Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 10:39
  #1
Medlem
Hej!
Har en fundering som jag är lite nyfiken på vad folk tycker och tänker om.

Jag är 34 år, singel och bor i en 3a på 75 kvm (bostadsrätt) i en mindre stad i södra Sverige. Min totala boendekostnad ligger på ca 5k/mån inkl. amortering, ränta el m.m. Lägenheten har stigit ca 300-400k sedan jag köpte den enligt senaste värderingen, värdet ligger på ca 1.100.000 SEK.

Nu finns det ett radhus, ca 150 kvm, mitt över gatan (detta ligger centralt i stan, hyfsat attraktivt) som är till salu med utgångspris 2.300.000 SEK. Jag har räknat på det och min boendekostnad skulle bli ca 8k/mån med detta hus, alltså ca 3k extra/mån.

Jag behöver absolut inte ytan, jag tycker dom 75 kvm jag bor på i idag är onödigt stort för en person. MEN, jag ser en större potential i en värdeökning i radhuset än i lägenheten och det är egentligen enbart därför som jag funderar på att "byta upp" mig.

pros n cons för att köpa radhus

+ chans för större värdestigning
+ Garage (som jag inte har idag)
+ Större svängrum vid ett eventuellt samboskap (om man nu ser det som ett plus =)

- Högre månadskostnad
- Risk för större värdeminskning (kan ju gå åt båda hållen)
- Större underhåll än bostadsrätt

Summa summarum så finns det nog fler nackdelar än fördelar (när man sitter i min sits) samtidigt så väger den den ekonomiska möjligheten tungt i min bok. Jag har en fast bra inkomst så en ränteökning skulle inte vara några problem. Månadskostnaden skulle bli högre men samtidigt så är chansen till värdeökning större.

Tankar kring detta?

//W
Citera
2017-08-16, 10:53
  #2
Medlem
ps870s avatar
Köp!
Har själv bott i bostadsrätt och nu i kedjehus. Jäkligt skönt med uteplatser, uterum och lite tomt. Inte minst då jag regelbundet grillar eller röker kött/ fisk. Jag har dessutom eget garage i anslutning till huset.
Ytan vänjer du dig snabbt med och förhoppningsvis är du inte singel resten av livet. Jag har familj och bor på runt 225 kvadrat. Kändes stort första tiden men nu känns det lagom stort.
__________________
Senast redigerad av ps870 2017-08-16 kl. 10:56.
Citera
2017-08-16, 10:56
  #3
Medlem
AX64s avatar
Har du råd så köp. Det lönar sig absolut, både ekonomiskt men förstås också i form av frihet, utrymme, nya bekantskaper och dylikt. Dessutom är det ju mer dugligt för att husera en större framtida familj då 75 kvm kan bli trång väldigt snabbt om man träffar rätt person.
Citera
2017-08-16, 11:09
  #4
Medlem
TeEsErs avatar
- Hur betalas uppvärmning i din nuvarande lägenhet och radhuset? Inte kul om värme ingår i bostadsrätten och det sen är gammal direktverkande el i radhuset.
- Har du räknat med rätt amortering på nya lånet?
- Hur ser "gemenskapen" ut med de andra radhusen? Är det någon slags samfällighet som kostar pengar för gemensamt underhåll?
- Beroende på upplåtningsformen (friköpt eller bostadsrätt) för radhuset ska du naturligtvis låta besiktiga radhuset innan köp (besiktning villkoras normalt i kontraktet) för att få en uppfattning om skick och underhållsbehov.

2.3 miljoner för ett relativt stort radhus med garage får väl räknas som överkomligt om det inte ligger i total avfolkningsbygd och frihetskänslan är större i hus med tomt än lägenhet.

/T
Citera
2017-08-16, 11:31
  #5
Medlem
Kan du tänka dig att hyra ut ett rum så kan det täcka kostnads ökningen, eller öka amorteringen.

Det minskar din risk lite.

Är det attraktivt läge så kan du välja din inneboende.
Citera
2017-08-16, 12:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
För helvete, vuxna människor har inte inneboende. Det är något man har när man är ung och inte har ordning på sin ekonomi.

/T

Det är en sån inställnings som bidra till att vi har en bostadsbrist.

Finns vuxna som hur ut ett rum till en student.
Citera
2017-08-16, 16:16
  #7
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wasti
Jag behöver absolut inte ytan, jag tycker dom 75 kvm jag bor på i idag är onödigt stort för en person. MEN, jag ser en större potential i en värdeökning i radhuset än i lägenheten och det är egentligen enbart därför som jag funderar på att "byta upp" mig.
Då alla som svarat hittills verkar vara för köpet tänkte jag bidra med lite annan inställning.

Det låter i det citerade stycket som att du till 90% köper på spekulation och inte för att du vill bo större. Detta i en tid då det snackas bostadsbubbla till förbannelsen och då bostadspriserna är rekordhöga. Jag skulle vänta med ett köp tills du behöver uppgradera dig då du verkar vara nöjd med boendet du har och istället investerat pengarna i annat.
Citera
2017-09-17, 03:58
  #8
Medlem
Update angående husköpet.

Efter mycket om och men, räknande hit och dit så blev det budgivning, två ggr. t.o.m. och vi kom överens om 2.150 (utgångspris 2.3) vilket jag tror var/är ett bra pris.

Från första början var det hela mer eller mindre en ekonomisk fråga, större chans till värdeökning, men med tidens gång har man vant sig vid tanken av mer svängrum, trädgård och allt vad som kommer med ett hus.

Tack för all input! Nu får framtiden utvisa om det var ett smart drag eller ej, i.o.m bubblor, rätt köp-/säljtid etc.

//W
Citera
2017-09-17, 04:16
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wasti
Update angående husköpet.

Efter mycket om och men, räknande hit och dit så blev det budgivning, två ggr. t.o.m. och vi kom överens om 2.150 (utgångspris 2.3) vilket jag tror var/är ett bra pris.

Från första början var det hela mer eller mindre en ekonomisk fråga, större chans till värdeökning, men med tidens gång har man vant sig vid tanken av mer svängrum, trädgård och allt vad som kommer med ett hus.

Tack för all input! Nu får framtiden utvisa om det var ett smart drag eller ej, i.o.m bubblor, rätt köp-/säljtid etc.

//W

Lycka till! Ett tips från gammal husägare: Kom ihåg att lägga undan en slant per månad på speciellt konto för underhållskostnader när underhållsbehov uppstår. Jag kan garantera att det uppstår när man minst anar det! Då har man iaf. inga ekonomiska bekymmer utöver underhållsbekymret.
Citera
2017-09-19, 04:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Lycka till! Ett tips från gammal husägare: Kom ihåg att lägga undan en slant per månad på speciellt konto för underhållskostnader när underhållsbehov uppstår. Jag kan garantera att det uppstår när man minst anar det! Då har man iaf. inga ekonomiska bekymmer utöver underhållsbekymret.


Tack, ska bli grymt kul!

Bra tips och absolut något som kommer att göras. =)

//W
Citera
2017-09-27, 20:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wasti
Update angående husköpet.

Efter mycket om och men, räknande hit och dit så blev det budgivning, två ggr. t.o.m. och vi kom överens om 2.150 (utgångspris 2.3) vilket jag tror var/är ett bra pris.

Från första början var det hela mer eller mindre en ekonomisk fråga, större chans till värdeökning, men med tidens gång har man vant sig vid tanken av mer svängrum, trädgård och allt vad som kommer med ett hus.

Tack för all input! Nu får framtiden utvisa om det var ett smart drag eller ej, i.o.m bubblor, rätt köp-/säljtid etc.

//W

Tack för update!

Det är ju inte ett alltför högt pris så det är säkert ingen dålig affär. Här i Stockholms län har budgivningarna helt dött under september så förutsatt att man får hyffsat det man vill ha för det man säljer så är det nog inte toppen man köper på just nu. (Den var nog i juli)

Köper man dessutom ett boende för yta, frihet och andra kvaliteter så är det ju det viktigaste

Hoppas flytten går bra och att det känns lika bra om ett halvår
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback