Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 19:38
  #1
Medlem
Vissa av oss med autism har sensoriska problem. Oftast blir det bara för mycket för mig och då "stängs" jag av. Mestadels sker det när jag är utomhus gör mycket. Tror ni att om man tränar på sig själv så blir man av med sina sensoriska problem(eller minskar det)?

Hur ska man lägga upp en schema för träningen? En promenad varje dag? Skulle detta funka?

Jag har tränat en del förut, och jag tror att jag har förbättrat mig en smula. Men när jag tänker efter på all träning, så jag har inte förbättrats så jätte mycket, med tanke på hur mycket tid jag la ner på det.

Ska köpa gymkort, och kommer vara där 2ggr i veckan. Hur tror ni det kommer gå?

Det som "funka" förut var att jag blev van vid all smärta istället för att bli bättre kanske.

edit: Jag vet att många med autism tar medicin, och det vill jag inte. Kanske gräs.. men även det vill jag inte. Dricker och röker inte heller.
Citera
2017-08-16, 19:51
  #2
Medlem
Couplets avatar
Jag har ingen autismdiagnos, men lider av hypersensibilitet. Jag har fattat det som att det kan yttra sig på olika vis; för mig handlar det om överkänslighet mot till exemper sömmar eller styva tyger på kläder (hatar kläder rent generellt), ljud (speciellt repetetiva), ljus osv.

På sätt och vis tycker jag det har blivit bättre med åren. Själva känslan av obehag har alltid varit densamma, men min förmåga att "bita ihop och stå ut" har, så att säga, förlängts. Är 44 år nu. Dessutom ser jag till att med jämna mellanrum verkligen få perioder då de störmoment som är värst för min kropp minimeras till fullo. Att vara i bra form fysiskt har underlättat för mig, dvs bra kondis, hygglig styrka. Vid de tillfällen då jag varit svag, tex pga sjukdom/skada, har den här överkänsligheten för stimuli förvärrats, upplever jag.

Vad är det för stimuli du tycker är värst? Har du tydlig struktur på din vardag i övrigt?
Citera
2017-08-16, 20:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jag har ingen autismdiagnos, men lider av hypersensibilitet. Jag har fattat det som att det kan yttra sig på olika vis; för mig handlar det om överkänslighet mot till exemper sömmar eller styva tyger på kläder (hatar kläder rent generellt), ljud (speciellt repetetiva), ljus osv.

På sätt och vis tycker jag det har blivit bättre med åren. Själva känslan av obehag har alltid varit densamma, men min förmåga att "bita ihop och stå ut" har, så att säga, förlängts. Är 44 år nu. Dessutom ser jag till att med jämna mellanrum verkligen få perioder då de störmoment som är värst för min kropp minimeras till fullo. Att vara i bra form fysiskt har underlättat för mig, dvs bra kondis, hygglig styrka. Vid de tillfällen då jag varit svag, tex pga sjukdom/skada, har den här överkänsligheten för stimuli förvärrats, upplever jag.

Vad är det för stimuli du tycker är värst? Har du tydlig struktur på din vardag i övrigt?

För mycket ljud hela tiden. Sent på natten med pga min granne och området jag bor i. Jag har ingen struktur, då jag inte har en tid jag lägger mig (pga min granne). Har svårt att sova på nätterna.

Annars blir jag väldigt yr när jag har vart ute för länge. Att vara bland folk är jätte svårt, speciellt på helgen. Finns mer folk ute då. Tror inte det finns något annat än att meditera. Min hjärna vill hela tiden analysera allt runtom mig, och det i sin tur tröttar ut mig.
Citera
2017-08-16, 21:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
För mycket ljud hela tiden. Sent på natten med pga min granne och området jag bor i. Jag har ingen struktur, då jag inte har en tid jag lägger mig (pga min granne). Har svårt att sova på nätterna.

Annars blir jag väldigt yr när jag har vart ute för länge. Att vara bland folk är jätte svårt, speciellt på helgen. Finns mer folk ute då. Tror inte det finns något annat än att meditera. Min hjärna vill hela tiden analysera allt runtom mig, och det i sin tur tröttar ut mig.

Ja det går utmärkt att exponera stegvis tillsammans med bra terapeut (KBT) men det kan ta olika många sessioner beroende på om du har andra isseues (social fobi, agorafobi eller annat) som påverkar. Snabb-avlastningen är att begränsa ljuden med ex öronproppar eller hörselskydd. Tål du musik bättre än människoljud? Vissa gör det, då kan ex en iPod blurra och stänga ute de ljud som är påfrestande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback