Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-13, 16:38
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
På riktigt?

Det kan inte vara så att Ada var framstående och blev "känd" pga av att hon var just kvinna?
Visst jag har väl suttit med programspråket som bär hennes namn, men att hävda att kvinnor generellt pga av just Ada framstående inom "datorer" är ju lite fel...

Det är ju lite som att tilldela Marie Curie allt som har med kärnfysik att göra och undra vad som hände med alla kvinnor inom det området efter hon dog.

Eniac biten, visst men det kan ju också vara så att männen höll på med andra saker som att försöka få slut på andra världskriget som dödade ett antal män (inte lika många kvinnor konstigt nog). Ja och en del samlades runt andra saker som till exempel att bygga en bomb som kunde få slut på kriget snabbare (som vi idag kallar atombomben)...

Eller som att plocka ut en kvinnlig målare något årtal och undra varför alla kvinnor slutade efter detta då denna kvinnan var riktigt duktig på det?

--edit

Förövrigt behöver man inte leta så länge egentligen...
Det räcker med att gå tillbaka typ 30 år...
Då höll alla killar på med datorer som jag kände (klasskamrater, klasskamraters kompisar)...
Hur många tjejer? 0... absolut 0...

Och även om det fanns någon (vilket det inte fanns som sagt) i min krets som skulle gjort detta så hade man inte sett henne som alla tjejer/kvinnor. Det hade i så fall varit 1 av väldigt många killar...

Detta diskuterades ibland givetvis, men tjejer tyckte det var "töntigt" med datorer... hästar osv var roligare...

Men jag är redo att diskutera detta absolut...



Jag tror det är också som så att många kvinnor föredrar att uttrycka sig i text och redigera media. Just därför de blir kommunikatörer medan män vill tänka logiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback