Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 20:28
  #1
Medlem
xxxooxxxs avatar
Har placerat under Samhälle/brott men mod får flytta om bättre plats finns för tråden.

Sammanfattning här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l...rterade-foster

Alltså:

Foster som stöttes ut levande i vecka 22 kunde ha avlivats med en kaliumlösning för fullbordad abort. Läkaren bestämde sig för att försöka rädda livet på barnet istället.

Rättsliga rådet anser inte att detta var fel. MEN vissa andra läkare menar att det var det, annars hade ärendet inte gått till socialstyrelsen och rättsliga rådet överhuvudtaget. Andreas Herbst, ordförande för Svensk förening för obstetrik och gynekologi har kritiserat det öppet:

http://www.lakartidningen.se/Aktuell...vacker-debatt/.
Finns också länkade artiklar här som är intressanta.

Länk till kortfattad information om fosterutveckling vecka för vecka. Man kan läsa och scrolla ner till vecka 22 för att bilda sig en uppfattning om vad det rör sig om när ett foster är 22 veckor gammalt.

https://medlineplus.gov/ency/article/002398.htm


Bilder på ett 22 veckor gammalt foster (Daily mail väldigt oseriös tidning men bilderna kan absolut stämma in på åldern när man gör en grundlig sökning som jag har gjort):

http://www.dailymail.co.uk/health/ar...owed-home.html

Så min fråga till er är:

Var det fel att försöka rädda livet på fostret?


Börjar med vad jag tycker. Väldigt svårt för mig att förstå att någon skulle motsätta sig detta eller agera annorlunda i läkarens ställe. Därför vill jag nu veta om det finns fler som tycker att det var fel och i så fall varför?
Citera
2017-08-15, 20:31
  #2
Medlem
Från och med V 22 räknas det som barn, inte foster.
Citera
2017-08-15, 20:36
  #3
Medlem
mainfurers avatar
Det är ju trots allt mer än halva tiden, vet om en flicka som är född ungefär så tidigt. Hon gick ihop med brorsan i samma klass. Var en handflata stor när hon föddes. Men idag fullt frisk och fungerande, lite smal och tanig bara
Citera
2017-08-15, 20:52
  #4
Medlem
xxxooxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Från och med V 22 räknas det som barn, inte foster.

Ja, juridiskt ett barn. Det är därför gränsen för abort är just 22 veckor enligt lagen. I medicin är benämningen fortfarande foster eller fetus på engelska.

Det är i och för sig inte så relevant därför att i just det här fallet så handlar det om gråzonen. Skulle dom följa lagen så skulle dom förhindra att fostret blir 22 veckor gammalt genom att ge kaliumsprutan till exempel. Men det blir svårt att övertala sig själv om att man inte aktivt dödar en människa bara för att fostret är precis nästan i 22a veckan, när man verkligen ser hur utvecklat det är. Det är därför jag förstår att dom inte ville ge sprutan och inte kunde låta fostret dö framför dom. Men för att klargöra så hade dom inte brutit mot lagen om dom hade gjort det som jag tolkar det.
Citera
2017-08-15, 20:54
  #5
Medlem
xxxooxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Det är ju trots allt mer än halva tiden, vet om en flicka som är född ungefär så tidigt. Hon gick ihop med brorsan i samma klass. Var en handflata stor när hon föddes. Men idag fullt frisk och fungerande, lite smal och tanig bara

Japp, har läst om flera fall med prematura barn som överlever i en modern vårdfacilitet. Fortfarande få, men många fler än bara några decennier sen.
Citera
2017-08-15, 20:56
  #6
Medlem
AX64s avatar
Enligt artiklarna var fostret 22 veckor gammalt och det är lagligt att utföra en abort utan medicinska skäl fram tills vecka 24. Känns som att det helt borde ha varit upp till modern snarare än läkaren att avgöra vad som ska göras. Att läkaren avgör känns som ett övergrepp?
Citera
2017-08-15, 21:10
  #7
Medlem
l150s avatar
Som ej insatt, men?
En kvinna väljer att göra en abort inom den lagliga tidsramen.
Den lille är vid liv och läkarna/läkaren väljer att låta dess hjärta pumpa.


Låter helt absurt.

Ska dom få rätten att ta död på en unge under en förlossning om dom känner för det också!
Citera
2017-08-15, 21:16
  #8
Medlem
Sittkissares avatar
Rätt gjort av läkaren. Helt galet att det ens är tillåtet att göra abort i sådant sent stadie, om fostret är friskt.
Citera
2017-08-15, 21:17
  #9
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l150
En kvinna väljer att göra en abort inom den lagliga tidsramen.

Fick uppfattningen att det handlade om en ofrivillig abort faktiskt, men det förändrar ju inte heller att det borde vara upp till mamman att bestämma.
Citera
2017-08-15, 21:18
  #10
Medlem
Bellossoms avatar
Förr la man ungen att självdö i en rondskål i sköljrummet.
Kermit Gosnell, den ökände abortören från Philadephia, brukade klippa av ryggmärgen med en sax. Han aborterade förövrigt fullgång foster vid behov.
Citera
2017-08-15, 21:29
  #11
Medlem
l150s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Fick uppfattningen att det handlade om en ofrivillig abort faktiskt, men det förändrar ju inte heller att det borde vara upp till mamman att bestämma.

Ok, tack.
Kommenterade utan att läsa några länkar//

Men som du sa så borde inte det göra någon skillnad.
Citera
2017-08-15, 21:29
  #12
Medlem
Det är ju ett litet knepigt område. Jag trodde inte att foster kunde överleva att födas så tidigt, från vecka 22 men det finns ju tydligen fall där det skett.

Hur sker abort vid denna vecka? Känns ju lite otroligt att fostret kommer ut levande. Egentligen är det väl rätt agerat av läkaren, deras syfte är väl ändå att rädda så pass många liv som möjligt. Får en förövrigt att fundera, känns ju inte alls okej med abort vid denna vecka ifall barn som föds så tidigt faktiskt kan överleva det. Såg förövrig daily-mail länken med barnet som föds från vecka 22, herregud. Man blir faktiskt äcklad, eller jag iaf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback