Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 15:34
  #1
Medlem
Satt och kollade på film när datorn helt plötsligt dog. När jag nu startar den så piper den flera gånger (fler än det vanliga engångspipet) sedan lägger den av för att efter ett par sekunder starta igen (utan pip) men strax efter detta dör den. OBS: skärmen går aldrig igång utan är svart under hela proceduren. Whats the problem??? Kan tillägga att jag under den senaste tiden installlerat om Windows ett antal gånger samt att en värdemätare stod på ca 70 grader nån dag innan den lade av. Vad som var så varmt minns jag tyvärr inte. Datorn är egenbygge och stationer. Har funkat klanderfritt sedan starten för ca 2 år sedan. Tacksam för svar då jag verkligen är i behov av den. Mvh
Citera
2017-08-16, 15:38
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du mätt nätagget med en multimeter?
Citera
2017-08-16, 16:01
  #3
Medlem
Nej det har jag inte gjort, skulle strömstyrkan kunnat ändra sig menar du?
Citera
2017-08-16, 16:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesomegod
Satt och kollade på film när datorn helt plötsligt dog. När jag nu startar den så piper den flera gånger (fler än det vanliga engångspipet) sedan lägger den av för att efter ett par sekunder starta igen (utan pip) men strax efter detta dör den. OBS: skärmen går aldrig igång utan är svart under hela proceduren. Whats the problem??? Kan tillägga att jag under den senaste tiden installlerat om Windows ett antal gånger samt att en värdemätare stod på ca 70 grader nån dag innan den lade av. Vad som var så varmt minns jag tyvärr inte. Datorn är egenbygge och stationer. Har funkat klanderfritt sedan starten för ca 2 år sedan. Tacksam för svar då jag verkligen är i behov av den. Mvh

Felsökningen är i ljuden den skickar när den startar. Kolla in vad du har för moderkort och vad den signalen betyder.
Ersätt sedan trasig komponent.
mvh
Citera
2017-08-16, 16:09
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesomegod
Nej det har jag inte gjort, skulle strömstyrkan kunnat ändra sig menar du?

Men det har kanske fått någon defekt skada?

Är datorn ren och fräsch från damm? Jag syftar nu invändigt av chassit?
Citera
2017-08-16, 16:17
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesomegod
Datorn är egenbygge och stationer.
Lista fabrikat och modell på nätagg, moderkort, processor, minnen, grafikkort och ssd/hdd, till att börja med.

Citat:
installlerat om Windows ett antal gånger
Varför? Var datorn instabil? kraschade? Några särskilda felmeddelanden? felkoder?

Testat ta ur ena/andra minnet? Om du har processorgrafik, testa ryck grafikkortet och se om den går igång. Ha elkontakten urdragen medan du rör grejor i datorn, pga 5v standby annars kan ligga på.

Och ja, nätagg kan haverera helt eller delvis, det är ett av de allra vanligaste felen.
Citera
2017-08-16, 16:20
  #7
Medlem
Ett trasigt nätaggregat kan skicka ut både för låg och för hög spänning och strömstyrka beroende
på defekt, vilket kan göra att när datorn kräver mer pulver så klarar aggregatet inte leverera det.

En annan sak är minnesmodulerna, du kan prova modulerna en och en, om du har flera installerade för att se om felet kvarstår.

Angående tempen så är det nog ingen fara, men blås ren datorn från damm, helst med kompressor eller tryckluft på burk, använd inte dammsugaren.

Ta också en titt så att alla fläktar fungerar, även den i nätaggregatet.
Citera
2017-08-17, 08:01
  #8
Medlem
Tack för alla svar! Återkommer när jag läst av felsökningen.
Citera
2017-08-17, 10:32
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
PSU-test med multimeter:
https://www.google.se/search?q=psu+t...w=1502&bih=726
Citera
2017-08-17, 13:20
  #10
Medlem
Tänkte bara meddela att jag fick igång den nu. Drog ur och satte in alla sladdar, blåste rent. Bytte plats på ramminnen. Samt bytte uttag för skärmen. Sedan fick jag upp att det va ngt skit med bios men jag laddade upp de gamla inställningarna igen sedan va det bara å köra. Mvh
Citera
2017-08-17, 16:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesomegod
Tänkte bara meddela att jag fick igång den nu. Drog ur och satte in alla sladdar, blåste rent. Bytte plats på ramminnen. Samt bytte uttag för skärmen. Sedan fick jag upp att det va ngt skit med bios men jag laddade upp de gamla inställningarna igen sedan va det bara å köra. Mvh
Bråkar man t ex runt med minnesmoduler så kan BIOS gnälla till om att den noterar ändringar i hårdvaran.

Edit: och du kan ju även lyckats radera BIOS-inställningarna genom att t ex glappa på batteriet.
Citera
2017-08-18, 21:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Bråkar man t ex runt med minnesmoduler så kan BIOS gnälla till om att den noterar ändringar i hårdvaran.

Edit: och du kan ju även lyckats radera BIOS-inställningarna genom att t ex glappa på batteriet.

Okej, ja Jag tog ur batteriet i samband med att jag drog ur alla sladdarna så det va nog därför.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback