Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 20:52
  #1
Medlem
Jag ska köpa en ny fristående spis.
En elektriker har dragit fram ett nytt perilex-uttag.
Jag har försökt att få tag på elektrikern som kopplade in det för att få reda på om det är 230v eller 400v.
I säkringskåpet är det 3x16A.
När jag mäter i uttaget är det 400v mellan faserna och 230v mot nolla på 3 faser.
På dom flesta nya spisar står det perilex 3x16A 230V.

Är det bara att köpa en sådan och koppla in eller måste jag ha en 400v spis?
Citera
2017-08-15, 22:52
  #2
Medlem
BNCs avatar
Har du ett nytt uttag, med nolla, kan du utan större oro koppla in en 230V spis.
Citera
2017-08-16, 08:28
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raging_scorpion
Jag ska köpa en ny fristående spis.
En elektriker har dragit fram ett nytt perilex-uttag.
Jag har försökt att få tag på elektrikern som kopplade in det för att få reda på om det är 230v eller 400v.
I säkringskåpet är det 3x16A.
När jag mäter i uttaget är det 400v mellan faserna och 230v mot nolla på 3 faser.
På dom flesta nya spisar står det perilex 3x16A 230V.

Är det bara att köpa en sådan och koppla in eller måste jag ha en 400v spis?

Det är bara att köpa en sådan. Inga problem.
Citera
2017-08-16, 09:00
  #4
Medlem
flaskborstes avatar
Omkopplingen ligger inte i uttaget utan oftast i spisen. De flesta spisar kan kopplas om.
Uttagen ser ut på samma sätt om samtliga kablar dragits fram till uttaget (Fas1,Fas2,Fas3 Noll och jord)
I vissa lägenheter drogs enbart tre faser plus jord dvs 4 ledare och DÅ måste man ha en 3-fas spis eller en som kan hantera 400V på slingorna.

Har man ett fullkopplat uttag så köper du det som belastar huset bäst och jämnast. 400V ger lite lägre strömmar i ledningen från centralen till uttaget, Kan tom fungera om det är 1,5mm2 framdraget (ej lagligt numera minst 2,5 numera)

en platta på 2200W tar vid 400V 6 A Samma platta på 240volt tar 9,1A

Har man ett uttag med enbart 3-faser och jord men vill sätta in en häll som enbart har 240V zoner så brukar man skippa en fas och göra om den i centralen till en nolla och flytta den i uttaget till platsen för nollan. Då får man möjligheten att köra 2 st faser på 16A och 240V gentemot nollan vilket de flesta hällar använder numera.

Så är ditt uttag fullkopplat med 3 faser jord+noll så spelar det ingen roll vad du köper..både 2 fas 240V kommer att fungera likväl som en 400volt spis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback