Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-17, 10:18
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Sjukt att detta inte är reglerat och har satts som krav. Inte svårt att övertala ett gäng polare att låtsasbjuda på ett objekt man säljer bara för att driva upp priset några hundratusingar extra. Råkar de få högst bud så meddelar de att de inte har råd. Helst så sent som möjligt så det blir brådis för näste man i ordningen att skriva på. Välkommen till Stockholm!

Ja det är ett gigantiskt problem, eller har varit, i Stockholm. Folk är så sjukt köpsugna och vissa driver bara omkring och kollar objekt via hemnet. Lite som knarkare som måste ha sin dagliga dos.

Säljaren har alltid makten om den vill sälja i slutändan eller inte. Så det som oftast händer är att folk budar och när det är "klart" och den som vann inte kunde köpa läggs allting ner och säljaren vill oftast ha nya visningar. Något som också slår mot mäklarna.

När jag köpte min lägenhet slutade det med att någon dök in på slutet av budade över mitt ledande bud med 10k, alltså en ny budgivare som bara var med i listan och fick uppdateringar men avvaktade med att lägga bud.
Slutade med att mäklaren anade oråd och ansåg den personen förmodligen inte kunde köpa, medans jag hade papper från 4 banker redovisade för summan. Mäklare övertygade då säljaren att ändå gå på mitt bud, annars blir det nog inget sälj denna gång.
Säljaren var inte skitnöjd när jag signade papperna.

Nä folk som TS som vill ha utan att direkt kunna köpa fungerar som parasiter i systemet och hjälper ingen förutom deras egna lust att vara med.
Citera
2017-08-17, 11:02
  #26
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
När jag köpte min lägenhet slutade det med att någon dök in på slutet av budade över mitt ledande bud med 10k, alltså en ny budgivare som bara var med i listan och fick uppdateringar men avvaktade med att lägga bud.

Knäppt. Har en snarlik historia från när jag köpte hus som jag drar.

Mot slutet av budgivningen var det bara vi och en annan familj kvar som budgav och vi tyckte de drog ut lite väl på det. Ringde mäklaren för att höra lite och denne berättade frilyftigt om att de andra budgivarna var en familj nyanlända som inte riktigt var säker på om du hade råd. Just nu väntades det på att de skulle höra av sina släktingar i ett krigsdrabbat land som skulle sälja bilen för att skicka pengar så att dessa typer kunde lägga ett ytterligare bud på 10 papp högre. Seriöst? Det känns som att man som mäklare först och främst inte ska delge sådana uppgifter, dels borde man reagera när folk sätter sig så pass i skiten att de vänder på varenda sista krona bara för att köpa och helt saknar marginaler om de faktiskt vinner. Men jag antar att det enda som styr mäklare är arvodet. Det verkar inte ha något etiskt ansvar alls i sitt jobb.
Citera
2017-08-17, 15:22
  #27
Medlem
Då var lånelöfte samt resterande 5% på plats. Tack för alla snabba svar.

PS: vi skulle aldrig budat om vi inte varit säkra på att vi skulle få lånelöfte men med våra förutsättningar finna det faktiskt ingenting som talar mot ett lånelöfte på sagt belopp.
Citera
2017-08-17, 15:46
  #28
Medlem
AX64s avatar
Då får man gratulera till den nyblivna skuldsättningen
Citera
2017-08-17, 16:02
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Det finns inget avtal bara för att man funderar på att buda, eller ens lägger bud eller vinner budgivningen för den delen. Avtal skrivs när lånen väl är ordnade och allt är klart för detta. Ingen kommer att skriva avtal om finansieringen som ligger i grunden inte finns, dvs. om banken inte bekräftat att de vill låna ut.

Min erfarenhet är enbart som fastighetsägare där jag både köpt och sålt ett gäng.
Ber om ursäkt - jag tolkade ditt tidigare inlägg som att det var mäklarens problem om en part inte kan fullfölja kontraktet. Men då är jag med på noterna.

Men att ingenting skrivs förrän allting är klart med lån osv ska vi kanske inte ta för givet. När en budgivning är slut skrivs kontrakt. Inga villkor om lånelöfte. Det är således upp till dig som köpare att faktiskt fixa lånelöftet och det förekommer i princip aldrig att man väntar med kontraktskrivning därför att köparen inte är klar med finansieringen. Alternativen är då istället att gå på nummer två i budgivningen alternativt skriva med nummer ett ändå. Då inskrivet i kontraktet att parterna kommit överens om att inte ha med någon klausul om lån.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback