Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-08-20, 18:03
  #73
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Självklart bryr sig inte deras konsumenter speciellt mycket, de köpte ju trots allt luren. Du kanske borde kolla lite marknadsandelar istället där du kan se att Sony tappar rejält och de som fortfarande köper Sony är väl fanboys som du.

Tappar rejält? Har du levt under en sten? Sony har fått permanent stryk på mobilmarknaden samtliga år förutom 2003... Och det har gått ännu sämre när de bröt sig från Ericsson.


Calendar year Unit sales (millions)

2011 34.4[55]
2012 34.3
2013 38.4
2014 40.0
2015 29.4[56]

Det är typ vad Samsung säljer på några månader, som de har per år....
__________________
Senast redigerad av Acerbic 2017-08-20 kl. 18:08.
Citera
2017-08-20, 18:15
  #74
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Du menar en jämförelse där man ser bättre på en 6.2" skärm än på en 5.5"? Det hade jag också velat se. De flesta videos stödjer bara 1080P fortfarande ändå och buffringstiden på 4K kommer nog få dig att välja bort den i de flesta fallen med tanke på att det inte ens lär synas på en 5.5" skärm..

Nu syftar du bara på specsen. Det är respektive företags bildbehandlingar också som ska faktoriseras in i hur bra bildprestationer det blir. Eller du menar att det är negligerbar skillnad där?
Citera
2017-08-20, 18:22
  #75
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Tappar rejält? Har du levt under en sten? Sony har fått permanent stryk på mobilmarknaden samtliga år förutom 2003... Och det har gått ännu sämre när de bröt sig från Ericsson.


Calendar year Unit sales (millions)

2011 34.4[55]
2012 34.3
2013 38.4
2014 40.0
2015 29.4[56]

Det är typ vad Samsung säljer på några månader, som de har per år....
Jag sa marknadsandelar, dvs i %. November 2012 var de tredje störst i världen, idag är de inte ens top5. Samsung och Apple rullar tyvärr på som bara den men ljusglimten är väl att företag som Xiaomi och Huawei t.ex går bra och Xiaomi förhoppningsvis ger sig in på den europeiska marknaden snart.

Jag själv hade gärna fortsatt med Sony efter min Z2:a om de inte släppt flopp efter flopp enligt mig, mycket strul med alla Z modeller efter den och allt efter X har varit rena besvikelser i hårdvaru-väg till priset. XZ Compact är väl den enda Sony telefonen jag överhuvudtaget skulle vilja kalla för ett bra köp i klassen idag.

Jag fattar inte alls hur du ens kan försöka försvara XZ Premium, den är nog den minst attraktiva high-end luren på marknaden idag.
__________________
Senast redigerad av Dirty. 2017-08-20 kl. 18:25.
Citera
2017-08-20, 18:22
  #76
Avstängd
Gällande bildskärmens storlek, är inte den naturliga förklaringen att bezels+ galaxy-storlek på skärmen blir en för stor mobil?

Och om Sony vill sticka ut med bezels måste skärmens storlek vara mindre helt enkelt.
Citera
2017-08-20, 18:32
  #77
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.

Jag fattar inte alls hur du ens kan försöka försvara XZ Premium, den är nog den minst attraktiva high-end luren på marknaden idag.

Vi vet väl inte än om den är attraktiv på marknaden? Har du några säljsiffror? Bildskärmen är avsevärt förbättrad inom alla områden från föregångaren. Det finns ju alltid en förhoppning att Samsung förlorat en marknadsandel efter sin batteriskandal, men tyvärr verkar det inte påverkat deras frammarsch alls...
Citera
2017-08-20, 19:40
  #78
Avstängd
Inga bra indikationer i USA... Dock en värdelös marknad för Sonys smartphones...

[Deal Alert] Sony Xperia XZ Premium is already $100 off ($699) from Amazon, Best Buy, and B&H

http://www.androidpolice.com/2017/08...n-best-buy-bh/
Citera
2017-08-21, 02:05
  #79
Avstängd
http://www.trustedreviews.com/opinio...ed-lcd-2924602

"Where OLED struggles is in the color volume. That is, really bright scenes might challenge OLEDs panels ability to maintain it's colorur saturation levels. It's a weakness LCD manufactorers enjoy pointing out."

Så skippa denna nonsens att Sonys LCD-teknologi i mobilerna är förlegad. Det finns fortfarande fördelar med den.
Citera
2017-08-21, 08:17
  #80
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Gällande bildskärmens storlek, är inte den naturliga förklaringen att bezels+ galaxy-storlek på skärmen blir en för stor mobil?

Och om Sony vill sticka ut med bezels måste skärmens storlek vara mindre helt enkelt.
Ja??? Vart vill du komma? Är det helt plötsligt en bra sak att ha stora bezels?

Vad är nästa steg enligt dig? En tegelsten med 10% skärmyta som på 90-talet? Kanske kan man slänga in 8k upplösning i den också?

Förövrigt är det inte Sony som sticker ut med stora bezels och virtuella knappar, utan det är exakt så resten av marknaden ser ut i budget till mellanklass segmentet bland android-lurar.

Och ja, självklart finns det fördelar med IPS LCD också. Jag hade själv föredragit det på både TV apparater och datorskärmar. Men nu snackar vi telefoner. Vilket som tycker jag inte det här är en speciellt avgörande faktor och återigen skulle jag vilja påstå att hur du än vrider och vänder på det så blir det som bäst ett oavgjort för Sony i den kategorin.

Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Vi vet väl inte än om den är attraktiv på marknaden? Har du några säljsiffror? Bildskärmen är avsevärt förbättrad inom alla områden från föregångaren. Det finns ju alltid en förhoppning att Samsung förlorat en marknadsandel efter sin batteriskandal, men tyvärr verkar det inte påverkat deras frammarsch alls...
Jag hoppas också på att Samsung och Apple ska tappa marknadsandelar, däremot känns Sony som sagt som bland de tröttaste märkena på marknaden idag. Xiaomi, LG, Huawei och OnePlus känns betydligt mer innovativa och drivande för marknaden och jag ser gärna att de tar större plats i framtiden.
__________________
Senast redigerad av Dirty. 2017-08-21 kl. 08:33.
Citera
2017-08-21, 11:49
  #81
Avstängd
Tidigare Sony hade inte luminous chrome. Alltså en elegant glasyta i silver. Så det är ganska missvisande att påstå att det inte ändrats på någonting i designväg... Och det ger en dyr känsla över mobilen.
__________________
Senast redigerad av Acerbic 2017-08-21 kl. 11:52.
Citera
2017-08-21, 14:07
  #82
Avstängd
Kan även informera er om att Premium är slutsåld i alla telenorbutiker i storstaden jag bor i. Och säljer bättre än iPhone. . väntar fortfarande på att få in min

är Sony poppis i Sverige vanligen?
__________________
Senast redigerad av Acerbic 2017-08-21 kl. 14:18.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback