Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 20:12
  #1
Medlem
Badios avatar
Nu ska svenska domare som rubriken lyder ha regnbågsflaggan på sina tröjor. Det verkar gälla alla stora serier utom SHL.
Machokulturen inom ishockey i genuslandet Sverige måste bort.
Citat:
Den har blivit en stark symbol för tolerans, jämlikhet och inkluderande. Nu ska stora delar av den svenska hockeydomarkåren bära regnbågsflaggan för att skapa en mer välkomnande miljö på isen och kring sporten.
Det är enormt viktigt att vi låter alla vara med och inte låter machokulturen ta över, säger Joel Hansson, domaransvarig på Svenska ishockeyförbundet till hockeysverige.se.
Citat:
För att förändra den bilden av sporten, men också skapa en mer välkomnande och inkluderande miljö på isen har Svenska ishockeyförbundets domaransvarige Joel Hansson startat ett projekt tillsammans med Riksidrottsförbundet (RF). Det har utmynnat i att alla förbundsdomare kommer att bära regnbågssymbolen på sina dräkter den här säsongen. Det inkluderar alla domare i Hockeyallsvenskan, Hockeyettan, SDHL och SuperElit-serierna.
Citat:
– Det handlar inte om en hbtq-certifiering, utan den stora bilden att lyfta i ishockeyn och i domargruppen är vilken norm och vilka kulturer råder det i den gruppen? säger Hansson när hockeysverige.se träffar honom i Svenska ishockeyförbundets lokaler.
http://www.hockeysverige.se/2017/08/...-inkluderande/

Vad tycker flashbackpanelen om detta?
Citera
2017-08-15, 20:18
  #2
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Tror det har noll eller kanske till och med negativ effekt som ett politiskt ställningstagande. Många retar sig ju så förbannat på liknande saker.
Citera
2017-08-15, 20:18
  #3
Medlem
yooiis avatar
Det är väl bra, vad ska diskuteras?
Citera
2017-08-15, 20:29
  #4
Medlem
Tvonds avatar
Inte mycket att hetsa upp sig över kan jag tycka finns värre saker än någon regnbågsflagga.
Citera
2017-08-15, 20:36
  #5
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yooii
Det är väl bra, vad ska diskuteras?
Att regnbågsflaggan åker upp på domartröjorna. Jag tycker det är trams att den ska vara på domarnas tröjor. Men jag förstår ju att det kommer bli extremt mycket kärlek nu till ishockeyförbundet som gör detta.
Citera
2017-08-15, 20:37
  #6
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Att regnbågsflaggan åker upp på domartröjorna. Jag tycker det är trams att den ska vara på domarnas tröjor. Men jag förstår ju att det kommer bli extremt mycket kärlek nu till ishockeyförbundet som gör detta.
Varför är det trams?
Citera
2017-08-15, 20:40
  #7
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yooii
Varför är det trams?
För att man behöver en plats i världen fri från politik och pekpinnar. Kan man inte få se en hockeymatch utan att homomaffian har varit där och pillat med sina bruna fingrar? Nej, uppenbarligen inte.

Inte fotboll heller för där hänger regnbågsflaggan med sitt hatbudskap om att man måste tycka "rätt" för att få vara med.

Idrottsarenan borde hållas fri från politik.
Citera
2017-08-15, 20:41
  #8
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yooii
Varför är det trams?
För jag tycker att det ska vara neutralt. Ishockeyförbundet får gärna ha hur mycket värdegrundsarbete och workshops om de vill det. Men lämna flaggan utanför uniformen.
Citera
2017-08-15, 20:45
  #9
Medlem
Wretch32s avatar
Sport och Politik hör INTE ihop, punkt slut!

Mvh
Citera
2017-08-15, 20:57
  #10
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
För att man behöver en plats i världen fri från politik och pekpinnar. Kan man inte få se en hockeymatch utan att homomaffian har varit där och pillat med sina bruna fingrar? Nej, uppenbarligen inte.

Inte fotboll heller för där hänger regnbågsflaggan med sitt hatbudskap om att man måste tycka "rätt" för att få vara med.

Idrottsarenan borde hållas fri från politik.

Citat:
Ursprungligen postat av Badio
För jag tycker att det ska vara neutralt. Ishockeyförbundet får gärna ha hur mycket värdegrundsarbete och workshops om de vill det. Men lämna flaggan utanför uniformen.
Är regnbågsflaggan något som gör er osäkra på er egen manlighet eller tror ni att homosexualitet smittar om man stirrar för länge på den?

Jag förstår verkligen inte denna indignation. Det är ju egentligen en ganska harmlös symbol (som ni uppenbarligen inte håller med om).
Citera
2017-08-15, 20:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Nu ska svenska domare som rubriken lyder ha regnbågsflaggan på sina tröjor. Det verkar gälla alla stora serier utom SHL.
Machokulturen inom ishockey i genuslandet Sverige måste bort.
http://www.hockeysverige.se/2017/08/...-inkluderande/

Vad tycker flashbackpanelen om detta?

nu är det här inte en regnbågsfråga men varför finns det inga kvinnliga domare när herrarna spelar hockey

är det också en diskrimineringssak?

om vi nu ska vara lite petiga
Citera
2017-08-15, 21:02
  #12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yooii
Varför är det trams?

Vet att jag hoppar in lite... är inget direkt hockey fan längre...

Men rent generellt...

Det finns något som på engelska kallas för "overdoing it" och det är exakt vad som händer nu förtiden här i Sverige tycker jag... Visst var jag kanske homofobiker för länge sedan pga av att jag blev antastad av en sådan på toaletten en gång i tiden... var riktigt otrevligt.

Men de senaste 20-30 åren har vi en acceptans av homosexuella och det får väl anses tillräckligt?
Problemet när man "overdoing it" blir att folk som hade en acceptans helt plötsligt kan vända och faktiskt börja avsky vad som händer (och kan sluta i till och med ett återgående till homofobi osv).

Därför tycker även jag att det är trams... Det räcker, "ni" är accepterade var nöjda, glada och skulle det visa sig framöver att detta ändras... dra igång media karusellen igen men gör det med eftertänksamhet...

Ja lite så jag tänker...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback