Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-15, 20:51
  #1
Medlem
casper_thetwos avatar
Har handlat från den hackade sidan Midgård. Idag fick jag vad som jag uppfattade som ett utpressningsbrev. Någon mer som fått brevet och hur går jag vidare?

https://mobile.twitter.com/Sdstiffe/...16699884032002 Bild på brevet.

Är inte intreserad och höra att jag är nazist eller dylikt, i denna tråden ska vi diskutera hurvida brevet är olagligt eller ej.

Edit: nya länkar till bilder.
http://www.bilddump.se/bilder/201708...5e2f:ec3f.jpeg


http://www.bilddump.se/bilder/201708...185.84.81.jpeg
__________________
Senast redigerad av casper_thetwo 2017-08-15 kl. 21:16.
Citera
2017-08-15, 21:06
  #2
Medlem
25Decembers avatar
Bilden går inte att se.
Citera
2017-08-15, 21:07
  #3
Medlem
LaaseUWs avatar
Bilden funkar for mig, jag hade polisanmalt omedelbums.
Citera
2017-08-15, 21:14
  #4
Medlem
Jag känner inte till Midgård eller vad de sysslar med. Helt oavsett vad de gör eller varför du beställt material från dem så är brevet du fått ett allvarligt hot och mycket svinigt gjort av avsändaren.

Det är ett vidrigt beteende som bara terrorister i extremvänstern sysslar med. Skit i brevet bara. En polisanmälan kommer inte leda någon vart tyvärr.

Det är riktigt skrämmande att såna här människor kan härja i samhället. Det är riktigt illa att hota och skrämma folk på det viset.

Med det sagt så vill jag också påpeka att nazister är jubelidioter de med, men ingen förtjänar att bli hotad på det sättet.
Citera
2017-08-15, 21:26
  #5
Medlem
AX64s avatar
Lite prepubertala jubelidioter som tycker de ska skicka brev sådär. Värt en anmälan tycker jag. Även om den inte leder någonstans är det ändå en bit statistik som skapas, och anmäler fler så kanske något görs. Antar att e-butiken i fråga lär anmäla intrånget?

Vet ej heller vad butiken egentligen säljer men tycker inte det är relevant. Ej heller för AFA då du ju kan ha köpt prylar där för att bränna upp dem om inte annat.
Citera
2017-08-15, 21:32
  #6
Medlem
Mackan52s avatar
Dum fråga, det här är olagligt på flera nivåer.
Citera
2017-08-15, 21:44
  #7
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Du bör först göra som det står i brevet, d.v.s. skicka ett meddelande och "förklara" dig och sedan göra en anmälan till Polismyndigheten.

Anledningen till det är att brottet som är aktuellt är olaga tvång men om du inte genomför åtgärden som efterfrågas stannar man vid försök till brottet och försök till olaga tvång av normalgraden är inte straffbelagt.

Brevet i sig utan någon handling från din sida är alltså inte straffbart (så länge det ej klassas som försök till grovt olaga tvång vilket det inte kommer att göra). Deras eventuellt senare handlingar faller dock in under förtal och brott mot PUL.

För att utpressning eller försök till utpressning ska vara aktuellt måste en förmögenhetsöverföring vara aktuell och olaga hot omfattar inte hot mot ens ära utan ska framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom.
Citera
2017-08-15, 22:08
  #8
Medlem
UlfGullivers avatar
AFA är ingen myndighet vars åsiktsregister är något som arbetsgivare kommer ta på allvar ändå. Att ha bevis på att du t.ex. beställt "Mein Kampf" är inte nödvändigtvis synonymt med att du avgudar Hitler.

Du är inte i underläge mot AFA, släpp detta infantila hot.
Citera
2017-08-16, 10:15
  #9
Medlem
Skicka en kopia till Datainspektionen.
Citera
2017-08-16, 10:32
  #10
Avstängd
Arkhamists avatar
Givetvis ska du INTE höra av dig till slynglarna inom AFA. De ska du ignorera. Däremot ska du polisanmäla saken, om inte annat så för statistikens skull. Du ska även ta kontakt med Region Skåne och meddela dem att en kriminell terrororganisation använder deras kuvert och frankeringsmaskin för att skicka olaga hotelser. Är brevet frankerat i maskin så går det spåra vilken enhet som använts och därigenom även vilka offentliganställda som haft tillgång till maskinen.

Än en gång, du ska INTE ta kontakt med AFA. Den här grupperingen består i huvudsak av unga kvinnor och pojkspolingar vars främsta vapen är det psykologiska spelet. De kommer inte att göra ett smack men de hoppas på att du ska skrämma upp dig själv och ängsligt stirra ut i höstmörkret. Det är så de opererar. (Och nu kommer givetvis någon av AFAs fotsoldater på Flashback att komma instormande här och dra upp någon gammal yxa i ytterdörren eller något liknande för att vidmakthålla hur "farliga" de är, sanna mina ord. Får jag gissa på buenaventura?)

Ta det lugnt, anmäl saken och glöm sedan bort alltihop. Du är en av kanske tusen enskilda individer som förekommit i databasen och nu gissar jag på att en stor grupp av dessa (säkert majoriteten av de som bor i Skåne och Blekinge) har fått ett liknande brev. Det här ser ut som ett riktigt massutskick och jag antar att det även är därför man har använt sjukvårdens frankeringsmaskin för att kunna få ut enorma mängder brev utan att behöva betala portot själva. AFA är själva medvetna om att 95% kommer att strunta blankt i deras brev. Man är ute efter de där sista 5% som inte struntar i brevet, som skrämmer upp sig själva och blir rädda för att få stenar genom fönstret eller ammoniak i brevlådan. Där finns ingångar till vidare utpressning för de här maskerade ligisterna. Våga vägra bli offer för haschtomtar och medelklassungar.
__________________
Senast redigerad av Arkhamist 2017-08-16 kl. 10:43.
Citera
2017-08-16, 12:15
  #11
Medlem
Bergakungens avatar
Är brevet genuint (historien saknar rätt mycket detaljer i saken) skall man naturligtvis anmäla - skulle någon AFA-person missbruka samhällets resurser och utrustning skall det förstås stoppas.

Det finns för övrigt inget som pekar på att det verkligen är AFA som skickat något brev. Det är ju en enkel sak att ta ett tomt, etiketterat brev från Region Skåne och sedan lägga valfritt brev i kuvertet.

Är det ett därmed ett hittepå, någon som tror att det gynnar någon oklar "sak" att skapa sådana här uppgifter, skall man ju lägga ner innan man ställer till det för sig.
Citera
2017-08-16, 12:34
  #12
Moderator
RostigHinks avatar
3 brott har begåtts:
  1. Olaga tvång
  2. Dataintrång
  3. Stöld av kuvert och frankering
Polisanmäl alltid sådant även om det inte följs upp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback