Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 10:35
  #1
Medlem
Bor och jobbar utomlands större delen av året, men har kvar bostad och firma i Sverige. Regeln säger ju att man måste skriva sig utomlands efter ett års utlandsboende. Fast problemet är att jag är aldrig i ett och samma land mer än 3-4 månader i sträck, även om jag ofta totalt sett är utomlands mer än jag är i Sverige på ett år. Så vad säger reglerna? Vad jag kan se finns det ingen regel som säger att jag måste skriva mig utomlands i denna situation.
Citera
2017-08-16, 10:42
  #2
Moderator
Gordon Blixts avatar
Enligt 20 § första stycket folkbokföringslagen (1991:481) ska den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet avregistreras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist utom landet. Nu har jag ju inte koll på din totala livssituation men att du bor mesta delen av din tid utomlands och har ditt arbete där talar för att din egentliga hemvist är utom landet.
Citera
2017-08-16, 10:50
  #3
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penisen
Bor och jobbar utomlands större delen av året, men har kvar bostad och firma i Sverige. Regeln säger ju att man måste skriva sig utomlands efter ett års utlandsboende. Fast problemet är att jag är aldrig i ett och samma land mer än 3-4 månader i sträck, även om jag ofta totalt sett är utomlands mer än jag är i Sverige på ett år. Så vad säger reglerna? Vad jag kan se finns det ingen regel som säger att jag måste skriva mig utomlands i denna situation.

Du har helt rätt. Du får bo i flera länder samtidigt så länge du spenderar en hygglig mängd tid i dessa. Var gränsen går minns jag inte helt, men den tiden du beskriver räcker gott och väl.
Citera
2017-08-16, 10:57
  #4
Moderator
Gordon Blixts avatar
Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2008 ref. 13 är lite belysande när det gäller frågan om bedömande av var någon har hemvist vid omfattande arbete och boende utomlands.
Citera
2017-08-16, 11:05
  #5
Medlem
RingInteSnutens avatar
Jag har bott utanför Sverige i snart 12 år, jag har fortfarande inte registrerat mig som utlandsboende.
Sverige ska ge fan i vad jag gör och vart jag bor.

Finns ingenting dom kan göra mot dig utifall du inte registrerar att du bor utomlands.
Citera
2017-08-16, 11:07
  #6
Medlem
OK, tack!
Citera
2017-08-16, 11:34
  #7
Medlem
Det finns skattefördelar med att skriva ut sig från Sverige. Efter tio! år är man inte längre "oändligt" skattskyldig i Sverige, den gränsen har jag passerat med god marginal.
Citera
2017-08-16, 11:53
  #8
Medlem
En relaterad följdfråga... Vad jag vet så registreras det väl ingenstanns när man reser utomlands. Har staten/skatteverket rätt vid en kontroll att kräva att få veta var jag befunnit mig i världen vid en viss tidpunkt och hur länge?
Citera
2017-08-16, 13:26
  #9
Medlem
miikoss avatar
När du måste skriva dig utomlands, skiljer på vilket land som menas. Kan vara allt ifrån någon vecka till ett år, efter det att man bosatte sig. Inte alla länder har folkbokföring med.
Citera
2017-08-16, 13:46
  #10
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Finns ingenting dom kan göra mot dig utifall du inte registrerar att du bor utomlands.
Förutom att självmant avregistrera TS om det uppdagas att TS på grund av bosättning utomlands bort avregistreras...
Citera
2017-08-16, 13:48
  #11
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Förutom att självmant avregistrera TS om det uppdagas...

Knappast att Sverige kommer göra honom statslös bara för att han inte bor i Sverige.

Jag har inte betalat skatt på över 10 år, det ända som har hänt är att KF lagt ner sina krav att få mina skulder betalade eftersom jag nollskattat/varit omöjlig att få tag på.
Så jag antar att jag räknas som död/mia.
Citera
2017-08-16, 13:52
  #12
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Knappast att Sverige kommer göra honom statslös bara för att han inte bor i Sverige.
Statslös är när man saknar medborgarskap. Att man avregistreras från folkbokföringen innebär inte att man förlorar medborgarskapet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback