Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-17, 21:45
  #13
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Ni tänker alltså först gå från Nikkalukta till fjällstationen.
Övernatta och sedan gå upp på toppen och tillbaka till fjällstationen för att övernatta igen.

Bara en nyfiken fråga.
Hur har ni uppskattat tidsåtgången för detta. Hur lång tid tror ni dessa moment tar?

Nu är iofs inte frågan ställd till mig, men för en otränad person (dvs mig själv) tar inmarchen ca 4-5 timmar.
ToR fjällstation - toppen ca 16 timmar. Detta förutsatt att det är en väderleksprognos som gör att man har på fjället att göra öht.
Citera
2017-08-17, 21:46
  #14
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blyrup
Jag och en polare ska för första gången upp och vandra på berget och ska bo på fjällstationen Kebnekaise.
Min fråga är om vi behöver ha med oss sovsäck eller bistår dem med sängkläder tillsammans med sängarna? ☺️

Är mycket tacksam för svar!

Har ni bokat sängplats där det ingår linne behöver ni inte ta med sängkläder. Har ni inte bokat gör ni bäst i att ta med lakan eller sovsäck.
Citera
2017-08-18, 08:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blyrup
Jag och en polare ska för första gången upp och vandra på berget och ska bo på fjällstationen Kebnekaise.
Min fråga är om vi behöver ha med oss sovsäck eller bistår dem med sängkläder tillsammans med sängarna? ☺️

Är mycket tacksam för svar!

Ett tips är att ta båten över sjön från Ladtjojaure, (+300kr enkel väg) för tråkigare vandring längs med sjön får ni söka efter.
Nikka-Fjällstationen gör du på en dag utan problem, en övernattning, sen bestiger ni Kebne ToR. på en dag, en övernatting igen. sen går ni tillbaka till Nikkaluokta, om nu det är eran tänkta rutt.
btw: Nikkaluokta- Ladtjojaure är endast sex kilometer, men det vet ni säkert.

Nu kanske ni redan är ute och vandrar iof.
Citera
2017-08-18, 09:18
  #16
Medlem
Finskpinnes avatar
Jag bodde på fjällstationen för några veckor sedan i tvåbäddsrum. Man behöver betala extra för sängkläder, man väljer det som tillval vid bokningen. Vandringen från Nikkaloukta till fjällstationen är lättvandrad men tråkig, man ser mest björkträd. Eftersom vandringen tar lång tid så kan det vara värt att ta båten och spara några timmar, alternativt att man tar helikoptern och spara ännu fler timmar. Vi tog helikoptern från fjällstationen tillbaka till Nikkaloukta. Det kostade 850 kr per person. Om man vill så kan man välja att bara flyga sin packning och det kostar 350 kr. Helikopterturen tog ca 10 min men man hade en storslagen utsikt över fjällen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback