Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 10:02
  #1
Medlem
carminaburanas avatar
tittar på en begagnad renault master, och i annonsen står det "multirem och spännrulle nyligen bytt"
Citera
2017-08-16, 10:05
  #2
Medlem
tjenare.knugens avatar
Nej det är inte samma sak. Multiremmen driver oftast generator, servostyrning, vattenpump och ibland AC. Kamremmen är något helt annat.
Citera
2017-08-16, 10:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
tittar på en begagnad renault master, och i annonsen står det "multirem och spännrulle nyligen bytt"

Nej, multirem är normalt den som driver vattenpump, generator, servopump, luftkontioneringen och liknande grunkor. Sök på multirem så ser du bilder på hur den ser ut. Den har längsgående ränder

Kamrem är den som driver kamaxeln och ibland även oljepump m.m. Sök på kamrem om du ser hur den ser ut. Den är tandad på tvären.
Citera
2017-08-16, 10:09
  #4
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Nej det är inte samma sak. Multiremmen driver oftast generator, servostyrning, vattenpump och ibland AC. Kamremmen är något helt annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, multirem är normalt den som driver vattenpump, generator, servopump, luftkontioneringen och liknande grunkor. Sök på multirem så ser du bilder på hur den ser ut. Den har längsgående ränder

Kamrem är den som driver kamaxeln och ibland även oljepump m.m. Sök på kamrem om du ser hur den ser ut. Den är tandad på tvären.


Ahh, tackar, det var det jag misstänkte. Ingen av er som råkar veta ifall det är kamrem eller kamkedja på den här?

https://www.blocket.se/stockholm/Ren....htm?ca=11&w=3
Citera
2017-08-16, 10:53
  #5
Medlem
Det finns iallafall kamremssats att köpa till den motorn så det lär ju vara kamrem ja..Brukar vara dyrt att byta på Renault har jag fått för mig..

http://catalog.meca.se/ProductSheet....egoryType_ID=0
__________________
Senast redigerad av Tjonk 2017-08-16 kl. 10:57.
Citera
2017-08-16, 15:02
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Det normala är att man byter multirem samtidigt som kamrem. Så att om det i en annons står att multiremmen är bytt så skall man vara särskilt observant. Det är få bilar där man behöver byta multiremmen oftare än kamremmen, men om den blir dålig så skall den givetvis bytas.
Citera
2017-08-16, 15:46
  #7
Medlem
Hurt-Åkes avatar
När jag läser annonsen blir jag mest nyfiken på vad annonsören menar med "höstbuss"?
Citera
2017-08-16, 18:14
  #8
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
När jag läser annonsen blir jag mest nyfiken på vad annonsören menar med "höstbuss"?

Höstbuss? ja det är väl en sån som är lämplig för att åka runt om i landet nu när höstmörkret kommer.
Den rymmer ju mycket stöldgods om man säger så....
Citera
2017-08-16, 18:22
  #9
Medlem
killawifes avatar
Folk har rätt dålig koll på vad som är gjort med deras bilar. Be om att få se ett kvitto på vad som är gjort så bör det stå om det är kamrem eller multiribbrem. Fram till 2010 har dessa kamrem, sedan kamkedja. Det vore extremt konstigt om de bytt multiribbremmen och inte kamremmen då bytesintervallen är 12000 mil och bilen gått 13000?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback