Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-16, 08:15
  #1
Medlem
rostigamazons avatar
Nu hör vi hur en del svenskar skolor har ändrat från att ha börjat klockan 8,00 till klockan 9,00, för att en del elever vill sova längre på morgonen, skämmer skolorna bort eleverna ?

Att gå till skolan klockan 8,00 ska inte vara några problem, dessa elever ska sen börja arbeta, då ger arbetsgivaren inte dom sovmorgon för att dom känner sig trötta. Kan det här vara orsaken till att svenska skolan fungerar så dåligt, att det daltas alldeles för mycket med eleverna ?

När jag gick i skolan, då började vi klockan åtta på morgonen, vi slutade klockan 16,00, ibland hade vi lite kortare dagar då vi kunde sluta 14,00. Idag tycks eleverna bara gå några timmar i skolan, sen ska eleverna göra läxor och skoluppgifter hemma, alla vet att det är farligt att släppa hem eleverna, för risken är stor att läxorna blir liggande, när eleven kommer hem är risken stor att eleven går och tränar, börjar titta på teve, eller något annat än läxorna.

I andra länder har man hårdare disciplin, där står eleverna uppradade på rad redan klockan 8,00, till tonerna av nationalsången

Mitt förslag är att eleverna ska börja klockan 8,00, det är elevernas ansvar att vara utvilade, annars får dom vara trötta. Och man måste införa så eleverna är i skolan hela dagen, läxor i hemmet ger ett för dåligt resultat. Ställ mer krav på eleverna, så kommer skolresultaten bli bättre.

Många elever tycker att det är alldeles för slappt i skolan, lite hårdare regler gör eleverna mer motiverade, med så enkla medel får vi skolan att fungera.
Citera
2017-08-16, 08:21
  #2
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Det är mycket som är fel med svenska skolan, att den börjar klockan 9 istället för 8 är nog det minsta.

Vad sägs om att börja med att:

1. Rektorerna skaffar ryggrad och börjar stötta sina lärare mot hotfulla föräldrar och barn.
2. Lärarna får mandat att ta hand om stökiga elever genom att fysiskt ta ut dem ur ett klassrum
3. Mobilförbud upp till gymnasiet
4. Barn som inte respekterar sina lärare får gå i särklass med andra likadana barn så förstör de inte för de barn som kan.
5. föräldrar som är otrevliga mot lärare får besöks/kontakt-förbud.

Men elefanten i rummet är givetvis att föräldrar måste börja lära sina barn respekt.
Det gör de flesta föräldrar inte idag, och det går verkligen ut över skolan.
Citera
2017-08-16, 09:02
  #3
Medlem
rostigamazons avatar
Är den svenska skolan för slapp ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Det är mycket som är fel med svenska skolan, att den börjar klockan 9 istället för 8 är nog det minsta.

Vad sägs om att börja med att:

1. Rektorerna skaffar ryggrad och börjar stötta sina lärare mot hotfulla föräldrar och barn.
2. Lärarna får mandat att ta hand om stökiga elever genom att fysiskt ta ut dem ur ett klassrum
3. Mobilförbud upp till gymnasiet
4. Barn som inte respekterar sina lärare får gå i särklass med andra likadana barn så förstör de inte för de barn som kan.
5. föräldrar som är otrevliga mot lärare får besöks/kontakt-förbud.

Men elefanten i rummet är givetvis att föräldrar måste börja lära sina barn respekt.
Det gör de flesta föräldrar inte idag, och det går verkligen ut över skolan.

Man borde även dela upp klasserna efter vilken nivå eleverna ligger i undervisningen, att en elev som är duktig och ligger långt fram i undervisningen bromsas upp av elever som ligger långt efter, gör att den duktiga eleven mer eller mindre bara får sitta av tiden under lektionen.
__________________
Senast redigerad av rostigamazon 2017-08-16 kl. 09:30. Anledning: Stavat fel
Citera
2017-08-16, 09:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Man borde även dela upp klasserna efter vilken nivå eleverna ligger i undervisningen, att en elev som är duktig och ligger långt fram i undervisningen bromsas upp av elever som ligger långt efter, gör att den duktiga elever mer eller mindre bara får sitta av tiden under lektionen.
Intressant nog så sitter den minister som drev igenom skrotningen av allmän och särskild nivå på undervisningen som minister även idag. Hennes namn är Ylva Johansson och hon är idag arbetsmarknadsminister, men i mitten av nittiotalet var hon skolminister. Hon är förresten lika inkompetent idag som då. Men när det tar något decennium innan konsekvenserna visar sig så spelar det ingen roll.
Citera
2017-08-16, 09:58
  #5
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Man borde även dela upp klasserna efter vilken nivå eleverna ligger i undervisningen, att en elev som är duktig och ligger långt fram i undervisningen bromsas upp av elever som ligger långt efter, gör att den duktiga eleven mer eller mindre bara får sitta av tiden under lektionen.

Citat:
Ursprungligen postat av storskarven
Intressant nog så sitter den minister som drev igenom skrotningen av allmän och särskild nivå på undervisningen som minister även idag.


Det stora problemet är inte att de få som ligger före får dela klass med den stora andel som ligger i mitten. Det går att hålla högre tempo för vissa barn i delad klass, det vet jag av egen erfarenhet.
Det stora problemet är att de som ligger i mitten eller som ligger före måste dela klass med problem-barn som behandlar klassrum som en lekplats.

Därför är den mest effektiva lösningen att ta problembarn och sätta dem i en egen klass. Där förstör de inte för de 90% av barn som kan bete sig och vill lära sig, utan bara för andra barn som inte heller kan bete sig.
Citera
2017-08-16, 10:03
  #6
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Man borde även dela upp klasserna efter vilken nivå eleverna ligger i undervisningen, att en elev som är duktig och ligger långt fram i undervisningen bromsas upp av elever som ligger långt efter, gör att den duktiga eleven mer eller mindre bara får sitta av tiden under lektionen.

Nej, nej, nej, herre gud, vad säger du människa? Det skapar ju bara mer "klasskillnader" och sånt ska ju anses som fult enligt "alla ska med"-folket.
Citera
2017-08-16, 10:09
  #7
Medlem
schiklgrubers avatar
Att elever börjar klockan 9 istället för 8 ser inte jag som något problem alls. Vi började 9 hela låg- och mellanstadiet om jag minns rätt, sedan 8 på högstadiet, och sedan allt mellan 8 och 12 på gymnasiet beroende på hur schemat såg ut just då.
Alltså, det går inte riktigt att jämföra skola och arbete. Nu när man är klar med skolan och jobbar istället kommer det ju inte på fråga att slacka och komma sent eller skita i att dyka upp, såsom man kunde göra när man gick i skolan. Tror faktiskt de flesta unga vuxna har såpass mycket vett i skallen att de fattar det, oavsett vad man tror om dem när de går i högstadiet och på gymnasiet.

Personligen skulle jag säga att svenska skolans största problem är att takten och innehållet alltid tycks anpassas efter de som är långsammast och har det svårast. Att dela upp skolan som man gör i Tyskland tror jag vore en bra lösning, även om det med all förmodan skulle vara jävligt kontroversiellt och skapa ramaskri. I Tyskland delas undervisningen upp i tre olika nivåer när ungarna är typ 10, om jag minns rätt. Hauptschule för de som inte är så förbannat skarpa, Realschule för de som är helt okej, och Gymnasium för de som vet vad fan det är de håller på med. Rätt 100 på att det skulle medföra positiva effekter om ett sådant system implementerades i Sverige också. Dels skulle de elever som faktiskt har problem få studera på en nivå som passar dem och gagnas av det, och dels skulle de som är lite snabbare på att lära sig få göra det och därmed kanske inte tröttna lika fort. Kan av personlig erfarenhet säga att det värsta som fanns när man gick i skolan var att tvingas sitta igenom samma jävla genomgång tre gånger när man fattat redan första, därför att "alla ska hänga med".
Citera
2017-08-16, 10:27
  #8
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Nej, nej, nej, herre gud, vad säger du människa? Det skapar ju bara mer "klasskillnader" och sånt ska ju anses som fult enligt "alla ska med"-folket.

Förlåt, det är bättre att läraren ger dom andra eleverna ledigt, medans dom svaga elever lär sig uppgifterna, i Sverige ska vi inte ha något elittänkande, det är deltagandet som räknas, inte kunskaperna
Citera
2017-08-16, 10:32
  #9
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schiklgruber
Att elever börjar klockan 9 istället för 8 ser inte jag som något problem alls. Vi började 9 hela låg- och mellanstadiet om jag minns rätt, sedan 8 på högstadiet, och sedan allt mellan 8 och 12 på gymnasiet beroende på hur schemat såg ut just då.
Alltså, det går inte riktigt att jämföra skola och arbete. Nu när man är klar med skolan och jobbar istället kommer det ju inte på fråga att slacka och komma sent eller skita i att dyka upp, såsom man kunde göra när man gick i skolan. Tror faktiskt de flesta unga vuxna har såpass mycket vett i skallen att de fattar det, oavsett vad man tror om dem när de går i högstadiet och på gymnasiet.

Personligen skulle jag säga att svenska skolans största problem är att takten och innehållet alltid tycks anpassas efter de som är långsammast och har det svårast. Att dela upp skolan som man gör i Tyskland tror jag vore en bra lösning, även om det med all förmodan skulle vara jävligt kontroversiellt och skapa ramaskri. I Tyskland delas undervisningen upp i tre olika nivåer när ungarna är typ 10, om jag minns rätt. Hauptschule för de som inte är så förbannat skarpa, Realschule för de som är helt okej, och Gymnasium för de som vet vad fan det är de håller på med. Rätt 100 på att det skulle medföra positiva effekter om ett sådant system implementerades i Sverige också. Dels skulle de elever som faktiskt har problem få studera på en nivå som passar dem och gagnas av det, och dels skulle de som är lite snabbare på att lära sig få göra det och därmed kanske inte tröttna lika fort. Kan av personlig erfarenhet säga att det värsta som fanns när man gick i skolan var att tvingas sitta igenom samma jävla genomgång tre gånger när man fattat redan första, därför att "alla ska hänga med".

Men är det inte bättre att börja tidigare, så kommer man hem tidigare efter skolan, då hinner man med allt annat som man vill göra ? Ett stort problem är att svagare elever bromsar upp duktigare elever, tänk om du hade fått studera i din egna takt, då kanske du hade varit professor idag.
Citera
2017-08-16, 10:41
  #10
Medlem
schiklgrubers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Men är det inte bättre att börja tidigare, så kommer man hem tidigare efter skolan, då hinner man med allt annat som man vill göra ? Ett stort problem är att svagare elever bromsar upp duktigare elever, tänk om du hade fått studera i din egna takt, då kanske du hade varit professor idag.

Äsch, inte vet jag. Finns tydligen forskning som visar på att högstadieelever rent biologiskt inte fungerar förrän närmare 9 på morgonen. Huruvida den forskningen är pålitlig eller ej har jag ingen aning om, och jag orkar inte sätta mig in i det heller, men visst fan kan man tänka att det finns fördelar med att börja en timme tidigare så att man kan sluta en timme tidigare sen.

Ja, tänk om jag fått studera i min egen takt! Tror absolut det medfört fördelar, till exempel hade jag förmodligen inte skolkat mig genom högstadiet och gymnasiet. Dök i princip bara upp då vi hade prov och klarade dessa galant, så studenten kunde jag ju ta i alla fall. Nåväl, det gav mig en jävla massa tid att festa, i alla fall, även om det nog faktiskt hade varit bättre att få använda tiden till någonting som faktiskt skulle gagna min framtid.
Citera
2017-08-16, 10:44
  #11
Medlem
Kundalinis avatar
"Skolan"?

Avser TS grundskola, klass 1-9, eller gymnasiet, eller båda och?

Det finns så många problem med det svenska utbildningssystemet. Och med regeringens senaste förslag om ändringar för högskolorna tar vi det till en ny och högre nivå.

Ambitionsnivån är för låg. Detta är lite som att säga att det är för slappt, men jag tycker hela konceptet med att det är för slappt är idiotiskt. Alla barn, och ungdomar också om de blivit någorlunda ordentligt vaggade och inte har hjärnskador eller NFED-diagnoser, är nyfikna och vill lära sig. Bedriver man bra undervisning, och har resurser att göra det på rätt nivå, finns inga incitament att slappa. Förstås något förenklat och felaktigt, men ändå ur ett fågelperspektiv sant.

Lärarna är kassa. Vi har under lång tid rekryterat de sämsta, mest okunniga och lågpresterande studenterna till lärarutbildningarna. Det kommer att straffa oss en generation framåt minst. Troligen längre, för det finns fan inte mycket som tyder på en vändning.

Kommunaliseringen. Värdelösa lokalpolitiker som inte nödvändigtvis ser nyttan i stora investeringar i skola för att få avkastning sen. Inte ens de kommuner som skulle kunna ha mycket att vinna på att satsa ordentligt på skolan gör det, även om det förstås finns undantag.

Trots att många av lärarna suger och inte har så mkt att erbjuda när det kommer till kunskap och pedagogik måste ändå deras auktoritet återupprättas. Klarar man inte av att bete sig enligt rådande regelverk i klassrummet får man gå hem eller bli hämtad. I en reaktionär rant kan man fundera över modet är dags att avskaffa skolplikten och göra alla former av bidrag avhängiga av avkomman sköter sig i skolan.

Men det är inget att oroa sig över. Fridolin fixar det på 100 dagar.
Citera
2017-08-16, 12:18
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Det är mycket som är fel med svenska skolan, att den börjar klockan 9 istället för 8 är nog det minsta.

Vad sägs om att börja med att:

1. Rektorerna skaffar ryggrad och börjar stötta sina lärare mot hotfulla föräldrar och barn.
2. Lärarna får mandat att ta hand om stökiga elever genom att fysiskt ta ut dem ur ett klassrum
3. Mobilförbud upp till gymnasiet
4. Barn som inte respekterar sina lärare får gå i särklass med andra likadana barn så förstör de inte för de barn som kan.
5. föräldrar som är otrevliga mot lärare får besöks/kontakt-förbud.

Men elefanten i rummet är givetvis att föräldrar måste börja lära sina barn respekt.
Det gör de flesta föräldrar inte idag, och det går verkligen ut över skolan.

Man kan inte beskylla föräldrar för deras barn beteende i skolan. De som är jobbiga är ofta blattar med mycket strikta föräldrar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback