Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 18:01
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kool-g-rap
Du tänker helt fel!!
Dina räkneexempel är inte hämtat från verkligheten heller. Om man köper billigt skitweed och bara ger en 3.5g i påsen är det klart som fan inte kunden kommer tillbaka.

Vi säger att skitweedet man köper kostar 50kr/g och säljer för 100kr och dessutom lägger för lite i en påse tjänar du 275kr på en bag. Bra för en påse men en tappad kund som aldrig kommer tillbaka.

Om man istället köper riktigt dunder weed för 85kr/g och säljer för 125kr/g tjänar man 160kr per bag. Dessutom behåller man kunderna som köper flera påsar åt gången och till alla sina polare för dom är så nöjda.

Jag säljer hellre 10 bags och tjänar 1.6k och har galet nöjda kunder än säljer en bag, tjänar 275kr och blåser någon.
Långsiktighet vs kortsiktighet.

Pallar seriöst inte mäta balle om "hur man kränger röka", du har dina erfarenheter och jag mina.

Vill du dock fortsätta så skicka PM för vi är OT nu.


Största missnöjet med en kran är att 9/10 är fett oseriösa på alla nivåer och inte ser det som seriösa affärer.
Citera
2017-08-16, 18:05
  #14
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kool-g-rap
Du tänker helt fel!!
Dina räkneexempel är inte hämtat från verkligheten heller. Om man köper billigt skitweed och bara ger en 3.5g i påsen är det klart som fan inte kunden kommer tillbaka.

Vi säger att skitweedet man köper kostar 50kr/g och säljer för 100kr och dessutom lägger för lite i en påse tjänar du 275kr på en bag. Bra för en påse men en tappad kund som aldrig kommer tillbaka.

Om man istället köper riktigt dunder weed för 85kr/g och säljer för 125kr/g tjänar man 160kr per bag. Dessutom behåller man kunderna som köper flera påsar åt gången och till alla sina polare för dom är så nöjda.

Jag säljer hellre 10 bags och tjänar 1.6k och har galet nöjda kunder än säljer en bag, tjänar 275kr och blåser någon.
Långsiktighet vs kortsiktighet.

Du verkar leva i en del av verkligheten där alla har en handfull olika kranar att välja på. De väljer dessutom ofta ut såna som de vet att de troligen inte har så stort kontaktnät och som är så pass sugna att de kommer tillbaka ändå.
Citera
2017-08-16, 18:08
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kool-g-rap
Du tänker helt fel!!
Dina räkneexempel är inte hämtat från verkligheten heller. Om man köper billigt skitweed och bara ger en 3.5g i påsen är det klart som fan inte kunden kommer tillbaka.

Vi säger att skitweedet man köper kostar 50kr/g och säljer för 100kr och dessutom lägger för lite i en påse tjänar du 275kr på en bag. Bra för en påse men en tappad kund som aldrig kommer tillbaka.

Om man istället köper riktigt dunder weed för 85kr/g och säljer för 125kr/g tjänar man 160kr per bag. Dessutom behåller man kunderna som köper flera påsar åt gången och till alla sina polare för dom är så nöjda.

Jag säljer hellre 10 bags och tjänar 1.6k och har galet nöjda kunder än säljer en bag, tjänar 275kr och blåser någon.
Långsiktighet vs kortsiktighet.

Fast nu resonerar du som en normal person gör och inte som alla kranar gör. Dr Alban som pundar hela dagen och hänger med grabbarna nere i centrum kanske inte följer samma logiska tankemönster som oss normala människor. Sen bryr sig vissa kranar inte om folk kommer tillbaka eller inte för de får ändå mer jobb än de kan klara av. Men för att göra listan kort blir man otroligt missnöjd när folk inte kommer i tid eller eller inte levererar den kvantitet/kvalitet som avtalats. Sen är det bra om personen ser normal ut och inte skriker KNARKLANGARE. Om du ska sälja knark så klä dig och uppför dig inte som en langare om vi ska träffas ute bland andra människor. Eftersom jag är vit och ser ganska prydlig ut ser det fruktansvärt konstigt ut om jag träffar en blåneger med hip-hop bling ute på stan.
Citera
2017-08-16, 23:04
  #16
Medlem
kool-g-raps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briklin
Fast nu resonerar du som en normal person gör och inte som alla kranar gör. Dr Alban som pundar hela dagen och hänger med grabbarna nere i centrum kanske inte följer samma logiska tankemönster som oss normala människor. Sen bryr sig vissa kranar inte om folk kommer tillbaka eller inte för de får ändå mer jobb än de kan klara av. Men för att göra listan kort blir man otroligt missnöjd när folk inte kommer i tid eller eller inte levererar den kvantitet/kvalitet som avtalats. Sen är det bra om personen ser normal ut och inte skriker KNARKLANGARE. Om du ska sälja knark så klä dig och uppför dig inte som en langare om vi ska träffas ute bland andra människor. Eftersom jag är vit och ser ganska prydlig ut ser det fruktansvärt konstigt ut om jag träffar en blåneger med hip-hop bling ute på stan.

Jag försöker verkligen inte med någon kukmätning utan diskuterar problemet bara. Är jag en normal person eller en kran? Jag resonerar ju vettigt men är samtidigt kran. Jag har bara pluggat ekonomi och tänker lite längre.
Jag vet inte om det är att marknaden har ändrats eller om det är jag som blivit äldre men jag tror båda delarna. När jag var runt 15-20år rökte alla jag kände typ hela tiden men var svårt att få tag på, det fans oftast bara brunt då. Så om jag tog in ett hekto grönt var det slut så fort jag fick in det i princip.

Nu när jag är 30+ och inte känner några skitungar utan har äldre kunder måste jag göra allt för att behålla den lilla kundkrets jag har.
Citera
2017-08-18, 15:17
  #17
Medlem
Psychadelic1s avatar
Driftar själv och gjort i cirkus 3-4 år, i princip samma kundkrets med 20~ vänner, är alltid ärlig med priset, punktlig och brukar fråga efter feedback om jag tar in röka från en ny kran.

Säljer oftast brunt för att det är enklast/smidigast att transportera/förvara.

Frontar oftast 4hgn per gång jag hämtar.

Edit: Arbetar huvudsakligen men låter rökat betala för allt annat man trycker i sig.
__________________
Senast redigerad av Psychadelic1 2017-08-18 kl. 15:20.
Citera
2017-08-20, 02:27
  #18
Medlem
Drumedarens avatar
Dålig på att hålla tider, ljuger om vikter, säljer tyngre, suttit på kåken osv. Ostabil kille. Min stabila kran torskade tillslut, så man tager vad man haver.
Citera
2017-08-20, 14:21
  #19
Medlem
Det mesta har väl redan sagts som fel vikt, dålig kvalité, folk som kommer 20+ min försent (och sen inte ens ber om ursäkt), klär sig otroligt udda eller bara allmänt förortigt så det lyser kriminell. En annan grej som störde mig när jag handlade regelbundet var folk som bodde på ett ställe, säg Upplands Väsby, och då ofta träffar sina kunder runtomkring i det området. Då ville de träffas ute i någon park i närheten eller vid nån skogsdunge eller liknande. Jag som aldrig hänger där eller ens satt min fot där innan, hittar inte någonstanns. På senare tid när man hade smartphone så hjälper det ändå inte om personen inte kan uppge en adress. Det är dömt att virra runt och då slösar ju kranen sin egen tid och energi på att guida personen rätt. Otroligt frustrerande. Låter man dessutom sina kunder stå och vänta vid ungefär samma ställe hela tiden så fattar ju folk tillslut att det är isf något skumt som pågår där (har faktiskt hört om vanliga människor som uppmärksammat sånt).
Sen folk som man förstår efter man handlat ett par ggr att de är deras huvudförsörjning. De lyfter bidrag och langar och bryr sig antagligen inte så mycket om de åker fast. Man vill ju ha någon som har ett jobb och langar mer som bisyssla och därmed går under radarn lite mer. De som har det som huvudsyssla brukar också vara mer slarviga och skriver mer uppenbara sms typ "hur många ska du köpa?"
Sen är det egentligen inte så svårt att langa rent generellt. Kom någurlunda i tid, ha iaf okej kvalité och vikt och klä dig propert/vanligt så lär det vara få som klagar. Det räcker med jeans/chinos och sen ha en skjorta eller en vanlig tjocktröja
Typ såhär
1) http://www.obsid.se/wp-content/uploa...-host-2014.jpg
2) http://www.obsid.se/wp-content/uploa...guide-herr.jpg
Eller ännu lite mer avslappnat även fast det inte ser sunkigt ut på något sätt
3) https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...f47354703a.jpg
Ville visa någon riktig ghettoklädsel men kunde inte hitta något av uppenbara skäl... överlag, skit outfiten som består av joggingskor, addidasbyxor, XL-hoodle och new era keps. Framför allt, dumpa kläder som har rödgulgröna ränder och marijuanablad på sig. Jag som går klädd som bild 1 och 2 som står med en kille som ser ut som nån ghettosnubbe så ser folk med en gång att de två personerna inte hör ihop, speciellt om jag väntat i 20 min för att sedan stå och prata med ghettosnubben i 2 min innan vi skiljer på oss.
Citera
2017-08-20, 14:27
  #20
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Var längesedan nu, men såna som alltid kommer senare än vad det är sagt till mötet med flit för att själv slippa vänta. Förstår att det kan vara drygt för dem att vänta när det är deras jobb och det sker ofta, men själv är jag så jävla punktlig och är alltid i tid.

Det där är helt jävla sjukt och stämmer in på även de flesta bra kranar. Helt flippat. De kan sköta allt bra för övrigt men dom måste alltid vara sena. Hade en bra kran som alltid var i tid men tappade bort hans wickr
Citera
2017-08-20, 14:51
  #21
Medlem
MosDefinites avatar
Lite som de sa i "the Wire" varför måste man se ner på sina kunder i denna branschen :/
Citera
2017-08-20, 16:24
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaPundare
Det där är helt jävla sjukt och stämmer in på även de flesta bra kranar. Helt flippat. De kan sköta allt bra för övrigt men dom måste alltid vara sena. Hade en bra kran som alltid var i tid men tappade bort hans wickr

Lite förståeligt är det ju om man träffar ca 10-15 om dan och nästan alltid ska vänta i 5-15 min på att de dyker upp. Det blir ju jobbigt för dom i längden. Har en kompis som åker runt till olika arbetsplatser i sitt jobb. Vi pratar om kanske 10 st om dan. Under vintertid med kängor som ska knytas upp varje gång för att sen knytas tillbaka blir sjukt jobbigt för honom i längden. Han tar med skoskydd istället för att slippa det strömningsmomentet. Däremot blir man ju lack på kranarna som låter en vänta 15-20 min varje gång. Att fä vänta 5 min är inte samma sak, dels för att de är så lite tid men också för att man inte handlar varje dag ändå. På nått sätt blir deras tid dyrbarare risken att vänta varje gång de ska möta upp en kund.

Citat:
Ursprungligen postat av MosDefinite
Lite som de sa i "the Wire" varför måste man se ner på sina kunder i denna branschen :/

Hur menar du då? Om kranen är proper och städad till sättet och man själv kommer helt sliten varje gång med mjukisbyxor och flottigt hår så förstår jag att de ser ner på än.
Citera
2017-08-20, 16:45
  #23
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosDefinite
Lite som de sa i "the Wire" varför måste man se ner på sina kunder i denna branschen :/

Stämmer dock in på typ alla branscher.
Man hatar alltid sina kunder av någon anledning.

Men just här stämmer det nog ännu mer tyvärr.
Citera
2017-08-20, 16:48
  #24
Medlem
MosDefinites avatar
Hur menar du då? Om kranen är proper och städad till sättet och man själv kommer helt sliten varje gång med mjukisbyxor och flottigt hår så förstår jag att de ser ner på än.[/quote]
Genom att ha mentaliteten att hur sen jag än är eller hur lite jag ger i påsen så kommer gräsrökaren tillbaka. Han vill röka. Nu handlade tråden om kranar man är missnöjd med ju. Sen är det mycket mer vanligt att kunden klär sig proper och langaren är klädd i mjukisbyxor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback