Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 20:28
  #1
Medlem
MissMDs avatar
Jag är en hobbyporträttör och använder främst vanligt papper och penna.

Har sålt en hel del porträtt genom åren för relativt små summor, max 2500kr.
Nu har jag fått en beställning för 10k, ett stort porträtt som ska göras och bör helst vara på canvas och inte på papper.

Då undrar jag om någon här har erfarenhet att använda pennor och kol på duk? Jag använder både polychromos färgpennor och caran dache luminance, samt kolkritor.

Går det att fixerspraya duk eller finns det något annat man kan använda för att undvika utsmetningar?
Citera
2017-08-17, 14:53
  #2
Medlem
Puviss avatar
Förstår inte poängen riktigt att göra det på duk? Det är väl en teckning och inte en målning som har beställts utav dig?

Nåväl, ett förslag skulle kunna vara att behandla duken med lager av gesso som du skulle kunna spackla på, slipa ner tills du får en yta som du är nöjd med. Ett alternativ är också att göra den på pannå som du kan behandla på liknande sätt.
Citera
2017-08-21, 13:31
  #3
Medlem
Det finns akrylmedium och olika sorters fernissa som man använder för att skydda målningar, men det är inte bra att använda fel sort, då det kan ramla av. Om man till exempel använt oljepastellkritor eller liknande, tror jag inte att man kan lägga akrylmedium över.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback