Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 15:03
  #1
Medlem
Jag är intresserad att hitta och få fatt i en svamp som heter toppig giftspindling. Vet någon svampplockarentusiast om den finns i Stockholmsområdet? I så fall vart? Den verkar vara mer etablerad i Västsverige.
Citera
2017-08-16, 16:14
  #2
Medlem
penisavunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Svampen du söker heter Toppslätskivling. Växer bra på välgödda gräsmattor typ golfbana, kyrkogård eller kohage. Torka och dosera 20 st per person. Ruset kommer efter 45 min.

Den eftersökta svampen kallas också för spindelskivling och innehåller orellanin, vilket är ett nefrotoxin.
Detta gift går varken att koka eller frysa bort och leder till kraftigt skadade njurar.
Nu funderar jag på varför i helvete TS vill hitta dessa och vad de ska användas till.
Det tar ju några dagar innan njurarna börjar ge upp, och då är det nästan för sent att börja behandla.
Min tanke är att TS vill ha ihjäl någon och Det tänker jag inte hjälpa till med.
Lycka till TS och hoppas innerligt att det är du själv som ska käka skiten.
Citera
2017-08-16, 16:29
  #3
Medlem
Tack för er omtanke
Avsikten är inte att den ska ätas av någon utan utbildande/fotografiskt syfte
Citera
2017-08-30, 01:33
  #4
Medlem
Hultabultans avatar
Toppig giftspindling.

Visste att denna svamp är dödligt giftig, men ville ändå testa hur smaken var.
Tog en liten bit med storlek kanske 2x2x2 mm för att prova.
Den smakade rent fruktansvärt skapt och illa, och trots jag spottade ut testbiten direkt satt eftersmaken kvar i munnen lång tid.

Kan därför inte begripa hur folk kan bli förgiftade av denna svamp, som har så vidrig smak?

http://svampguiden.com/art/visa/cortinarius_rubellus
Citera
2017-08-30, 01:37
  #5
Moderator
Psilosophers avatar
Orellanin absorberas av slemhinnor i munnen, man bör alltså inte ens smaka och spotta ut. Föreslår att du sätter dig och läser (på) en stund.
__________________
Senast redigerad av Psilosopher 2017-08-30 kl. 02:18.
Citera
2017-08-30, 02:43
  #6
Medlem
Libertarismuss avatar
Folk förväxlar den med andra svampar.

Ett tips. Ta en liten bit av skivorna under svampen. Smaka (räcker med att känna med tungan) och om det bränner till, smakar starkt peppar eller på något annat sätt starkt, så är det en giftig svamp. Spotta ut testbiten, svälj ej. Detta gäller såklart inte alla svampar och du bör bara testa detta på svampar som du redan tror är ätliga. Var försiktig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback