Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-15, 23:42
  #1
Medlem
AX64s avatar
Lite pinsamt ämne men läget är så här:
Jag käkar antibiotika sedan ett par veckor tillbaka och går samtidigt på en lite dåligt tajmad viktminskningskur där jag i princip får i mig extremt lite traditionell föda. Vid senaste dagarnas toalettbesök upplever jag det som att jag har en mindre skogsbrand som härjar där bak. Kan detta bero på antibiotika-tabletterna då de inte kan spädas ut tillräckligt i min kropp i brist på annat maginnehåll än vatten? Det känns nästan som att något fräter på mig.

Bipacksedeln nämner inte detta som en biverkning. Magen i sig mår fint. Jag har inte ätit stark mat eller gjort något annat för att förtjäna detta tycker jag. Dieten har jag kört tidigare och aldrig haft detta problem med heller. Kan kombinationen av dieten och pillrena orsaka detta? Vad kan annars ligga bakom? Borde jag skippa dieten tills jag ätit klart pillrena kanske?
Citera
2017-08-15, 23:50
  #2
Medlem
BewilderedHulders avatar
Vet inte men antibiotika tar kol på massor med goda tarmbakterier. Prova probiotika från exempelvis mjölkdisken?
Citera
2017-08-15, 23:53
  #3
Medlem
AX64s avatar
Mjo, får väl prova med det då jag helst inte ger upp varken pillrena eller dieten just nu. I värsta fall får man väl känna sig som en babian ett tag och hoppas det går över fort.
Citera
2017-08-16, 05:25
  #4
Medlem
RadikalFails avatar
Jag får så vid varje kur av antibiotika jag har tagit i mitt liv.
Vet att du går på någon diet men drick gärna lite naturell fil när du tar din tablett. Om den nu går ihop med antibiotikan som du får. För under vissa kurer får man inte alls ta nå laktos.
Citera
2017-08-16, 08:01
  #5
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jag får så vid varje kur av antibiotika jag har tagit i mitt liv.
Vet att du går på någon diet men drick gärna lite naturell fil när du tar din tablett. Om den nu går ihop med antibiotikan som du får. För under vissa kurer får man inte alls ta nå laktos.

Där ser man. Det låter tråkigt. Kanske är det så att jag felaktigt intagit produkter med laktos då och det är det som är problemet istället? Jag har nämligen tryckt i mig ovanligt stora mängder kvarg, mjölk och yoghurt just de senaste dagarna. Bipacksedeln varnar dock inte för detta.
Citera
2017-08-16, 08:49
  #6
Medlem
AX64s avatar
Då var det alltså dags igen efter morgonkaffet. Sitter nu och försöker hålla igen så gott det bara går då jag vet att det inte kommer att bli speciellt kul på muggen ändå. Man får vända sig till de högre makterna och be att detta är på övergående. Bör man ta upp dessa effekter med någon i branschen kanske? Tänker mest för att kanske bespara andra detta nöje i framtiden om så är möjligt.
Citera
2017-08-16, 09:41
  #7
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Där ser man. Det låter tråkigt. Kanske är det så att jag felaktigt intagit produkter med laktos då och det är det som är problemet istället? Jag har nämligen tryckt i mig ovanligt stora mängder kvarg, mjölk och yoghurt just de senaste dagarna. Bipacksedeln varnar dock inte för detta.

Nu missuppfattade du mig. Effekten av vissa slås ut av laktos. Men det hade du fått veta på apoteket. Men man ska undvika att ta antibiotika/penicillin på tom mage om det inte står så. Utan att du ska ta det med fil eller dylikt. Men sen är det inte underligt om magen blir kass av antibiotika. För det slår ju ut alla bakterier. Så ät på men ta det med fil om inte bipacksedeln säger nej.
Citera
2017-08-16, 09:47
  #8
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Nu missuppfattade du mig. Effekten av vissa slås ut av laktos. Men det hade du fått veta på apoteket. Men man ska undvika att ta antibiotika/penicillin på tom mage om det inte står så. Utan att du ska ta det med fil eller dylikt. Men sen är det inte underligt om magen blir kass av antibiotika. För det slår ju ut alla bakterier. Så ät på men ta det med fil om inte bipacksedeln säger nej.

Hm, står att pillrena helst ska tas mellan måltider, men att inte inta måltider alls under hela kuren nämns ju förstås inte. Hur som - lite napalm på garageuppfarten har väl ingen dött av. Jag lär överleva även detta.
Citera
2017-08-16, 10:15
  #9
Medlem
flaskborstes avatar
Skölj ner tabletterna med ett glas lättyogurt det brukar hjälpa. Speciellt om antibiotikan du äter är av "BREDSPECTRA" Typ.
Citera
2017-08-16, 10:34
  #10
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Skölj ner tabletterna med ett glas lättyogurt det brukar hjälpa. Speciellt om antibiotikan du äter är av "BREDSPECTRA" Typ.

Tack. Jag provar.
Citera
2017-08-17, 00:11
  #11
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Då var det alltså dags igen efter morgonkaffet. Sitter nu och försöker hålla igen så gott det bara går då jag vet att det inte kommer att bli speciellt kul på muggen ändå. Man får vända sig till de högre makterna och be att detta är på övergående. Bör man ta upp dessa effekter med någon i branschen kanske? Tänker mest för att kanske bespara andra detta nöje i framtiden om så är möjligt.
Testat att smörja in "där bak" med någon fet salva typ Inotyol, Idomin eller liknande innan helvetesbesöken?
Citera
2017-08-17, 08:59
  #12
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Testat att smörja in "där bak" med någon fet salva typ Inotyol, Idomin eller liknande innan helvetesbesöken?

Det låter som en kul grej, men det bränner liksom mer på insidan än utsidan. Vill inte smörja hela vägen in där om jag kan undvika det liksom
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback