Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-16, 21:34
  #1
Medlem
paprikaflickans avatar
Hittar inget fall där detta hänt i sverige, men vill diskutera om detta skulle vara möjligt i teorin.

En sprinter eller längdhoppare på elitnivå kan utan problem nå hastigheter upp mot 40 km/h till fots. Om en sådan skulle springa förbi en fartkontroll på en 30-väg, skulle han kunna bötfällas då?

Ett mer sannolikt exempel skulle kanske vara i ett gångfartsområde, där man ju ska hålla ca 7 km/h. En vanlig person kan ju lätt springa över 20 km/h, vilket ger fortkörningsböter för en cykel.

(Nu förstår jag att polisen i praktiken inte skulle orka lägga resurser på detta . På samma sätt som att de inte brukar stoppa cyklister annat än vid specifika insatser där man vet att det är ett problem (som vid götgatsbacken t ex).)
Citera
2017-08-16, 21:38
  #2
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Hittar inget fall där detta hänt i sverige, men vill diskutera om detta skulle vara möjligt i teorin.

En sprinter eller längdhoppare på elitnivå kan utan problem nå hastigheter upp mot 40 km/h till fots. Om en sådan skulle springa förbi en fartkontroll på en 30-väg, skulle han kunna bötfällas då?

Ett mer sannolikt exempel skulle kanske vara i ett gångfartsområde, där man ju ska hålla ca 7 km/h. En vanlig person kan ju lätt springa över 20 km/h, vilket ger fortkörningsböter för en cykel.

(Nu förstår jag att polisen i praktiken inte skulle orka lägga resurser på detta . På samma sätt som att de inte brukar stoppa cyklister annat än vid specifika insatser där man vet att det är ett problem (som vid götgatsbacken t ex).)
Och vilken typ av fordon anser du att en löpare är?
Citera
2017-08-16, 21:44
  #3
Medlem
AA-suiteds avatar
Han är inget fordon så nej.
Citera
2017-08-16, 21:53
  #4
Medlem
paprikaflickans avatar
Följdfråga: Var går gränsen för ett fordon?

Ett par inlines t ex? De är ju bara ett par skor med hjul på.
Citera
2017-08-16, 21:56
  #5
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Och vilken typ av fordon anser du att en löpare är?

Hjultomten?

OnT: Finns ju dom som joggar med barnvagn. Barnvagnen bör väl kunna räknas som ett fordon?
Citera
2017-08-16, 22:03
  #6
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Hjultomten?

OnT: Finns ju dom som joggar med barnvagn. Barnvagnen bör väl kunna räknas som ett fordon?

Ja, det är ett fordon. Dock så räknas den som leder, skjuter eller drar barnvagn som gående.

Så, nej.
Citera
2017-08-16, 22:03
  #7
Medlem
Inte bötfälld, men på cykel genom 30 område så mättes det upp att jag kört 43 km med laser (några år sedan).
Fick en utskällning om att hastigheter även gäller cyklister...
Mitt svar var att jag aldrig trott att man kunde cykla så fort! Efter lite snack så fick jag åka! :-)
Citera
2017-08-16, 22:06
  #8
Avstängd
Någon som springer har jag svårt att rätten skulle se som framförande av fordon, gällande rollerblades tror jag däremot det skulle kunna bli en diskussion samt att utgången eventuellt skulle bli böter.
Citera
2017-08-16, 22:07
  #9
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Någon som springer har jag svårt att rätten skulle se som framförande av fordon, gällande rollerblades tror jag däremot det skulle kunna bli en diskussion samt att utgången eventuellt skulle bli böter.

Nej, det räknas som gående med.
Citera
2017-08-16, 22:11
  #10
Medlem
miikoss avatar
Skulle ev. kunna få en ordningsbot om man springer och håller i en häst i för hög hastighet.

Kreatur likställs med fordon.
Citera
2017-08-16, 22:22
  #11
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Skulle ev. kunna få en ordningsbot om man springer och håller i en häst i för hög hastighet.

Kreatur likställs med fordon.
Intressant! Ett djur är ju inte mer fordon än en människa.

Om man springer med en annan person på ryggen, skulle personen på ryggen få fortkörningsböter då? Exakt samma situation som med hästen egentligen.
Citera
2017-08-16, 22:23
  #12
Medlem
även gående (och joggare) räknas till gruppen vägtrafikanter om man nu rör sig på väg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback