Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-08-18, 08:11
  #61
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
OK, svärföräldrarna var väldigt noga med fönsterlås när vi fått lägenhet på femte våningen - barnet var fött 1976. Bilkudde användes också.
Men vanligt var det inte.
Jag hade bilbarnstol till både min då treåring och min femåring på åttiotalet. Polisen stoppade mig för att jag var obältad och hade kört för fort - men jag slapp böter för de hade inte sett en så vettig förälder tidigare. Jag fick med beröm godkänt för att barnen var ordentligt fastspända i varsin godkänd stol, och ett litet prat om vikten av att jag bältade mig själv också.
Böterna slapp jag dock - tack vare barnstolarna som då inte alls var vanligt att använda.

Lagen om att barn skall vara fastspända i ordentliga stolar/anordningar anpassade för barn kom först 2007.

Jag vet nog absolut ingen som hade fönsterlås före 1990, och när vi satte in stoppkedjor på övervåningen för att barnen inte skulle kunna trilla ut genom fönstren så betraktades vi som"överbeskyddande" av en del, andra frågade om vi "låste in" barnen eftersom vi hade stoppkedjor högt upp på fönstren. Det var på nittiotalet.

Så säkerhetstänket var inte så där hiskeligt utbrett. Det kom dock under nittiotalet och början på 2000-talet och har nu slagit övre i ren fanatism hos många som tror att man inte kan släppa barn med blicken, ta bort stödhjulen på cykeln, låta dem leka ute osv före 15 till 18 års ålder typ.

Dina svärföräldrar var tidiga med sitt säkerhetstänk, det var inte norm.
Citera
2017-08-30, 21:43
  #62
Medlem
MettaFocks avatar
Hur kommer det sig att det är i invandrarfamiljer detta händer mest? Har svenskar så mkt bättre koll på sina barn?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback