Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-16, 18:35
  #1
Medlem
Jag har ett relativt välbetalt kontorsjobb - en bra tjänst på ett litet företag där jag arbetat i ett års tid. Kände direkt att det inte var en passande arbetsplats och tjänst för mig av olika anledningar, men gav det en ärlig chans. Tyvärr har det bara känts sämre och sämre och nu tar det emot att gå till jobbet. Det är hög arbetsbelastning, extremt stort ansvar och höga krav och förväntningar. Dessutom finner jag mina arbetsuppgifter otroligt otillfredställande.

Häromdagen fick jag ett telefonsamtal med min chef då jag var ledig. Han ifrågasatte min "höga frånvaro" under året (sjuk två gånger på ett år i korta perioder) plus en massa annat. Det kändes som att han anklagade mig för att ha hittat på massa saker för att slippa jobba, och det kändes väldigt förnedrande. Han ifrågasatte att dessutom att jag skulle fixa mitt jobb. Till saken hör att jag jobbat som fan och jobbat veckor i övertid. Därmed bestämde jag mig för att göra slag i saken och säga upp mig på studs.

Nu behöver jag lite hjälp med hur jag ska göra detta på bästa sätt.

Först och främst är jag ledig fram tills måndag men skulle vilja lämna stället så fort som möjligt - bör jag ringa chefen redan imorgon och berätta på telefon eller ta det med honom först på måndag (vilket kommer innebära att jag måste arbeta längre tid på stället)?

Hur lägger man bäst fram en sån här sak? Jag vill inte göra mig ovän med chefen då jag inte vill ha dåliga referenser.

Finns det något att göra så att man slipper avstängningsdagarna hos a-kassan, t ex att man kommer överens med chefen att bli uppsagd istället för att officiellt säga upp sig själv? Jag räknar med att inte detta är möjligt, men om det är så klart att det vore skönt att slippa dessa.

Tack för svar
Citera
2017-08-16, 18:44
  #2
Medlem
AX64s avatar
Du säger vad du precis skrivit här och tackar för tiden. Har du tur kan du ta ut flex, övertid och semesterdagar som täcker lite framåt och får ett nytt jobb tätt inpå.
Citera
2017-08-16, 19:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolleprovaren
Jag har ett relativt välbetalt kontorsjobb - en bra tjänst på ett litet företag där jag arbetat i ett års tid. Kände direkt att det inte var en passande arbetsplats och tjänst för mig av olika anledningar, men gav det en ärlig chans. Tyvärr har det bara känts sämre och sämre och nu tar det emot att gå till jobbet. Det är hög arbetsbelastning, extremt stort ansvar och höga krav och förväntningar. Dessutom finner jag mina arbetsuppgifter otroligt otillfredställande.

Häromdagen fick jag ett telefonsamtal med min chef då jag var ledig. Han ifrågasatte min "höga frånvaro" under året (sjuk två gånger på ett år i korta perioder) plus en massa annat. Det kändes som att han anklagade mig för att ha hittat på massa saker för att slippa jobba, och det kändes väldigt förnedrande. Han ifrågasatte att dessutom att jag skulle fixa mitt jobb. Till saken hör att jag jobbat som fan och jobbat veckor i övertid. Därmed bestämde jag mig för att göra slag i saken och säga upp mig på studs.

Nu behöver jag lite hjälp med hur jag ska göra detta på bästa sätt.

Först och främst är jag ledig fram tills måndag men skulle vilja lämna stället så fort som möjligt - bör jag ringa chefen redan imorgon och berätta på telefon eller ta det med honom först på måndag (vilket kommer innebära att jag måste arbeta längre tid på stället)?

Hur lägger man bäst fram en sån här sak? Jag vill inte göra mig ovän med chefen då jag inte vill ha dåliga referenser.

Finns det något att göra så att man slipper avstängningsdagarna hos a-kassan, t ex att man kommer överens med chefen att bli uppsagd istället för att officiellt säga upp sig själv? Jag räknar med att inte detta är möjligt, men om det är så klart att det vore skönt att slippa dessa.

Tack för svar

Du kan ringa honom och säga det = det är datumet du sa upp dig.
Gällande a kassan, om inte han säger upp dig så kommer du ha karensdagarna före du får pengarna.

Lycka till
Citera
2017-08-16, 19:28
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Enkelt

Du lämnar in ark A4 där du skriver att du önskar avsluta din anställning med din underskrift och datum.

Lycka till
Citera
2017-08-16, 19:40
  #5
Medlem
heffaheffas avatar
Jag skulle ta tag i det hela istället för att fly när det blir tufft. Hur skall det funka nästa gång i ditt liv när någon säger ifrån eller har enskilt samtal med dig angående något problem? Skall du fly eller springa bort då med, och för resten av ditt liv?
Citera
2017-08-16, 19:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heffaheffa
Jag skulle ta tag i det hela istället för att fly när det blir tufft. Hur skall det funka nästa gång i ditt liv när någon säger ifrån eller har enskilt samtal med dig angående något problem? Skall du fly eller springa bort då med, och för resten av ditt liv?

Verkar inte som att du läst allt jag skrivit. Jag vantrivs med jobbet dvs arbetsuppgifterna. Kan omöjligen få annan tjänst på detta lilla företag. Jag mår helt enkelt dåligt och gamla problem som jag löst (genom att inte fly utan via terapi) som varit depressions- och ångestrelaterade har kommit tillbaka.

Samtalet var bara droppen som fick bägaren att rinna över.
Citera
2017-08-16, 19:53
  #7
Medlem
Sobofieds avatar
Jag föreslår det här sättet: https://www.youtube.com/watch?v=6pJC0FLA3Sk

Annars som ovan. Säg upp dig artigt med ett dokument eller enskilt samtal.
Citera
2017-08-16, 21:16
  #8
Medlem
borrizs avatar
Gör det inte så komplicerat utan se istället till att skaffa ett nytt jobb innan du säger upp dig
-Dels slipper du mecket med Akassa.
-Dels är det lättare att få nytt jobb som anställd än som arbetslös.
Citera
2017-08-16, 21:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Gör det inte så komplicerat utan se istället till att skaffa ett nytt jobb innan du säger upp dig
-Dels slipper du mecket med Akassa.
-Dels är det lättare att få nytt jobb som anställd än som arbetslös.

Det där vet jag. Men hade du varit i min sits hade du inte heller väntat.

Tro mig, med mitt CV har jag inga problem att få nytt jobb även om jag inte har ett jobb när jag söker. Kommer dessutom byta stad i samband med detta, vilket är en bra förklaring.
Citera
2017-08-16, 21:36
  #10
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolleprovaren
Det där vet jag. Men hade du varit i min sits hade du inte heller väntat.

Tro mig, med mitt CV har jag inga problem att få nytt jobb även om jag inte har ett jobb när jag söker. Kommer dessutom byta stad i samband med detta, vilket är en bra förklaring.
Vill du slippa det 45 karensdagarna som är norm när man säger upp sig själv bör du försöka komma överens med arbetsgivaren om att bli uppsagd istället. Det brukar inte var omöjligt, speciellt inte om de ändå inte är särskilt nöjda med dina insatser på jobbet. De kan som orsak till uppsägningen ange "fel/bristande kompetens" eller liknande.
Blir du uppsagd har du bara sju karensdagar på a-kassan, det är betydligt bättre än 45 dagar.
Citera
2017-08-16, 21:41
  #11
Medlem
SÖK NYTT JOBB.

Jag har varit i samma situation två gånger, hade två dåliga chefer på två olika stormiga företag. Är högutbildad och båda var på kontor.

Börja sök jobb, när du fått nytt så säger du upp dig. När det väl händer så säger du vill prata med chefen och att du tänkt över din jobbsituation och kommit fram till denna tjänst inte är något för mig. Därmed vill du gå vidare, du behöver inte säga mer. Om chefen ifrågasätter kan du säga att du själv hoppats på att denna tjänst var något för dig men att du nu efter en tids jobbande har kommit fram till att det inte är så. Säg att du självklart kommer göra överlämning och din sista tid så smidig som möjligt för arbetsgivaren. Håll god min även fast du kanske hatar dem.

Om du verkligen inte pallar jobba kvar och mår pyton så säg det jag precis sagt även fast du inte har nytt jobb. Jag varit i samma situation och kanske lite värre, blev utbränd och sjukskriven pga psykochef och stormigt företag. Tänk på hälsan
Citera
2017-08-16, 21:48
  #12
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolleprovaren
Det där vet jag. Men hade du varit i min sits hade du inte heller väntat.

Tro mig, med mitt CV har jag inga problem att få nytt jobb även om jag inte har ett jobb när jag söker. Kommer dessutom byta stad i samband med detta, vilket är en bra förklaring.

Förstår din sits, varit i liknande situation, dem flesta säger man ska ha nytt jobb innan man säger upp sig men det är lätt sagt, det fungerar om man någorlunda trivs på sitt nuvarande jobb, hatar man jobbet som pesten och det är ett helvete att ens ta sig till jobbet varje dag av vantrivsel måste man säga upp sig.

Risken är annars att du söker jobb och kommer på intervju och de ser direkt att du inte mår bra vilket gör att du aldrig kommer från ditt nuvarande jobb och du gräver dig djupare med sämre självförtroende med tiden och sjukskrivningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback