Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-16, 18:47
  #1
Medlem
God afton!

Känner att jag behöver få rätsida på kyrkofäderna en gång för alla. Eller ja, rätsida, komma i gång och läsa dem.

Har läst mestadels allmänt hållna böcker som Källor - den kristna spiritualitetens ursprung av Olivier Clemente, en fantastiskt bok i mitt tycke, och enklare faktaböcker om fornkyrkan.

Nu vill jag läsa kyrkofädernas egna skrifter. Finns det någon/några av kyrkofäderna som är en bra igång när man vill börja läsa denna typen av klassisk kristen teologisk litteratur? Eller är det bara att hoppa in lite varstans bland dessa andliga tungviktare?

Den som har ork får gärna briljerande göra en liten passande läslista för en novis som mig. Föreställ er att ni skulle hålla en nybörjarkurs i kyrkofäderna, vilka böcker skulle vara ett måste? Motivera gärna era svar, så slipper det bli en listtråd.

Läser helst på svenska eller engelska.

Tackar på förhand!
Citera
2017-08-16, 19:03
  #2
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
God afton!

Känner att jag behöver få rätsida på kyrkofäderna en gång för alla. Eller ja, rätsida, komma i gång och läsa dem.

Har läst mestadels allmänt hållna böcker som Källor - den kristna spiritualitetens ursprung av Olivier Clemente, en fantastiskt bok i mitt tycke, och enklare faktaböcker om fornkyrkan.

Nu vill jag läsa kyrkofädernas egna skrifter. Finns det någon/några av kyrkofäderna som är en bra igång när man vill börja läsa denna typen av klassisk kristen teologisk litteratur? Eller är det bara att hoppa in lite varstans bland dessa andliga tungviktare?

Den som har ork får gärna briljerande göra en liten passande läslista för en novis som mig. Föreställ er att ni skulle hålla en nybörjarkurs i kyrkofäderna, vilka böcker skulle vara ett måste? Motivera gärna era svar, så slipper det bli en listtråd.

Läser helst på svenska eller engelska.

Tackar på förhand!

Om du vill läsa dem i engelsk översättning kan du hitta de flesta av dem här:

http://www.sacred-texts.com/chr/ecf/index.htm

Jag rekommenderar särskilt Augustinus, som har en egen toppsida:

http://www.sacred-texts.com/chr/aug/index.htm

Se till exempel vad han skrev om tiden, som jag diskuterade här:

http://www.flashback.org/p58279490#p58279490

En tänkare som fortfarande imponerar efter 16 sekler.
Citera
2017-08-16, 19:11
  #3
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Känner att jag behöver få rätsida på kyrkofäderna en gång för alla. Eller ja, rätsida, komma i gång och läsa dem. !
"En bok om Nya Testamentet"; kurslitteratur på religionsvetenskap. Allt du behöver.
Citera
2017-08-16, 19:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om du vill läsa dem i engelsk översättning kan du hitta de flesta av dem här:

http://www.sacred-texts.com/chr/ecf/index.htm

Jag rekommenderar särskilt Augustinus, som har en egen toppsida:

http://www.sacred-texts.com/chr/aug/index.htm

Se till exempel vad han skrev om tiden, som jag diskuterade här:

http://www.flashback.org/p58279490#p58279490

En tänkare som fortfarande imponerar efter 16 sekler.

Tack Regulus!

Hade ingen aning att den där hemsidan fanns! Vilken skattkammare. Nu har jag och göra.

Har läst Augustinus Bekännelser tidigare, och fick inte ut något särskilt av det. Dock sträckläste jag boken som en annan Agatha Christie deckare, fast utan spänningen då. Får en känsla av att man får ta han i små doser. Läppja på meningarna som om det vore finaste starksprit och inte häva i mig dem som hallonsaft.

Det han säger om tiden är något jag känner mig besläktad med att själv tänka. Augustinus kommer studeras som ett måste bland da churchfathers.
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2017-08-16 kl. 19:32.
Citera
2017-08-16, 19:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
"En bok om Nya Testamentet"; kurslitteratur på religionsvetenskap. Allt du behöver.

Men rör den kyrkofäderna? Är det den som är skriven av Tord Fornberg?
Citera
2017-08-16, 20:09
  #6
Medlem
"De apostoliska fäderna" kanske?
http://www.arken.se/product-view.asp...lisher%3DArtos
Citera
2017-08-16, 20:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matteus2312
"De apostoliska fäderna" kanske?
http://www.arken.se/product-view.asp...lisher%3DArtos

Var nära att inhandla den boken för ett tag sedan, men det blev inte av. Känns som en självklar bok när det gäller att få
till sig fakta kring de tidigaste av kyrkofäderna. Per Beskow verkar vara en intressant filur dessutom.

Har du eller någon annan läst boken? Är det både faktamässigt och andlig spis i ett, eller bara det ena av dom?

Tror jag möjligtvis drar till på den och några texter av de tidigaste kyrkofäderna att bekanta mig med vid sidan av.

Hösten och vintern ska vigas åt kyrkofäderna.

Eller som Hieronymos sa: "Gör alltid något så att djävulen alltid finner dig upptagen."😎
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2017-08-16 kl. 20:47.
Citera
2017-08-16, 22:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Var nära att inhandla den boken för ett tag sedan, men det blev inte av. Känns som en självklar bok när det gäller att få
till sig fakta kring de tidigaste av kyrkofäderna. Per Beskow verkar vara en intressant filur dessutom.

Har du eller någon annan läst boken? Är det både faktamässigt och andlig spis i ett, eller bara det ena av dom?

Tror jag möjligtvis drar till på den och några texter av de tidigaste kyrkofäderna att bekanta mig med vid sidan av.

Hösten och vintern ska vigas åt kyrkofäderna.

Eller som Hieronymos sa: "Gör alltid något så att djävulen alltid finner dig upptagen."😎

Aha, såg nu att De apostoliska fäderna är en klassisk teologisk skrift i sig.

Boken är beställd.
Citera
2017-08-17, 00:13
  #9
Medlem
Augustinus Bekännelser är fantastik, jag förstår inte hur du inte kan gilla den, den brukar tilltala kristna av alla olika inriktningar.

Annars så är kyrkofäderna en väldigt stor grupp så det beror helt på vart ditt intresse ligger. Om du är intresserade av de tidigaste skrifterna vi har så finns bland annat St. Ignatius av Antiochia och St. Justinus Martyren. Jag tycker också Eusebius kyrkohistoria är mycket läsvärd för en inblick i den tidiga kyrkan under de romerska förföljelserna.

Om du är intresserad av teologi så är förstås St. Thomas av Aquinos Summa Teologicae mest känd.

Några av mina favoriter är annars St. Bonaventuras "Itinerarium Mentis in Deum" vilket är en andlig skrift men den tilltalar nog inte alla. Sen tycker jag att i princip allt ifrån St. Bernard av Clairvaux är underbart, exempelvis De Diligendo Deo (ofta översatt i eng. 'On loving God').
Citera
2017-08-17, 03:45
  #10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Nu vill jag läsa kyrkofädernas egna skrifter. Finns det någon/några av kyrkofäderna som är en bra igång när man vill börja läsa denna typen av klassisk kristen teologisk litteratur?

Det beror på vad du menar med "kyrkan", hur långt tillbaka i Jesus-rörelsens historik du vill gå, och vilken tillitt du har till auktoritets-tolkning.

Citat:
Eller är det bara att hoppa in lite varstans bland dessa andliga tungviktare?

Japp. Om du har mental stamina till att kunne klara av det tolknings-kaos du kommer att möta.
Citera
2017-08-17, 08:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belyi
Augustinus Bekännelser är fantastik, jag förstår inte hur du inte kan gilla den, den brukar tilltala kristna av alla olika inriktningar.

Annars så är kyrkofäderna en väldigt stor grupp så det beror helt på vart ditt intresse ligger. Om du är intresserade av de tidigaste skrifterna vi har så finns bland annat St. Ignatius av Antiochia och St. Justinus Martyren. Jag tycker också Eusebius kyrkohistoria är mycket läsvärd för en inblick i den tidiga kyrkan under de romerska förföljelserna.

Om du är intresserad av teologi så är förstås St. Thomas av Aquinos Summa Teologicae mest känd.

Några av mina favoriter är annars St. Bonaventuras "Itinerarium Mentis in Deum" vilket är en andlig skrift men den tilltalar nog inte alla. Sen tycker jag att i princip allt ifrån St. Bernard av Clairvaux är underbart, exempelvis De Diligendo Deo (ofta översatt i eng. 'On loving God').

Jag får göra min hemläxa gällande Augustinus bättre och mer fokuserar den här gången. Kommer göra en tripp idag till storstan och Din bok för lite inhandling av bland annat Bekännelser.

Aquino och några av de andra namnen är sådant som står på min ständigt växande läslista, blir till våren.

Det är en teologisk djungel där ute för en som växt upp med Sola Scripta.
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2017-08-17 kl. 08:30.
Citera
2017-08-17, 08:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det beror på vad du menar med "kyrkan", hur långt tillbaka i Jesus-rörelsens historik du vill gå, och vilken tillitt du har till auktoritets-tolkning.



Japp. Om du har mental stamina till att kunne klara av det tolknings-kaos du kommer att möta.

Jag vill börja vid där apostlarna "skickar" vidare åt kyrkofäderna.

Tolknings-kaos bor granne Gud.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback