Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 22:53
  #13
Medlem
flaskborstes avatar
Detr beror på att du har ett lätt övrtryck i kärlet..precis som det skall vara. Då är det enbart koldioxid inne i kärlet från jästen och det bildas alkohol och inga bakterier kan ta sig in utifrån. Det är det som är poängen med jäsröret att skapa en bakteriefri miljö för din mäsk.''


Ett tips på att få bättre smak på brygden är att hälla i 4-5 paket BOB lättdryck fläder i koncentrat per 10l
svarta vinbär funkar om det är rött vin..förbättrar smaken på snabbvin rejält.

Häll i det då det är 2-3 dagar kvar, låt det sedan vara tills det enbart kommer en blupp i minuten från jäsröret.
Citera
2017-08-18, 15:58
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Ett tips på att få bättre smak på brygden är att hälla i 4-5 paket BOB lättdryck fläder i koncentrat per 10l
svarta vinbär funkar om det är rött vin..förbättrar smaken på snabbvin rejält.

Häll i det då det är 2-3 dagar kvar, låt det sedan vara tills det enbart kommer en blupp i minuten från jäsröret.

Jag har ca 21 L brygd i jäskärlet och 5 paket BOB fläder koncentrat, är det bara att öppna locket och hälla i och sedan stänga igen och låta det jäsa färdigt? (Det är ca 2 dagar kvar) Bör det röras om även?
Citera
2017-08-22, 16:21
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AKQJ10
WIHOO! Bubblandet gick igång efter ett tag!
En fråga bara, själva jäsröret, man ska ju ha 50/50 vatten på båda "sidor" om ni förstår ad jag menar. men allt vatten verkar gå till ena sidan. Den bubblar ju dock som den ska, det är inget konstigt va?

Om du tänker efter lite... Är det inte något i jäskärlet som trycker på inifrån? T.ex. kolsyra?

Därmed hamnar ju vattnet på ena sidan.
Citera
2017-08-22, 16:31
  #16
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AKQJ10
Jag har ca 21 L brygd i jäskärlet och 5 paket BOB fläder koncentrat, är det bara att öppna locket och hälla i och sedan stänga igen och låta det jäsa färdigt? (Det är ca 2 dagar kvar) Bör det röras om även?


Du kommer att skaka jäskärlet på slutet och bubblandet "rör om" så slå bara i det

Antar att du har en påse "jässtopp" (oftast svavel" som skall i då det jäst klart. I med det och skaka om..
Vänta en dag och skaka sedan ut så mycket kolsyra du kan..efter det i med "klarmedel" (ofta en fin sand kallad bentonit) Skaka ordentligt och ställ kärlet på en stol så att du får lite "fallhöjd" vilket du kommer behöva då du tappar av vin ner i ex flaskor..Flyttar du kärlet kommer vinet att grumla sig och du får vänta några dagar till.
Citera
2017-08-23, 21:31
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du kommer att skaka jäskärlet på slutet och bubblandet "rör om" så slå bara i det

Antar att du har en påse "jässtopp" (oftast svavel" som skall i då det jäst klart. I med det och skaka om..
Vänta en dag och skaka sedan ut så mycket kolsyra du kan..efter det i med "klarmedel" (ofta en fin sand kallad bentonit) Skaka ordentligt och ställ kärlet på en stol så att du får lite "fallhöjd" vilket du kommer behöva då du tappar av vin ner i ex flaskor..Flyttar du kärlet kommer vinet att grumla sig och du får vänta några dagar till.


Okej tack! En fråga bara, när jag haft i klarningen och ställer jäskärlet på en stol, ska man ha jäsröret på som innan, med vatten i? eller ha det på med bara det lilla "locket" till den? Eller helt enkelt inte alls, alltså endast stänga locket på jäskärlet och låta det stå? (Det är ju ett litet litet hål i locket)
Citera
2017-08-24, 05:19
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AKQJ10
Okej tack! En fråga bara, när jag haft i klarningen och ställer jäskärlet på en stol, ska man ha jäsröret på som innan, med vatten i? eller ha det på med bara det lilla "locket" till den? Eller helt enkelt inte alls, alltså endast stänga locket på jäskärlet och låta det stå? (Det är ju ett litet litet hål i locket)

Ha alltid på locket med vattenlås och vatten i vattenlåset. Det förhindrar dels oxidering av brygden men framförallt att det inte blir infekterat av något. Rent generellt så ska man undvika genom hela bryggningen att brygden kommer i kontakt med luft eftersom luften innehåller syre och massor av bakterier och sporer.
Citera
2017-08-24, 13:35
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Ha alltid på locket med vattenlås och vatten i vattenlåset. Det förhindrar dels oxidering av brygden men framförallt att det inte blir infekterat av något. Rent generellt så ska man undvika genom hela bryggningen att brygden kommer i kontakt med luft eftersom luften innehåller syre och massor av bakterier och sporer.

Okej tack!
Citera
2017-08-24, 14:35
  #20
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AKQJ10
Okej tack! En fråga bara, när jag haft i klarningen och ställer jäskärlet på en stol, ska man ha jäsröret på som innan, med vatten i? eller ha det på med bara det lilla "locket" till den? Eller helt enkelt inte alls, alltså endast stänga locket på jäskärlet och låta det stå? (Det är ju ett litet litet hål i locket)

Sätt på jäsröret så att det inte kommer ner smuts och annat i kärlet..med vatten i så att du slipper onödigt syre.

Använd en "Hävert" går bra med en slang gärna genomskinlig, när du skall tappa av vinet.

Stoppa ner ena änden till ca: halva djupet i kärlet.. sug i andra änden och håll änden UNDER den ände som är i kärlet..Då kommer vinet rinna från den högre punkten till den lägre och du kan tappa upp på flaskor eller dunkar..stoppa flödet med fingret då du byter flaska/dunk så slipper du suga igen, håll slangen under ytan på vinet och tätt i andra änden då du byter.

Vartefter innehållet minskar sänker du hävertens ände mer och mer mot botten men inte så djupt att du får med bottensatsen.
Citera
2017-08-24, 14:42
  #21
Medlem
Aramidhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AKQJ10
Jag har ca 21 L brygd i jäskärlet och 5 paket BOB fläder koncentrat, är det bara att öppna locket och hälla i och sedan stänga igen och låta det jäsa färdigt? (Det är ca 2 dagar kvar) Bör det röras om även?

Kolla bara så att inte fläderkoncentratet har konserveringsmedel i sig, det kan döda hela jästkulturen.

Gjorde själv det misstaget när det begav sig
Citera
2017-08-26, 19:49
  #22
Medlem
Då har man börjat tappa upp på flaskor och snart druckit upp den första. :P
Sjukt jävla nöjd bleb jag, iom att detta var första försöket. Smakar billigt vin från bolaget, alltså fullt drickbart.
Kommer såklart göra detta igen, dock rött nästa gång!
Tack för alla tips jag fått!
Citera
2017-08-28, 12:56
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AKQJ10
En fråga bara, själva jäsröret, man ska ju ha 50/50 vatten på båda "sidor" om ni förstår ad jag menar. men allt vatten verkar gå till ena sidan.

Just därför man bara ska ha 50%/50%. Då kan det inte bli mer än 100% på den ena sidan.
Citera
2017-08-30, 23:07
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AKQJ10
Då har man börjat tappa upp på flaskor och snart druckit upp den första. :P
Sjukt jävla nöjd bleb jag, iom att detta var första försöket. Smakar billigt vin från bolaget, alltså fullt drickbart.
Kommer såklart göra detta igen, dock rött nästa gång!
Tack för alla tips jag fått!

Rekommenderar att göra mjöd, om du gillar honung. Enkelt och gott och enkelt att krydda med bär eller örter för att få den smak du vill ha.

1, Ha i källvatten (inte kranvatten då det innehåller klor).

2, Rör ner en bra honung till ca 80 oechle. Du kan gärna ha i mer honung efter att det har jäst några dagar om du vill ha starkare mjöd.

3, Häll i vinjäst och gör precis som med vin.

4, Under jäsningens gång så kan du gärna krydda mjödet med t.ex. fläder, äpple, lingon eller varför inte göra ett julmjöd med julkryddor?

5, Söta mjödet med honung efter att du har haft i jässtopp och precis innan du buteljerar det, men det är om du vill balansera upp mjödet om det blev för torrt eller ha en sötare dryck. Personligen så gillar när det är lite torrare och brukar hoppa över sötning.

En okänd dryck för de flesta, men som garanterat är värt att testa.
__________________
Senast redigerad av Asgard82 2017-08-30 kl. 23:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback