Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-15, 17:37
  #1
Medlem
Hej,

Ärendet ser ut som följande:


Idag skrev jag en omtenta där jag fick 32/50, dvs 64%. Blev underkänt pga lägsta godkändbar betyg var 33. Systemet som används är godkänt/underkänt.


33 var det lägsta godtagbara betyget i den ordinarie tenta också, där 100/120 var godkända, alltså 83%.
1 hade 48 (utav 50), 5 hade 47 och massor andra hade poäng mellan 37-45.

När det gäller dagens omtenta, det högsta betyget var 41 (nästan ordinarie tentas medelvärde) där bara 10 utav 28 blev godkända, alltså 35%.

Skillanden är en konsekvens av en mycket tuffare tenta, vilket jag inte vill använda som argument, men jag undrar: Borde det inte vara så att godkändsgränsen räknas i samband med dessa faktorer? (högsta betyget, antal dem som kuggade, medelvärdet etc).

Jag anser att det är fullständigt oresonabelt att ha samma krav när omständigheterna är definitivt helt annorlunda. Jag vill även nämna att i en tidigare kurs hade godkännandetsgräns sjunkits med mer än 5% pga av en liknande situation. Härmed vill jag lyfta fram att programmets ledning använder sig av sådana prestation-beräkning algoritmer, men de gör så selektivt.

Kan man överklaga universitetets tillväga sätt? Hur i så fall.
__________________
Senast redigerad av ECAsson 2017-08-15 kl. 17:45.
Citera
2017-08-15, 17:44
  #2
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Kanske missar jag något betydelsefull poäng men hur vet man att tentan var tuffare?

Att godkännandefrekvensen var mycket lägre är väl ganska naturligt om tentan var på samma svårighetsnivå.

Det är ju bara de svagaste studenterna som skriver omtentan.
Citera
2017-08-15, 17:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Kanske missar jag något betydelsefull poäng men hur vet man att tentan var tuffare?

Att godkännandefrekvensen var mycket lägre är väl ganska naturligt om tentan var på samma svårighetsnivå.

Det är ju bara de svagaste studenterna som skriver omtentan.


Har missat ordinarie tentan pga mediciniska skäl.


Du är i alla fall helt ute cycling.
Även om studenterna var så ''svaga" så du gillar säga, ser ingen anledning till varför godkäntsgränsen borde vara samma när prestationen är absolut inte samma.
Citera
2017-08-15, 17:53
  #4
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Kanske missar jag något betydelsefull poäng men hur vet man att tentan var tuffare?

Att godkännandefrekvensen var mycket lägre är väl ganska naturligt om tentan var på samma svårighetsnivå.

Det är ju bara de svagaste studenterna som skriver omtentan.
Det är så även jag tänker. Godkännandegränsen ska vara densamma oavsett om det är en omtenta eller den första.

Till TS: Kan du få hjälp av någon som hjälper dig med studierna? Jag tror att du skulle behöva det.
Citera
2017-08-15, 17:58
  #5
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ECAsson
Har missat ordinarie tentan pga mediciniska skäl.


Du är i alla fall helt ute cycling.
Även om studenterna var så ''svaga" så du gillar säga, ser ingen anledning till varför godkäntsgränsen borde vara samma när prestationen är absolut inte samma.

Ifrågasättandet gällde så vitt jag kan se huruvida det verkligen rör sig om olika prestationer på ordinarie tenta respektive omtenta. Enbart faktumet att färre nådde godkänt på omtentan är inte på egen hand en indikation på att det skulle röra sig om olika svårighetsgrad.
Citera
2017-08-15, 18:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Det är så även jag tänker. Godkännandegränsen ska vara densamma oavsett om det är en omtenta eller den första.

Till TS: Kan du få hjälp av någon som hjälper dig med studierna? Jag tror att du skulle behöva det.


Det finns inte en sån sak. Det finns inte en ''Godkännandegränsen'', det är problemet. Det varier alltid, det sätts i samband med hur bra (eller ej) studenterna presterar. Men inte nu. Detta är problemet, vilket det ser ut som att du inte fattar.

So instead of making assumptions about my intellect for not having a perfect Swedish, I'd advise you to start working on your logic skills. (Kanske det blir lite lättare för dig att fatta det nu)
Citera
2017-08-15, 18:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ifrågasättandet gällde så vitt jag kan se huruvida det verkligen rör sig om olika prestationer på ordinarie tenta respektive omtenta. Enbart faktumet att färre nådde godkänt på omtentan är inte på egen hand en indikation på att det skulle röra sig om olika svårighetsgrad.


Det är inte direkt -färre-. Skillnaden, procentmässigt, är 50%. Man får undra.

Och jag har gjort det klart från början. Jag är inte här att diskutera om tentas svårighet aspekten, utan det faktumet att gränsen för gk har ingen logik, eftersom den räknas alltid i samband med resultatet. Vi har aldrig fått ett gk gräns innan tenta.
Citera
2017-08-15, 18:14
  #8
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ECAsson
Det finns inte en sån sak. Det finns inte en ''Godkännandegränsen'', det är problemet. Det varier alltid, det sätts i samband med hur bra (eller ej) studenterna presterar. Men inte nu. Detta är problemet, vilket det ser ut som att du inte fattar.

So instead of making assumptions about my intellect for not having a perfect Swedish, I'd advise you to start working on your logic skills. (Kanske det blir lite lättare för dig att fatta det nu)
Det var inte ditt sätt att skriva som gjorde att jag skrev som jag gjorde, utan det sätt som du beskrev ditt problem på. Jag var inte ute efter att vara otrevlig. Om det är lättare för dig, så kan du skriva på engelska. Det är ett tillåtet språk här på FB. Jag har många år inom mgm på amerikanska företag bakom mig, så jag kommer att förstå vad du menar.

Kan du utveckla det jag har fetat? Du har rätt i att jag inte förstår.
__________________
Senast redigerad av 80231 2017-08-15 kl. 18:23.
Citera
2017-08-15, 18:14
  #9
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ECAsson
Det är inte direkt -färre-. Skillnaden, procentmässigt, är 50%. Man får undra.

Och jag har gjort det klart från början. Jag är inte här att diskutera om tentas svårighet aspekten, utan det faktumet att gränsen för gk har ingen logik, eftersom den räknas alltid i samband med resultatet. Vi har aldrig fått ett gk gräns innan tenta.

Du skriver att den här kursen endast har U eller G. Är det så på alla kurser på programmet (läkare?) eller är det specifikt för den här kursen?

Vet du om just den här kursen har haft varierande gränser för godkänt historiskt sett eller jämför du med andra kurser?
Citera
2017-08-15, 18:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du skriver att den här kursen endast har U eller G. Är det så på alla kurser på programmet (läkare?) eller är det specifikt för den här kursen?

Vet du om just den här kursen har haft varierande gränser för godkänt historiskt sett eller jämför du med andra kurser?


Ja, U-G på alla.

Yes - Alltid annorlunda. Gäller samtliga tentorna och kurserna.
Till exempel, vi har haft en kurs innan där vår gk var 59% (73/125). Dem innan oss hade 64%.
Citera
2017-08-15, 18:31
  #11
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ECAsson
Ja, U-G på alla.

Yes - Alltid annorlunda. Gäller samtliga tentorna och kurserna.
Till exempel, vi har haft en kurs innan där vår gk var 59% (73/125). Dem innan oss hade 64%.
Du skriver:
Citat:
Borde det inte vara så att godkändsgränsen räknas i samband med dessa faktorer? (högsta betyget, antal dem som kuggade, medelvärdet etc).

Är inte gränsen för vad som anses som godkänt baserat på vilken kunskapsnivå studenten har? Är det någon slags relativ bedömning?
Citera
2017-08-15, 18:32
  #12
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ECAsson
Ja, U-G på alla.

Yes - Alltid annorlunda. Gäller samtliga tentorna och kurserna.
Till exempel, vi har haft en kurs innan där vår gk var 59% (73/125). Dem innan oss hade 64%.

Kanske är det så att kursansvarig har bedömt att det var särskilt "viktiga" frågor på just den här omtentan, som det helt enkelt inte är OK att ha fel på och ändå bli godkänd? Det är svårt att se någon annan rimlig förklaring om det du skrivit här stämmer.

Hur som helst så är väl det bästa förhållningssättet att alltid sikta på att nå minst 70% rätt för att ha viss marginal till den på förhand okända godkäntgränsen. Är det läkarprogrammet det handlar om så är det väl i grunden rätt vettigt att det ska vara högt ställda krav och att man som student inte ska sikta på att bli precis godkänd utan snarare ska sikta på att klara gränsen med god marginal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback