Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 10:59
  #1
Medlem
Hej!

Vill gärna lära mig spela piano och har länge funderat på införskaffa mig ett. Problemet är att jag snart kommer att flytta ihop med en annan i en 2a och jag vill givetvis respektera min partner som antagligen inte skulle uppskatta musik som dånar i lägenheten.

Men vilket piano/keyboard rekommenderas om man bor i lägenhet som inte alstrar för högt ljud? Är det ens möjligt?
Citera
2017-08-16, 11:03
  #2
Medlem
AX64s avatar
Finns jättebra elektroniska pianon som numera låter nära på identiskt med riktiga, om du nu klarar dig utan känslan av riktig vara. Poängen med dessa är hörlursuttaget.
Citera
2017-08-16, 11:04
  #3
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Vet egentligen inte så mycket om detta men min ex-sambo hade något elektriskt piano där man kunde plugga in hörlurar. Perfekt när man vill att resten av världen ska slippa lyssna på kassa versioner av Schindlers list osv.
Citera
2017-08-16, 11:20
  #4
Medlem
RingInteSnutens avatar
Som dom andra har sagt, köp ett elektroniskt, plugga in hörlurar och du kan lira hur mycket som hellst utan att störa.

+ 2 med ett elektroniskt är att det är mycket lättare att flytta/ta med dig en ett analogt.
Citera
2017-08-16, 11:48
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Hej!

Vill gärna lära mig spela piano och har länge funderat på införskaffa mig ett. Problemet är att jag snart kommer att flytta ihop med en annan i en 2a och jag vill givetvis respektera min partner som antagligen inte skulle uppskatta musik som dånar i lägenheten.

Men vilket piano/keyboard rekommenderas om man bor i lägenhet som inte alstrar för högt ljud? Är det ens möjligt?

Du spelar självklart med hörlurar. Alstrar för högt ljud? Hört talas om volymkontroll?
Citera
2017-08-18, 10:06
  #6
Medlem
Någon volymkontroll finns ju inte på äldre piano!

Men tackar för svar. Hörlurar verkar ju klockrent. Att jag inte tänkt på det tidigare.
Citera
2017-08-18, 16:24
  #7
Medlem
Budget?

Piano eller keyboard? (det skiljer sig rejält i både hur man spelar och hur dom känns)

Jag har sagt det förut och säger det även här, du får inte mer för pengarna när det kommer till skönt klaviatur och pianoljud än Roland FP-30 eller lite större modellen F-140 (lite mer möbel i F-140 om du vill det ska se lite snyggt ut i lägenheten).

FP-30
https://www.youtube.com/watch?v=EOb6lhZcsa4

F-130 föregångaren till F-140 men ger ett hum om hur det kommer låta fast nya modellen är förbättrad på vissa bitar som det oftast är med nyare modeller. https://www.youtube.com/watch?v=Lt3EWQ7GPAE

Du kan få F-140 både i vit och svart modell.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback