Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-29, 23:57
  #13
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Är det stor skillnad på Shimano Sora vs 105/Ultegra? Har sålt min racer och funderar på en pendlingshybrid. Ni som skriver i denna tråd verkar veta vad ni pratar om...
Jag tycker att Sora andas mer B-kvalitet, men det beror väl på ens ekonomi och krav. Shimano Tiagra eller 105 tycker jag är rimligt för pendling. Det är inte för dyrt att ersätta om det blir stulet. Nya Tiagran ska enligt ett samtal med min lokala näringsidkare vara i ungefär samma klass som den äldre 105:an. Jag har känt på nya cyklar med Tiagra (dock inte provcyklat!) och jag tycker att det ger intrycket av att vara ok pendlarmaterial. Ultegra skulle vara en lyxpendlare, det handlar i mina ögon då mer om en viktfråga även om mekaniken också är smidigare och tystare. Jag har Ultegra på min landsvägscykel och gamla 105 på min nuvarande pendlarcykel, så det är väl det jag kan uttala mig mest om.

Det bästa tipset jag skulle ge dig är att gå och känna och klämma och be att få testa cyklar med de olika systemen. Skillnaden kan vara materialval, hur snabbt och smidigt växlingarna sker och allmän känsla. I slutändan är det ändå du som ska använda det, så varför inte utgå från dina egna preferenser?

Jag tror att helhetsintrycket blir bättre med en ram och inställningar som passar dina önskemål, sen är växelsystemet en bonus på det. Personligen hade jag sett frågan om Tiagra vs. 105 som en andrahandsfråga efter ramgeometri osv., men jag har faktiskt inte kollat hur stor viktskillnad det är mellan dem.
__________________
Senast redigerad av starke_adolf 2017-09-30 kl. 00:00.
Citera
2017-09-30, 00:03
  #14
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag tycker att Sora andas mer B-kvalitet, men det beror väl på ens ekonomi och krav. Shimano Tiagra eller 105 tycker jag är rimligt för pendling. Det är inte för dyrt att ersätta om det blir stulet. Nya Tiagran ska enligt ett samtal med min lokala näringsidkare vara i ungefär samma klass som den äldre 105:an. Jag har känt på nya cyklar med Tiagra (dock inte provcyklat!) och jag tycker att det ger intrycket av att vara ok pendlarmaterial. Ultegra skulle vara en lyxpendlare, det handlar i mina ögon då mer om en viktfråga även om mekaniken också är smidigare och tystare. Jag har Ultegra på min landsvägscykel och gamla 105 på min nuvarande pendlarcykel, så det är väl det jag kan uttala mig mest om.

Det bästa tipset jag skulle ge dig är att gå och känna och klämma och be att få testa cyklar med de olika systemen. Skillnaden kan vara materialval, hur snabbt och smidigt växlingarna sker och allmän känsla. I slutändan är det ändå du som ska använda det, så varför inte utgå från dina egna preferenser?

Jag tror att helhetsintrycket blir bättre med en ram och inställningar som passar dina önskemål, sen är växelsystemet en bonus på det. Personligen hade jag sett frågan om Tiagra vs. 105 som en andrahandsfråga efter ramgeometri osv., men jag har faktiskt inte kollat hur stor viktskillnad det är mellan dem.

Tack för great input. Tiagra, den hade jag glömt bort. Ja, det måste provcyklas såklart, först då vet jag
ju vilken märke/modell som känns bäst utifrån budget osv...Thanks!
Citera
2017-09-30, 00:05
  #15
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Tack för great input. Tiagra, den hade jag glömt bort. Ja, det måste provcyklas såklart, först då vet jag
ju vilken märke/modell som känns bäst utifrån budget osv...Thanks!
Inga problem.
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Är det stor skillnad på Shimano Sora vs 105/Ultegra?
Generellt sett har man dyrare material eller lättare (läs skörare) konstruktioner på dyrare system för att tappa vikt. Det gör att det lättare går sönder och blir dyrare att reparera men presterar bättre. När man ska pendla med en cykel värderar i varje fall jag hållfastheten. Man vill mest ha något som alltid fungerar och som tål lite flängande hit och dit. Därför skulle jag inte välja att köpa Ultegra till min pendlare idag i alla fall, även om prisfrågan är det som klämmer mest. Det är klart att jag vill ha Ultegra egentligen, men om jag väger för- och nackdelar så hamnar konsensus kring att Tiagra/105 är en rimlig nivå att lägga sig på när man väger vikt/prestanda/pris.
Citera
2017-10-25, 17:07
  #16
Medlem
Akta dig för Sora och billiga grupper.
105 är mest prisvärd. Har varit så i 20 år
Ultegra om man tävlar annars ej
Citera
2018-03-23, 11:54
  #17
Medlem
starke_adolfs avatar
Tänkte jag kunde uppdatera lite.

Tycker White-cykeln känns prisvärd för de ~5K den kostade.

Stänkskärmar och fästen
Mycket bra fästen för stänkskärmar utom i fram där jag fått modda lite med buntband på gaffeln men det är mer eller mindre standard att behöva göra det.

Vinterpendlare och bromsstrul
Som vinterpendlare har den väl stått på sig, enda grejen att anmärka på är att bakbromsen fryser så fort det blir minusgrader och kallt. Har inte orkat titta närmre på vad som orsakar det men bromsen låser sig i varje fall i ytterläget. I övrigt gott intryck av bromsarna för priset.

Ram
Ramen har en rätt konstig geometri och jag skulle nog egentligen vilja ha en storlek mindre. Men den duger i krig! Har inte kontrollmätt mot den specificerade geometrin, men enligt den ska det inte vara någon större skillnad mellan S och M (som jag har nu). Ganska stötig och lite för mig ovanlig följsamhet vid svängar. Lite klumpig och understyrd. Det känns dock som det har blivit lite bättre med tiden så jag antar att man anpassar sin körstil därefter. Överväger att lyfta över prylarna på en annan ram (sommarpendlaren) och se hur det känns. Tänkte även testa med de lite lättare hjulen som sitter på sommarpendlaren framåt vårkanten när snön är borta och se om White-ramen får överta rollen som sommarpendlare.
Citera
2018-04-09, 17:06
  #18
Medlem
Jag har lite samma funderingar som TS men är mer inne på att kunna cykla grusväg emellanåt.
Jag pendlar 1 mil till jobbet varje dag och har en gammal skitcykel typ.

Funderar just nu på denna: https://www.cykelkraft.se/superior-x...black-team-red

Bör jag se mig om efter något mer prisvärt då detta är en aluminiumram och därmed några kilo tyngre?

Ge förslag!
Citera
2018-06-08, 16:57
  #19
Avstängd
konstapels avatar
Lånar tråden lite och undrar om någon vet något om XXL Sports eget märke White? Funderar på den här cykeln:

https://www.xxl.se/velocity-by-white...143971_1_style

Kommer att cykelpendla till jobbet varje dag, tur och retur ca 20 km. Kommer den att hålla för det? Att det är en budgetcykel fattar jag men är det något man ska se upp med på den här modellen? Tips och råd?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback