Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-16, 07:42
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en fråga som rör en resa jag gjorde tillsammans med min sambo ganska nyligen.
Vi bokade en resa genom en researrangör som förmedlade resan via sin hemsida.
Flyg + hotell för 2 personer gick på 15.000:-

När vi kom till hotellet kunde vi ganska fort konstatera att det var ett riktigt dåligt hotell och att det inte alls var vad som stod på hemsidan.
Vi kontaktade resebolaget och klagade och fick då ett nytt rum som var knappt bättre.
Vi hade konstant problem med t.ex. AC / varmvatten, dålig frukost och alla möjliga problem. Problemen påtalades till hotellpersonalen som i princip inte brydde sig.

Jag och min sambo kunde inte stanna kvar på hotellet så vi checkade ut och bytte hotell själva, även fast vi hade betalt för hotellet och inte fick något tillbaka.

Orkade egentligen inte bry mig om hela grejen förens jag kom hem till Sverige och diskuterade resan med mina föräldrar som tyckte jag skulle reklamera resan till researrangören.

Tog kontakt med dom och berättade mer utförligt allt som hade gått fel. Fick då till svar att de beklagade det inträffade och att de hade besökt hotellet på plats för att inspektera om det stämde som jag beskrev, och efter att dom varit där hade de valt att ta bort hotellet från deras hemsida då det inte uppfyllde de krav de ställde på hotellet.

De erbjöd sig att kompensera mig med ca 5.000:- (ca 30%) av vad resan kostade.
Fan va bra tänkte jag till en början, men sen började jag fundera... Är detta en vettig kompensation?
Jag har ändå köpt något som jag inte fått, köpte en resa, fick något helt annat, blev själv tvungen att lägga ut nya pengar på ett annat hotell samt betala frukost varje dag då det inte ingick fast det skulle ingå.

Vad tycker ni?
Citera
2017-08-16, 08:14
  #2
Medlem
Justitiemords avatar
Ta erbjudandet!

Eftersom du inte tycks ha reklamerat till arrangören efter att denne bytt ut rummet och därefter - på eget initiativ - tagit in på ett nytt hotell, frånfaller din rätt till prisavdrag.
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2017-08-16 kl. 08:15. Anledning: stavning
Citera
2017-08-16, 08:32
  #3
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Det beror ju på lite vart ni åkt.

Om ni åkt från Malmö till Köpenhamn så kan resans värde antas vara max en 1000-lapp medan hotellets värde är 14000 vilket ger en ganska dålig kompensation.

Åkte ni långt bort till ett lågprisland så kan resan kanske ligga på 10000 kr medan hotellet legat på 5000 kr.

Hur som ska ni givetvis ha ersättning för de hotellkostnader ni haft på det andra hotellet. Där utöver lite plåster på såren för att det förstört er helhetsupplevelse av resan.

Känner du dig missnöjd så tycker jag att du ska gå via ARN.
Citera
2017-08-16, 08:48
  #4
Medlem
Inaniss avatar
Vad kostade det hotellet ni tog in på? Hur stor del av resekostnaden var för hotellet (som ni lämnade)? Eftersom ni utan att konsultera resebolaget bytte hotell kan det bli krångel att få ut ersättning.
Frågan är väl lite också hur mycket ni orkar dra i det, i värsta fall kan ni förlora ersättningen och i bästa så får ni ett par tusen mer. Men är det en resa där flygbiljetterna är på 2000 kr st och resten för hotell så kan det kanske vara värt det, men tvivlar. Sånt kan bli juridiskt långdraget om resebolaget sätter sig på tvären.
Jag hade nog ringt upp och kohandlat, "jag skulle vilja ha 7000 för det var vad det kostade oss". Och i slutändan ta det dom erbjuder.
Citera
2017-08-16, 08:57
  #5
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoJackHorseman
Det beror ju på lite vart ni åkt.

Om ni åkt från Malmö till Köpenhamn så kan resans värde antas vara max en 1000-lapp medan hotellets värde är 14000 vilket ger en ganska dålig kompensation.

Åkte ni långt bort till ett lågprisland så kan resan kanske ligga på 10000 kr medan hotellet legat på 5000 kr.

Hur som ska ni givetvis ha ersättning för de hotellkostnader ni haft på det andra hotellet. Där utöver lite plåster på såren för att det förstört er helhetsupplevelse av resan.

Känner du dig missnöjd så tycker jag att du ska gå via ARN.
TS har inte rätt till ersättning för hotellkostnaderna eftersom TS tog in på nytt boende utan att ge arrangören möjlighet att vidta rättelse.

Skulle TS ta detta till ARN blir det ersättning för max en förlorad semesterdag, om ens det.

Min ödmjuka uppfattning är att TS definitivt skall acceptera erbjuden kompensation.
Citera
2017-08-16, 09:05
  #6
Medlem
Bergakungens avatar
Det verkar ju som att resebyrån har insett att klagomålet var befogat och i efterhand godkänt att ni bytt hotell. Därför skall man inte direkt vara nervös för att de drar tillbaka erbjudandet, i vart fall inte innan man retat upp hela resebyrån...

När det gäller skadestånd bör det landa i verkliga kostnader (vad kostade det nya hotellet extra, inkl frukost? och extraresor (taxi), tidsutdräkt, dvs "inte semester").

Kan du verifiera detta (räkna igenom "rättvist", fantasisummor för "sveda och värk" går aldrig hem) så jämför du sedan med förslaget.

Känns det rimligt, ta förslaget och tacka till.
Har du haft större egna kostnader, förklara det och föreslå en annan summa.
Citera
2017-08-16, 09:22
  #7
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det verkar ju som att resebyrån har insett att klagomålet var befogat och i efterhand godkänt att ni bytt hotell. Därför skall man inte direkt vara nervös för att de drar tillbaka erbjudandet, i vart fall inte innan man retat upp hela resebyrån...

När det gäller skadestånd bör det landa i verkliga kostnader (vad kostade det nya hotellet extra, inkl frukost? och extraresor (taxi), tidsutdräkt, dvs "inte semester").

Kan du verifiera detta (räkna igenom "rättvist", fantasisummor för "sveda och värk" går aldrig hem) så jämför du sedan med förslaget.

Känns det rimligt, ta förslaget och tacka till.
Har du haft större egna kostnader, förklara det och föreslå en annan summa.
Du kan visst utfå skadestånd för förlust av fritid för rekreation (semester). I övrigt håller jag med dig, men med brasklappen att den kompensation TS erbjudits inte innebär något bindande ställningstagande för researrangören att denne godkänt hotellbytet i efterhand.
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2017-08-16 kl. 09:24. Anledning: stavning
Citera
2017-08-16, 09:28
  #8
Medlem
Vi flög till Ungern och jag vet faktiskt inte vad flyget kostade separat eller hotellet då det var ett paket.

Det hotellet vi checkade in på kostade oss 4000:- (3 nätter) och frukosten kanske gick på 1500:- för hela resan då vi åt "ute" på morgonen. Det var ett ganska dyrt hotell men allt var fullbokat.

Jag tycker egentligen att kompensationen är schysst men jag har aldrig varit med om något sånt här innan så jag ville höra era åsikter. Det är ju lite anmärkningsvärt att dom sålt en resa som inte levt upp till vad som sagts och då kan man ju kanske anse att man ska få reklamera hela resan... ?

Tänkte kanske ta emot ersättningen så man har fått den, och sen efteråt ringa eller maila och yrka på att jag borde ha fått tillbaka hela beloppet.
__________________
Senast redigerad av fLzj 2017-08-16 kl. 09:32.
Citera
2017-08-16, 09:36
  #9
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fLzj
Vi flög till Ungern och jag vet faktiskt inte vad flyget kostade separat eller hotellet då det var ett paket.

Det hotellet vi checkade in på kostade oss 4000:- (3 nätter) och frukosten kanske gick på 1500:- för hela resan då vi åt "ute" på morgonen. Det var ett ganska dyrt hotell men allt var fullbokat.

Jag tycker egentligen att kompensationen är schysst men jag har aldrig varit med om något sånt här innan så jag ville höra era åsikter. Det är ju lite anmärkningsvärt att dom sålt en resa som inte levt upp till vad som sagts och då kan man ju kanske anse att man ska få reklamera hela resan... ?

Tänkte kanske ta emot ersättningen så man har fått den, och sen efteråt ringa eller maila och yrka på att jag borde ha fått tillbaka hela beloppet.

Jag hade helt klart tagit erbjudandet och gå vidare i livet.

Det är långt ifrån alltid man får ersättning såhär lätt som du nu blir erbjuden att få.

Tar du ersättningen så tror jag nog inte att du kan gå tillbaka och begära mer.
Citera
2017-08-16, 10:07
  #10
Medlem
Meeeeezt90s avatar
Ta det.
Känns ändå "generöst" för att vara från en researrangör.
Önskvärt vore såklart att få tillbaka hela summan men lägg även in kostnaden för flyget i kalkylen så är 5000 i ersättning rimligt.
Citera
2017-08-16, 10:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fLzj
Vi flög till Ungern och jag vet faktiskt inte vad flyget kostade separat eller hotellet då det var ett paket.

Det hotellet vi checkade in på kostade oss 4000:- (3 nätter) och frukosten kanske gick på 1500:- för hela resan då vi åt "ute" på morgonen. Det var ett ganska dyrt hotell men allt var fullbokat.

Jag tycker egentligen att kompensationen är schysst men jag har aldrig varit med om något sånt här innan så jag ville höra era åsikter. Det är ju lite anmärkningsvärt att dom sålt en resa som inte levt upp till vad som sagts och då kan man ju kanske anse att man ska få reklamera hela resan... ?

Tänkte kanske ta emot ersättningen så man har fått den, och sen efteråt ringa eller maila och yrka på att jag borde ha fått tillbaka hela beloppet.

Varför ändrade du från Bulgarien till Ungern? Jag PM:ade dig. Tror nämligen att vi kan ha bott på samma hotell. Håller på att reklamera mitt hotell med.
Citera
2017-08-16, 10:28
  #12
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Reklamerade du även det andra rummet som ni blev erbjudna?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback