Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-16, 10:32
  #13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Du kan visst utfå skadestånd för förlust av fritid för rekreation (semester). I övrigt håller jag med dig, men med brasklappen att den kompensation TS erbjudits inte innebär något bindande ställningstagande för researrangören att denne godkänt hotellbytet i efterhand.

Jodå, det går att få litet extra för förlust av fritid.

Jag försökte få fram just det med uttrycket "inte semester" och menade "tid jag får lägga på att ordna upp ert misstag" - men om man löser problemet geschwint och effektivt ("nu skiter vi i detta loppiga råttbo och flyttar till ett juste ställe" blir ju lidandet också mer begränsat - vilket resebyrån säkert inser är bra även för dem. När resebolaget "förstört semestern" ingår det i skadeståndsyrkandet.

Tror du inte att ARN skulle ta fasta på just det som TS säger sig ha fått meddelande om, att hotellet är borttaget därför att det är oacceptabelt även för resebyrån?
Citera
2017-08-16, 10:41
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Reklamerade du även det andra rummet som ni blev erbjudna?

Nej det gjorde jag inte, jag tyckte det kändes jobbigt att hålla på och klaga hela tiden. Fick ligga på så jävla mycket för att få till ett rumbyte.
Det skulle liksom inte spelat någon roll vad hotellet gjorde för det skulle inte bli bra ändå, för hotellet var inte så bra som det stod i beskrivningen.
Citera
2017-08-16, 10:48
  #15
Medlem
Karmans avatar
Så där är det nästan överallt nu. Var ute på en egen ordnad resa, men det var massor med hotellproblem: extrema köer till frukostar, hotellrum det regnar in i, snorkig personal etc.

Det går inte längre att välja budgetalternativ, som TS tydligen har gjort. Då blir det garanterat problem. Det beror på att tursimen och resandet har ökat så extremt de senaste åren, att det råder kapacitetsbrist och då kan researrangörerna sälja, utan att leverera någon som helst kvalitet.

Enda chansen att få en lugn och behaglig semester är att betala ordentligt för den.
Citera
2017-08-16, 10:52
  #16
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så där är det nästan överallt nu. Var ute på en egen ordnad resa, men det var massor med hotellproblem: extrema köer till frukostar, hotellrum det regnar in i, snorkig personal etc.

Det går inte längre att välja budgetalternativ, som TS tydligen har gjort. Då blir det garanterat problem. Det beror på att tursimen och resandet har ökat så extremt de senaste åren, att det råder kapacitetsbrist och då kan researrangörerna sälja, utan att leverera någon som helst kvalitet.

Enda chansen att få en lugn och behaglig semester är att betala ordentligt för den.

En resa till ungern för 2 personer för 15000 skulle inte jag kalla ett budgetalternativ. Abolut inte bland det dyraste men inte billigast heller.

Jag tycker du ska ta erbjudandet, vill du kan du ju ringa och fråga om du kan få lite mer eftersom det kostade lite mer enligt din beräkning. Men låter som dom har erbjudit en helt skälig ersättning.
Citera
2017-08-16, 11:13
  #17
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
En resa till ungern för 2 personer för 15000 skulle inte jag kalla ett budgetalternativ. Abolut inte bland det dyraste men inte billigast heller.

Jag tycker du ska ta erbjudandet, vill du kan du ju ringa och fråga om du kan få lite mer eftersom det kostade lite mer enligt din beräkning. Men låter som dom har erbjudit en helt skälig ersättning.
Jag antog att resan var en vecka och i så fall anser jag det vara budget. Handlar det bara om ett pra dagar, ja då är det kanske inte det. Vi vet inte heller vart resan gick, så det kanske är lite svårt att säga om det är budget eller inte. Men generellt 15000 för två personer med resa och hotell blir inte särskilt avancerad resa...
Citera
2017-08-16, 11:24
  #18
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jodå, det går att få litet extra för förlust av fritid.

Jag försökte få fram just det med uttrycket "inte semester" och menade "tid jag får lägga på att ordna upp ert misstag" - men om man löser problemet geschwint och effektivt ("nu skiter vi i detta loppiga råttbo och flyttar till ett juste ställe" blir ju lidandet också mer begränsat - vilket resebyrån säkert inser är bra även för dem. När resebolaget "förstört semestern" ingår det i skadeståndsyrkandet.

Tror du inte att ARN skulle ta fasta på just det som TS säger sig ha fått meddelande om, att hotellet är borttaget därför att det är oacceptabelt även för resebyrån?
Om resebyrån sätter sig på tvären blir det ju typ en förlorad semesterdag som TS och sambon skulle kunna utfå skadestånd för. Kanske inte ens det, då det inte framgår hur snabbt arrangören agerade efter att TS kontaktade dem. Resebyrån har ju faktiskt låtit flytta på TS och dennes sambo efter deras reklamation och har att utgå från att problemet löste sig i och med att det varit tyst efter hotellrumsbytet.

Ett försök till utomprocessuell uppgörelse ligger ju inte arrangören till last vid en eventuell tvist, men att de tagit bort hotellet är ju självklart inget som gagnar dem - om standarden skulle prövas.

I ärlighetens namn är jag inte tillräckligt insatt i paketreselagen för att sia om hur ARN skulle ställa sig i frågan, men vill minnas att resenären har tämligen långtgående skyldigheter att påtala bristerna redan på plats.

Med detta sagt tycker jag att de råd du gav TS i inlägg #6 var exemplariska och ansluter mig fullt ut till dessa.
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2017-08-16 kl. 12:07. Anledning: stavning + tillägg
Citera
2017-08-16, 11:49
  #19
Medlem
borrizs avatar
Du bör lämpligen ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun.
Citera
2017-08-16, 12:29
  #20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så där är det nästan överallt nu. Var ute på en egen ordnad resa, men det var massor med hotellproblem: extrema köer till frukostar, hotellrum det regnar in i, snorkig personal etc.

Det går inte längre att välja budgetalternativ, som TS tydligen har gjort. Då blir det garanterat problem. Det beror på att tursimen och resandet har ökat så extremt de senaste åren, att det råder kapacitetsbrist och då kan researrangörerna sälja, utan att leverera någon som helst kvalitet.

Enda chansen att få en lugn och behaglig semester är att betala ordentligt för den.

Eller så bokar man hotell själv via någon av sidorna typ booking.com. Man läser recensioner och betyg och får då alltid ett vettigt hotell till rimligt pris. Flyg med Norwegian eller Wizz Air etc så kostar det nästan ingenting. Jag förstår inte hur paketresor ens kan finnas längre för resor inom Europa.
Citera
2017-08-16, 12:32
  #21
Medlem
Kobolds avatar
Jag anser att frågan är felställd. Den viktiga frågan är hur mycket din ändliga tid här på jorden är värd. Hur mycket tror du att du kan få i ersättning utöver dessa 5000 kr du redan blivit erbjuden och hur länge tror du att du behöver kämpa för att få dessa pengar?
Citera
2017-08-16, 13:03
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så där är det nästan överallt nu. Var ute på en egen ordnad resa, men det var massor med hotellproblem: extrema köer till frukostar, hotellrum det regnar in i, snorkig personal etc.

Det går inte längre att välja budgetalternativ, som TS tydligen har gjort. Då blir det garanterat problem. Det beror på att tursimen och resandet har ökat så extremt de senaste åren, att det råder kapacitetsbrist och då kan researrangörerna sälja, utan att leverera någon som helst kvalitet.

Enda chansen att få en lugn och behaglig semester är att betala ordentligt för den.

Budgetalternativ? För 15000 kr så fixar man en ToR-resa med femstjärnigt centralt en vecka i Budapest. Handlar mer om framförhållning och kunskap att hitta det bästa alternativet. Vill du slippa köer och liknande så undvik att åka i juli och augusti. AirBnB och liknande uthyrningstjänster gör att hotellen tappar väldigt många potentiella kunder.

För att gå OnT: 5000 kr är en bra ersättning då du inte tog hjälp av resebolaget att ordna ett nytt boende.
Citera
2017-08-16, 14:45
  #23
Medlem
I princip fick du ju tillbaka vad du själv la ut, så jag skulle nog säja att det är en rimlig ersättning.
Sen undrar jag vad det rörde sig om för hotell. Håller man sig till bra fyrstjärniga hotell är det svårt att komma över tusenlappen per natt, oftast billigare. Frukost ute brukar också vara billigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback