Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 21:35
  #1
Medlem
Jag fick den här tanken av en annan tråd. Tänk ett mindre samhälle i Sverige med några tusen invånare. I samhället finns en riktig casanova som spänt på en jäkla massa av bygdens kvinnor, varav flertalet är gifta. Risken att vara otrogen är högre vid ägglossning, och risken at bli gravid är högre vid otrohet (leta upp källa om du orkar), och de allra flesta gifta kvinnor som blir gravida med en annan än sin man avslöjar inte detta utan låter barnet och maken tro att de är barnet till pappa och pappan till barnet. (Leta upp källa själv).

Några procent av alla barn växer upp så, den siffran är av någon anledning högre på mindre orter (Leta upp källa själv). I en mindre ort umgås man företrädesvis med folk från samma eller närliggande orter, man blir ihop med, har sex med, gifter sig ofta med någon från samma ort.

Så då är min stilla undran över hur mycket det "fulknullas" i Sverige? Nu menar jag inte kusiner som frivilligt gör det, väl medvetna om att de är kusiner, utan värre än så, halvsyskon. Halvsyskon som dessutom inte ens vet att de är halvsyskon och knullar, gifter sig och kanske tom skaffar barn med varandra. Eller tillbaks till casanovan, som kanske inte ens har en rimlig gissning över hur många barn han egentligen har, som trots sina år lyckas ragga upp yngre, och helt ovetandes riskerar att spänna på sin egen dotter.
Citera
2017-08-15, 21:50
  #2
Medlem
Halvsyskon som inte är uppvuxna tillsammans får gifta sig och skaffa barn. Så juridiskt är det inte incest.
Finns nog ett antal skulle jag gissa på, sägs ju vara upp emot 10% som har fel pappa.
Citera
2017-08-15, 22:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pluppB
Halvsyskon som inte är uppvuxna tillsammans får gifta sig och skaffa barn. Så juridiskt är det inte incest.
Finns nog ett antal skulle jag gissa på, sägs ju vara upp emot 10% som har fel pappa.

Hur många (etniska Svenskar) väljer ändå att bilda par med ett halvsyskon de inte växt upp med? Jag tror att vi har en slags mental och social spärr där, som säger "man får inte ligga med sin egen syrra!", men så kanske man gör det ändå, ovetandes.
Citera
2017-08-16, 01:27
  #4
Medlem
Sugminhalals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluppB
Halvsyskon som inte är uppvuxna tillsammans får gifta sig och skaffa barn. Så juridiskt är det inte incest.
Finns nog ett antal skulle jag gissa på, sägs ju vara upp emot 10% som har fel pappa.
Nu är du väl ute och simmar! Halvsyskon får INTE gifta sig och skaffa barn enligt svensk lag, oavsett om de vuxit upp tillsammans eller inte!
Citera
2017-08-16, 02:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminhalal
Nu är du väl ute och simmar! Halvsyskon får INTE gifta sig och skaffa barn enligt svensk lag, oavsett om de vuxit upp tillsammans eller inte!
De får gifta sig men bara med länsstyrelsens godkännande efter att länsstyrelsen har inhämtat råd från Socialstyrelsen. De får fritt ha sex och skaffa barn. Uppväxtförhållanden spelar ingen roll. Sorry, inte jag som skriver lagen.
Citera
2017-08-16, 06:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
De får gifta sig men bara med länsstyrelsens godkännande efter att länsstyrelsen har inhämtat råd från Socialstyrelsen. De får fritt ha sex och skaffa barn. Uppväxtförhållanden spelar ingen roll. Sorry, inte jag som skriver lagen.

Men det måste väl ändå i praktiken enbart gälla utlänningar där man inte vill stöta sig med deras kultur, och inte svenskar?
Citera
2017-08-16, 16:46
  #7
Medlem
Mooons avatar
Av de som väljer att testa sig. Och då finns det redan en misstanke och trots denna misstanke har flertalet den pappan som bör vara pappa.

Citat:
Ursprungligen postat av pluppB
Halvsyskon som inte är uppvuxna tillsammans får gifta sig och skaffa barn. Så juridiskt är det inte incest.
Finns nog ett antal skulle jag gissa på, sägs ju vara upp emot 10% som har fel pappa.
Citera
2017-08-16, 18:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
De får gifta sig men bara med länsstyrelsens godkännande efter att länsstyrelsen har inhämtat råd från Socialstyrelsen. De får fritt ha sex och skaffa barn. Uppväxtförhållanden spelar ingen roll. Sorry, inte jag som skriver lagen.
Det står på flera sidor att en av sakerna som utreds är om de är uppvuxna tillsammans.

Ts, det är ovanligt, googla lite så hittar du artiklar i ämnet.
Citera
2017-08-16, 19:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pluppB
Det står på flera sidor att en av sakerna som utreds är om de är uppvuxna tillsammans. ...
Jag antar att du avser om de får tillstånd att gifta sig? Det är mycket möjligt att rättspraxis tar hänsyn till uppväxtförhållanden, men det finns ingenting i lagen som hindrar det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback