Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 18:39
  #13
Medlem
xposures avatar
Kontakta din VC och be om en spolning.
Det är faktiskt fruktansvärt skönt, enda nackdelen är att du kommer höra ovanligt bra och uppfatta ditt andra öra som nedsatt ett par dagar.
Citera
2017-08-16, 18:59
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Jag tror min orsak till vaxproppar är användande av in ear hörlurar. Att örat tror att det "något skit i örat" och producerar mer vax bara för det.
Mitt intryck är att riktiga gammaldags hörlurar, med en stor kåpa runt hela örat, har motsatt effekt. Innanför kåpan blir det varmt och fuktigt, vilket får vaxet att mjukna och rinna ut lättare.

Jag får också intrycket att jag har mer problem med vaxproppar om jag sover för lite. Min teori är att just på natten, när man ligger med ena örat mot kudden, blir det varmt och fuktigt inne i det örat, och att vaxet då mjuknar och kan glida ut ur örat.
Citera
2018-05-07, 12:37
  #15
Medlem
Man kan ju verkligen undra hur folk ens kan tro att öronljus skulle fungera. Beskrivningen på hur det skulle fungeragår ju i princip emot fysikens lagar. Öronljus är bluff o båg.
Citera
2018-05-07, 21:49
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man kan ju verkligen undra hur folk ens kan tro att öronljus skulle fungera. Beskrivningen på hur det skulle fungeragår ju i princip emot fysikens lagar. Öronljus är bluff o båg.

Jo, de fungerar. Jag själv hörde bättre efter min första öronljus behandling. Har flera bekanta som haft svåra problem med igentäppta öron och som blev bättre med öronljus.

När vetenskapen testar dessa ljus så är det låtsasundersökningar. De testar dem på friska personer och då syns inte effekten.
Citera
2018-05-07, 21:58
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiksmongoNummer1
Jo, de fungerar. Jag själv hörde bättre efter min första öronljus behandling. Har flera bekanta som haft svåra problem med igentäppta öron och som blev bättre med öronljus.

När vetenskapen testar dessa ljus så är det låtsasundersökningar. De testar dem på friska personer och då syns inte effekten.

Ja det är klart att vi ska ta en anonym figurs påståenden för sanning, och rata seriös vetenskap....

Hur vet du att du verkligen hörde bättre och det inte var bara placebo? Gjorde du seriösa hörseltester före och efter? Vad man tycker och tror är liksom inte alltid verkligheten.

Kan du förklara hur dessa öronljus över huvud taget skulle kunna fungera, och hur det går ihop med fysikens lagar och logik?

Det finns liksom inga som helst seriösa tester som påvisar att de skulle fungera.

Så förklara gärna för oss hur sådana ljus ska kunna göra så som beskrivs i reklam och funktionsbeskrivning.
Citera
2018-05-07, 22:08
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja det är klart att vi ska ta en anonym figurs påståenden för sanning, och rata seriös vetenskap....

Hur vet du att du verkligen hörde bättre och det inte var bara placebo? Gjorde du seriösa hörseltester före och efter? Vad man tycker och tror är liksom inte alltid verkligheten.

Kan du förklara hur dessa öronljus över huvud taget skulle kunna fungera, och hur det går ihop med fysikens lagar och logik?

Det finns liksom inga som helst seriösa tester som påvisar att de skulle fungera.

Så förklara gärna för oss hur sådana ljus ska kunna göra så som beskrivs i reklam och funktionsbeskrivning.

När ljusen brinner så blir luften varm och stiger och skapar ett sug. Man kan känna i ena näsborren hur det "drar". Då följer skräpet med som ligger i örongångarna, men de måste testas på personer som har öronvax som täpper till örongångarna.
Citera
2018-05-08, 05:50
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiksmongoNummer1
När ljusen brinner så blir luften varm och stiger och skapar ett sug. Man kan känna i ena näsborren hur det "drar". Då följer skräpet med som ligger i örongångarna, men de måste testas på personer som har öronvax som täpper till örongångarna.

Det var en fantasifull förklaring det...
Och inte verkade du använda nåt logiskt tänkande heller, fast jag bad om det, kanske det var för svårt för dig...?

Vi vet att värme stiger uppåt, så kan du förklara för mig hur ett öronljus som brinner i änden ca 15-20cm ovanför hörselgången ska kunna värma upp luften i örat eller inne i röret i så väsentlig grad att det skulle skapa en så stark stigande luftström att det skulle orka dra med sig luft och partiklar från hörselgången?

Lågan kommer ju att ta det mesta av den luft det kräver för att brinna från rummet, inte från öronkanalen eller insidan från röret. Håller man nåt mot örat så finns heller ingen bra väg för luft att komma inne örat, därför att det är blir tätt och de kanaler mellan öra mun/näsa inte har fritt flöde hela tiden utan där släpps luft igenom bara ibland och i mycket små mängder.

Det är rent kvacksalveri och nonsens att öronljus skulle kunna fungera, och det finns inga som helst seriösa vetenskapliga belägg för det.

Tror du verkligen att när man testat dessa ljus seriöst, inte sett till att göra en kontroll före och efter på testpersonerna för att se att de har vax i örat, och hur resultatet blir efter med ljuset? Har du några seriösa belägg för ditt påstående eller är det bara dina fantasier?

Att testa sådana ljus seriöst är mycket enkelt. Man kan lätt hitta flera personer som besvaras av vax i örat. Använda ljusen och mäta hur det påverkar luftflödet i örat och genom ljuset för att se om det över huvud taget skulle orka transportera upp vax eller annat från hörselgången.

Man kan elda ljus som har kontakt med örat och andra som får brinna utan nån kontakt med örat, och sen se om det blir några skillnader på resterna av ljuset. Detta har man gjort och konstaterat att båda varianterna ger samma utseende på ljusen. Även det som inte haft kontakt med örat uppvisar samma jox på insidan som påstås vara föroreningar från örat....

Reklamen påstår ofta att öronljus använts i massor av år bland hopi-indianerna, men representanter för hopi-indianerna säger att detta inte är sant, utan de har aldrig haft eller använt öronljus i sin kultur. Samt de har krävt att de som tillverkar och marknadsför öronljusen slutar missbruka hopi-indianernas namn i reklamen.

Du kan läsa på lite här om detta, men jag tippar på att du hellre fortsätter tro....

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ear_candling

Även på svenska

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Öronljus

Lite mer logik på svenska om saken

http://www.riktigmedicin.se/nu-tandas-tusen-oronljus/
Citera
2020-09-09, 00:09
  #20
Medlem
Vermillionss avatar
Vaxet samlas i ljuset, man skär det i två delar och då ser man massa skit i botten.
Citera
2022-01-29, 17:33
  #21
Medlem
Öronljus funkar, jag hör bättre och såg vaxet när jag klippte itu ljuset efteråt.
Citera
2022-01-30, 19:15
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Hej jag har haft en del vax i mina öron på senaste året. Försökte med revaxör förut men tyckte inte det var så effektivt. Men nu vill ja ta itu med vaxproppen på vänster sida av örat.. Har säkert gått runt och blivit van av nedsatt hörsel pga vax.

Ska man dra till en öronklinik eller har ni några bra tips på hur man får bort vaxproppar? Man måste vara väldigt försiktig med öronen!

Tack på förhand
Hej jag har också väldigt stora problem med vax i mina öron och det har jag nästan haft hela mitt liv. Jag kör med vaxol i mellan åt och brukar spola min öron på en vc varannan år. Men jag märker när det börjar bli mycket vax i öron och då börjar jag med vaxol när jag går i säng för kvällen
Citera
2022-01-30, 20:10
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Hej jag har också väldigt stora problem med vax i mina öron och det har jag nästan haft hela mitt liv. Jag kör med vaxol i mellan åt och brukar spola min öron på en vc varannan år. Men jag märker när det börjar bli mycket vax i öron och då börjar jag med vaxol när jag går i säng för kvällen
Ok. Borde köra vaxsol i undvikande syfte tack för tipset
Citera
2022-01-30, 20:14
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Hej jag har också väldigt stora problem med vax i mina öron och det har jag nästan haft hela mitt liv. Jag kör med vaxol i mellan åt och brukar spola min öron på en vc varannan år. Men jag märker när det börjar bli mycket vax i öron och då börjar jag med vaxol när jag går i säng för kvällen

Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Ok. Borde köra vaxsol i undvikande syfte tack för tipset

Väteperoxid 3% är också en gammal huskur mot öronvax, kör det en gång i månaden (använder inte bomulspinnar). Mycket effektivt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback