Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-09, 13:15
  #1
Medlem
kimdah2002s avatar
Vad skall man välja för processor som är någorlunda modern och som ger ifrån sig lite värme? Celeron, Pentium M eller kanske en AMD av någon sort? Håller på att bygga en HTPC och den får inte väsnas för mycket och det blir trångt så det får inte plats någon stor långsamtgående fläkt... Så kombinationen tyst liten fläkt och litet fläktbehov är kritiskt...
Citera
2006-01-09, 14:17
  #2
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Vad skall man välja för processor som är någorlunda modern och som ger ifrån sig lite värme? Celeron, Pentium M eller kanske en AMD av någon sort? Håller på att bygga en HTPC och den får inte väsnas för mycket och det blir trångt så det får inte plats någon stor långsamtgående fläkt... Så kombinationen tyst liten fläkt och litet fläktbehov är kritiskt...

Pentium M är utan tvekan svalast.

Den ungefärliga och jämförbara värmeutvecklingen är som följer:

Intel Pentium M 27 W
AMD Sempron 62 W
Intel Celeron 73 W

Utbudet av moderkort för socket 479 (Pentium M) är dock lite begränsat,

Shuttle har en barebone.
Aopen och MSI har ett par kort vardera.
Kanske finns ngt mera, men det är vad jag känner till.
Citera
2006-01-09, 14:47
  #3
Medlem
acuras avatar
Asus har en Socket 478/479 adapter. Men den så får man ju tillgång till lite fler moderkort.
Citera
2006-01-09, 15:33
  #4
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Asus har en Socket 478/479 adapter. Men den så får man ju tillgång till lite fler moderkort.

Javisst ja, den hade jag alldeles glömt bort.

Mycket intressant, tänk bara på att det bara är ett begränsat antal av Asus egna moderkort som den fungerar på (kräver en speciell BIOS-uppgradering).

Man kan läsa lite mera om den här: http://www.tomshardware.se/processor...ntium4-05.html
Citera
2006-01-09, 16:18
  #5
Medlem
Jag skulle hålla mig borta ifrån alla intelcpuer UTOM Pentium M. Finns ju en AMD som kan passa, Turion (25W). Annars så finns ju även Vias C3 som dels kan köras passivt, men även ger prestanda så det räcker till htpc. Denna finns även till nanoitx (17*17cm stort moderkort)
Citera
2006-01-09, 19:18
  #6
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Intel Pentium M 27 W
AMD Sempron 62 W
Intel Celeron 73 W

Vad har Celeron M för energiförbrukning? Inte lika låg kanske, men måste ju vara lägre än gemene prolle. Funkar säkert bra för en enklare HTPC, och om jag minns rätt så bor dom på hos en vanligare socket. C3-orna har ju inte allt för höga prestanda, gämförelsevis...
Citera
2006-01-09, 19:52
  #7
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Vad har Celeron M för energiförbrukning? Inte lika låg kanske, men måste ju vara lägre än gemene prolle. Funkar säkert bra för en enklare HTPC, och om jag minns rätt så bor dom på hos en vanligare socket. C3-orna har ju inte allt för höga prestanda, gämförelsevis...

Intel anger samma värmeavgivning för Celeron M som för Pentium M, dvs. upp till 35 W beroende på konfiguration.

Celeron M använder samma socket som Pentium M (479).
Citera
2006-01-09, 19:56
  #8
Medlem
Dancing_Galaxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Vad skall man välja för processor som är någorlunda modern och som ger ifrån sig lite värme? Celeron, Pentium M eller kanske en AMD av någon sort? Håller på att bygga en HTPC och den får inte väsnas för mycket och det blir trångt så det får inte plats någon stor långsamtgående fläkt... Så kombinationen tyst liten fläkt och litet fläktbehov är kritiskt...

Skulle köpt en AMD Socket 754/939 och ett mATX Mobo, Antec Aria chassi och en Zalman 7000Alcu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback