremot gjort något kvalificerat så är det kanske relevant i vissa fall.
Citera
2017-08-17, 11:43
  #14
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Beskriv typen av aktiviteter och eventuella ansvar detta innebar så räcker det nog fint. Arbetsgivare vill veta vad du kommer bidra med, inte vad du röstade på. Skulle det vara så att aktiviteterna du deltagit i till större delen bestod av att kasta gatusten genom fönster på asylboenden så tycker jag du kan utelämna punkten helt fårn ditt CV. Har du däremot gjort något kvalificerat så är det kanske relevant i vissa fall.

Klart arbetsgivaren bryr sig om var man står politiskt då det säger mycket om ens personlighet i övrigt. Vi intervjuade kandidater till en chefstjänst som innebar att viss flexibilitet krävdes. En sökande tog upp en Unionen-penna och började anteckna arbetstider med den i slutet av intervjun.

Jag la inte ens märke till detta men det gjorde två andra chefer i rummet och de var båda överens om att vi inte kunde anställa potentiella fackaktivister. Han fick aldrig veta varför han inte blev anställd.

Skulle det stå i CVt att man var inbiten socialdemokrat eller vänsterpartist trots att man är över 16 år gammal så hade vi inte ens kallat till intervju. Vi behöver folk som hugger i och inte lägger sin energi på att strida med arbetsgivaren.
Citera
2017-08-17, 12:13
  #15
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Klart arbetsgivaren bryr sig om var man står politiskt

Kan de säkert göra och det var inte mitt påstående att de inte kan ha intresse av den uppgiften, men de har varken med det att göra eller lär bygga upp anställningskriterierna kring vilka politiska åsikter möjliga kandidater kommer ha i förväg liksom.
Citera
2017-08-17, 13:38
  #16
Medlem
Det är absolut inga brottsliga aktiviteter.

Utan det är absolut lagliga uppdrag.

Jag undrar om det är okej att bara skriva att man har gjort olika saker i ett parti. Och fär man frågan om vad för parti det gäller,nskulle då arbetsgivaren ha förståelse om man säger att man inte vill nämna vilket parti?

Eller blir det mindre chans att få jobbet?

Tack på förhand!
Citera
2017-08-17, 13:45
  #17
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag undrar om det är okej att bara skriva att man har gjort olika saker i ett parti. Och fär man frågan om vad för parti det gäller,nskulle då arbetsgivaren ha förståelse om man säger att man inte vill nämna vilket parti?

Eller blir det mindre chans att få jobbet?

Klar du kan abstrahera fakta i CV:t. Frågar arbetsgivaren om politiska åsikter så säger du att det är din ensak och hoppas att de tycker att integritet är en bra grej och bra personlig egenskap från ditt håll.

Det räknas som diskriminering om de avböjer att ge dig jobbet trots att du är kvalificerad om det enbart är på grund av vilket parti du hejar på. Samma sak med sexuell läggning, ålder, kön, nationalitet, et cetera.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback