Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 15:22
  #1
Medlem
Ska få intuniv för att se om det kan råda bot på mina problem med biverkningar av cs. I ett senare skede skulle jag vilja testa tca (hade my ket god effekt på anfranil men det för många bieffekter), antingen sensaval+zoloft eller saroten. Skulle det gå att kombinera tror ni med tanke på att både sensaval och saroten påverkar det noradrenerga systemet eller blir det kaka på kaka då man tar intuniv också? Svar likt "fråga din läkare undanbedes" då jag redan ligger inne på psyk och frågade läkaren som inte visste om det skulle fungera. Alla svar/teorier mottages gärna.
Citera
2017-08-16, 16:32
  #2
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garderobs.skelett
Ska få intuniv för att se om det kan råda bot på mina problem med biverkningar av cs. I ett senare skede skulle jag vilja testa tca (hade mycket god effekt på anfranil men det för många bieffekter), antingen sensaval+zoloft eller saroten. Skulle det gå att kombinera tror ni med tanke på att både sensaval och saroten påverkar det noradrenerga systemet eller blir det kaka på kaka då man tar intuniv också? Svar likt "fråga din läkare undanbedes" då jag redan ligger inne på psyk och frågade läkaren som inte visste om det skulle fungera. Alla svar/teorier mottages gärna.

Hmm.

Det här är väldigt svårt att säga, det är inte något som har prövats i kliniska prövningar eller i klinisk praxis heller - så det är inte konstigt att din läkare inte har en susning.

All right... låt oss ta en titt på dom TCA du nämner, först, och se om dom påverkar metabolismen av Intuniv, eller vice versa.

(vilket jag tyvärr inte orkar göra... prova Sfinx interaktionstjänst, min styrka är nämligen begränsad, tyvärr - den har dock inte alla kombinationer med)
https://sfinx.sll.se/#/login


Det finns ett fåtal som har använt en kombination av Atomoxetin och Guanfacin (intuniv) och detta tycks fungera, så länge man tar det lugnt med doserna.

Det bör även nämnas att stimulanter, som Guanfacin används ofta tillsammans med, även dom påverkar noradrenalin, så det finns ju exempel.

Dom största effekterna från TCA's, är i princip samma som från SNRI-er, som Duloxetin - dom ökar aktiviteten hos både Serotonin och Norepinefrin i hjärnan - så möjligen att du kan kolla in vad som händer när människor i USA använder Duloxetin och Milnacipran tillsammans med Intuniv?

DOCK...

...Jag minns att dina problem är en kombo av BORDERLINE och ADD, ja? Du är antagligen inlagd på grund av dina Borderline-symptom?

Hur ser det ut med dessa medel, är det något som du har provat:

Aripiprazol (abilify)
Topiramat (topimax)

Båda tycks vara två av dom få medel som har effekt på BPD's kärnsymptom, och jag tänker mig att BPD'n är vad som verkligen gör dig sjuk och fått dig att hamna på psyket och inte ADD'n.

För ADD'n hade jag föreslagit en kombo av Elvanse och Intuniv -

- Guanfacin (intuniv) kan dock vara farligt i kombination med Aripiprazol, blodtrycket kan falla ännu lägre då - men ser man ingen större skillnad från kombon så är det bara att köra på.


Referenser:
-----------------
Psychopharmacologic treatment of borderline personality disorder
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3811092/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback