Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 19:06
  #1
Medlem
Hej! Jag har en mindre redovisningsbyrå och har hört lite om att det finns eller iallafall håller på att utvecklas automatiska bokföringssystem, som skulle kunna göra det enkla och repetitiva. Finns det något sånt?
Citera
2017-08-16, 19:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Hej! Jag har en mindre redovisningsbyrå och har hört lite om att det finns eller iallafall håller på att utvecklas automatiska bokföringssystem, som skulle kunna göra det enkla och repetitiva. Finns det något sånt?

Ja det finns. Bara scanna in.
Citera
2017-08-16, 19:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Hej! Jag har en mindre redovisningsbyrå och har hört lite om att det finns eller iallafall håller på att utvecklas automatiska bokföringssystem, som skulle kunna göra det enkla och repetitiva. Finns det något sånt?

Hade det funnits det hade du kunnat lägga ner din redovisningsbyrå.
Citera
2017-08-16, 20:03
  #4
Medlem
samotsamots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Hej! Jag har en mindre redovisningsbyrå och har hört lite om att det finns eller iallafall håller på att utvecklas automatiska bokföringssystem, som skulle kunna göra det enkla och repetitiva. Finns det något sånt?

Finns ett relativt nytt bolag, Dooer (?) som säger sig ha utvecklat AI för bokföring och bokslut. De är alltså själva en redovisningsbyrå, och erbjuder ett fast pris baserat på kundens omsättning. Allt ingår, bokföring, lönekörning, bokslut/årsredovisning och inkomstdeklaration. Tom rådgivning. 495 kr i månaden om du omsätter upp till 1,5 msek per år. Fattar ärligt talat inte hur dom kan räkna hem en sån kalkyl. Bara rådgivning a 695 kr per timme skulle spräcka det i min lilla byrå.
Citera
2017-08-16, 21:09
  #5
Medlem
Speedledger är ganska automatiserad. Det enda som krävs i normalfallet är ett enda klick på en OK-knapp. Mer automatiserat än så skulle jag inte vilja ha det eftersom jag måste ha kontroll över vad som händer på företagets bankkonton.
Citera
2017-08-16, 21:46
  #6
Medlem
Justitiemords avatar
Visma eEkonomi har utvecklat någon "intelligent" funktion som känner igen leverantörer och ger förslag utefter detta. En Teliafaktura blir väl då troligtvis telefoni och en Vattenfallfaktura blir elkostnad. Hur väl detta fungerar låter jag dock vara osagt, men har hört flera som är nöjda med det.
Citera
2017-08-16, 22:24
  #7
Medlem
Xer0s avatar
Automatiska ledger system för företag har väll funnits sedan 80-talet.
Eller vad menar du med "det enkla och repetetiva"?

Är det själva inmatningen till systemet du syftar på?
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-08-16 kl. 22:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback