Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-18, 23:30
  #193
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
Hahaha - alltid lika komiskt med folk i diskussionsforum som varken kan diskutera utan tillmälen eller har koll på ordförståelsen

Vilket ord är inkorrekt i sammanhanget, menar du? Man kanske inte kan vara trångsynt om man är pro-choice? Typiskt vänsterresonemang.
Citera
2017-08-19, 11:25
  #194
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Vilket ord är inkorrekt i sammanhanget, menar du? Man kanske inte kan vara trångsynt om man är pro-choice? Typiskt vänsterresonemang.

Är stolt Sverigedemokrat sedan 2010 - första gången någon tolkat det jag säger som vänsterresonemang. Vet inte vilket som är mest skrattretande - det eller att bli kallad nazisthora
Citera
2017-08-19, 11:41
  #195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glajjan
Nej.
Ett ägg ≠ En människa
En spermie ≠ En människa
Ett befruktat ägg = En människa

Ägg + Spermie = Ett foster. Det tidigaste stadiet i det mänskliga livet.
Frågor på det? Åsna.

Fast det blit ju lite udda det med. Det är ju många befruktade ägg som inte fäster. Så har man haft sex vet man ju inte om det sker.
Sen undrar jag hur du ser på preventivmedel. Vilka preventivmedel är okej?
Citera
2017-08-19, 12:42
  #196
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuntakinte55
Du utgår från ditt eget hittepå om vad jag skrivit när du ställer dina frågor. Du verkar ha ett behov av att utgå från något annat än det jag skriver för att kunna stämpa det som "dumt". Försök vara konstruktiv istället.

Jag har inte påstått att det inte är någon skillnad på de resurser som krävs för att låta en stamcell utvecklas till människa och att låta ett 22 månaders foster utvecklas till vuxen människa. Eller att det inte skulle vara någon skillnad på de olika stadierna.

Vad som skiljer är mängden tekniska resurser som behövs, och faktum kvarstår att det inte finns någon exakt gräns för det ena eller andra, annat än att man kategoriserar det med olika namn beroende på om det är en stamcell, embryo, foster eller barn.

Man kan få en stamcell att överleva så att det blir en människa, och man kan få ett 22 veckors foster att utvecklas till en människa, kanske även helt utan att fostret ens har lungor. Frågan är var gränsen går och om man utgår från "vad som kan räddas" kan även stamceller bevisligen "räddas".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ve_been_cloned



Får liksom inget grep om vad du vill ha sagt, tycker du blandar in saker som inte har ett skit med ett 22 veckor gammal foster som lever att göra.
Detta var ett foster som om det hade fötts för tidigt hade kunnat överleva. Fostret rörde det sig och pep. Har aldrig någonsin hört talas om stamceller som piper?
Citera
2017-08-19, 12:50
  #197
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuntakinte55
Du utgår från ditt eget hittepå om vad jag skrivit när du ställer dina frågor. Du verkar ha ett behov av att utgå från något annat än det jag skriver för att kunna stämpa det som "dumt". Försök vara konstruktiv istället.

Jag har inte påstått att det inte är någon skillnad på de resurser som krävs för att låta en stamcell utvecklas till människa och att låta ett 22 månaders foster utvecklas till vuxen människa. Eller att det inte skulle vara någon skillnad på de olika stadierna.

Vad som skiljer är mängden tekniska resurser som behövs, och faktum kvarstår att det inte finns någon exakt gräns för det ena eller andra, annat än att man kategoriserar det med olika namn beroende på om det är en stamcell, embryo, foster eller barn.

Man kan få en stamcell att överleva så att det blir en människa, och man kan få ett 22 veckors foster att utvecklas till en människa, kanske även helt utan att fostret ens har lungor. Frågan är var gränsen går och om man utgår från "vad som kan räddas" kan även stamceller bevisligen "räddas".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ve_been_cloned

Ett foster som är 22 veckor har lungor om en inte färdig utvecklade. Det finns de som är helt emot abort, det finns de som tycker det är helt okej med 21+6. Men när man läst denna tråd verkar det som om de allra flesta tycker nog det är okej med abort men inte så jäkla sent i graviditeten.
Abortfrågan kan man diskutera i oändlighet men när du börjar blanda in stamceller så har det spårat ut totalt.
Citera
2017-08-19, 14:42
  #198
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma


Får liksom inget grep om vad du vill ha sagt, tycker du blandar in saker som inte har ett skit med ett 22 veckor gammal foster som lever att göra.
Detta var ett foster som om det hade fötts för tidigt hade kunnat överleva. Fostret rörde det sig och pep. Har aldrig någonsin hört talas om stamceller som piper?
Har aldrig hört talas om ett 22 veckor gammalt foster som överlevt utan teknisk hjälp heller. Och stamceller som kommit ur kroppen och utvecklats till levande individer har jag tillhandahållit bevis för, alltså stamceller som fått utvecklas och sedan piper.

Om du hört talas om provrörsbefruktning så innebär det att man har ett befruktat ägg eller ett embryo (som består av embryonala stamceller) som förvaras i ett provrör och som med teknisk hjälp och människan kan utvecklas till en vuxen och frisk individ. Stamceller från vuxna individer kan med teknisk hjälp omvandlas till embryonala stamceller och om du läst mina länkar tidigare hade du sett vilka däggdjur man lyckats skapa nya individer från stamceller för. Att det är möjligt för människan är de flesta överens om, för ett antal år sedan var de flesta överens om att det var omöjligt.

Om det går att rädda livet på ett 22 veckors foster kan man förstås med ännu bättre metoder rädda ett 21 veckors foster, eller 20 veckors och så vidare och det finns ingen exakt gräns tills du kommer till 0 veckor, bevisligen, vilket motsvarar embryonal stamcell, befruktat ägg. Naturligtvis är det skillnad mellan varje vecka och skillnad mellan ett befruktat ägg och ett 22 veckors foster. Men båda kan bli vuxna människor om man bara sätter in den tekniska metod som behövs. Gränsen är svår att bestämma, och bestämmer man sig för att det är fel att inte rädda ett 22 veckors foster (som man knappast säkert vet om det är 22 veckor) är det svårt att argumentera för att inte rädda ett 21 veckors foster och så vidare. Gränsen behöver ändå sättas och hur den än sätts kommer många att bli upprörda. I detta fall gjordes först bedömningen att abort var motiverad trots att det gått 22 veckor (jag vet inte varför, har inte läst hela tråden), sedan att fostret skulle räddas.
Citera
2017-08-19, 15:14
  #199
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuntakinte55
Har aldrig hört talas om ett 22 veckor gammalt foster som överlevt utan teknisk hjälp heller. Och stamceller som kommit ur kroppen och utvecklats till levande individer har jag tillhandahållit bevis för, alltså stamceller som fått utvecklas och sedan piper.

Om du hört talas om provrörsbefruktning så innebär det att man har ett befruktat ägg eller ett embryo (som består av embryonala stamceller) som förvaras i ett provrör och som med teknisk hjälp och människan kan utvecklas till en vuxen och frisk individ. Stamceller från vuxna individer kan med teknisk hjälp omvandlas till embryonala stamceller och om du läst mina länkar tidigare hade du sett vilka däggdjur man lyckats skapa nya individer från stamceller för. Att det är möjligt för människan är de flesta överens om, för ett antal år sedan var de flesta överens om att det var omöjligt.

Om det går att rädda livet på ett 22 veckors foster kan man förstås med ännu bättre metoder rädda ett 21 veckors foster, eller 20 veckors och så vidare och det finns ingen exakt gräns tills du kommer till 0 veckor, bevisligen, vilket motsvarar embryonal stamcell, befruktat ägg. Naturligtvis är det skillnad mellan varje vecka och skillnad mellan ett befruktat ägg och ett 22 veckors foster. Men båda kan bli vuxna människor om man bara sätter in den tekniska metod som behövs. Gränsen är svår att bestämma, och bestämmer man sig för att det är fel att inte rädda ett 22 veckors foster (som man knappast säkert vet om det är 22 veckor) är det svårt att argumentera för att inte rädda ett 21 veckors foster och så vidare. Gränsen behöver ändå sättas och hur den än sätts kommer många att bli upprörda. I detta fall gjordes först bedömningen att abort var motiverad trots att det gått 22 veckor (jag vet inte varför, har inte läst hela tråden), sedan att fostret skulle räddas.

Kommenterar inte dina 2 första stycken för jag tror inte vi kommer någonvart.
Ditt sista stycke kan jag hålla med om och precis som jag skrev så finns det så många åsikter om, när och hur osv när det gäller abortfrågan.
Jag är mycket väl medveten om att gränser måste sättas men vi har alla en rätt att uttrycka vår egna åsikter oavsett om de stämmer överens med lagen eller inte. Det är ett fruktansvärt känsligt ämne och det är extremt svårt att veta vad som är rätt eller fel. Jag är inte helt emot abort och förstår att det finns kvinnor som väljer att göra detta. För mig känns vecka 12 som en rimlig gräns för kvinnan att själv bestämma.
Kvinnan har rätt att bestämma över sin egna kropp men i detta fall handlade det inte längre om hennes kropp utan om barnets rätt till sitt egna liv.

Tycker inte vi skall då in på provrörsbefruktning här. Det handlar också mycket om hur långt skall man gå? Är det egentligen okej med sperma eller äggdonationer? Hur många gånger får ett befruktat ägg dela sig innan det sätts in i livmodern? Det finns mycket att diskutera om detta ämne också men det krävs en egen tråd, här handlar om ett foster som är 22 veckor gammalt. Inte om hur man kan framställa ett liv. Uppenbarligen fanns det ett liv eftersom fostret levde.
Citera
2017-08-19, 15:56
  #200
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Uppenbarligen fanns det ett liv eftersom fostret levde.

Läst denna?
"Barnläkare ska inte ägna sig åt att återuppliva sent aborterade foster. Det kränker både barnets och kvinnans rättigheter. Det fåtal barn som föds efter 22 veckor ska hanteras på samma sätt som andra döende patienter, skriver sju läkare och experter vid Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm."
http://www.dn.se/debatt/fel-av-lakar...ter-sen-abort/

Vad är det du vet som dessa läkare missat?
Citera
2017-08-19, 16:46
  #201
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Läst denna?
"Barnläkare ska inte ägna sig åt att återuppliva sent aborterade foster. Det kränker både barnets och kvinnans rättigheter. Det fåtal barn som föds efter 22 veckor ska hanteras på samma sätt som andra döende patienter, skriver sju läkare och experter vid Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm."
http://www.dn.se/debatt/fel-av-lakar...ter-sen-abort/

Vad är det du vet som dessa läkare missat?

Allvarligt fattar inte vad du har missat? Barnet levde när det föddes.
Citera
2017-08-19, 16:53
  #202
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Allvarligt fattar inte vad du har missat? Barnet levde när det föddes.

Om du faktiskt brydde dig om principerna hade du tagit dig tid att läsa denna debatt-artikel i DN skrivet av 7 läkare. Men det tar du inte, för det gör du inte.
Citera
2017-08-19, 16:58
  #203
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Om du faktiskt brydde dig om principerna hade du tagit dig tid att läsa denna debatt-artikel i DN skrivet av 7 läkare. Men det tar du inte, för det gör du inte.

Jag har läst den, det behöver du inte oroa dig för. Men det ändrar inte det faktum att barnet levde.
Citera
2017-08-19, 16:59
  #204
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har läst den, det behöver du inte oroa dig för. Men det ändrar inte det faktum att barnet levde.

Nej och det var heller inte det som var poängen med artikeln.
Du har läst den men bevisligen inte förstått eller velat förstå.

Lycka till att leva livet med den inställningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback