Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-15, 17:13
  #1
Medlem
Som skateboardåkare kommer bilister bli min död. Körde på cykelbanan och från ingenstans kommer en jävla volvo och kör rakt ut över banan och stannar, var tvungen att kasta mig ut på vägen och över i motsatt fil, skulle det varit en bil där skulle jag säkert avlidit. Detta händer minst en gång i veckan.

Nu har jag även lastbilskörkort och tillgång till lastbil. Jag tänkte lära bilister som ej kan trafikregler en läxa genom att köra lastbilen på cykelbanan. Ifall en bilist bryter mot reglerna blir hen mosad av mig. Skulle jag gå fri isåfall då även bilisten bröt mot trafikreglerna (precis som jag) när han kör fram och stannar mitt över cykelbanan?
Citera
2017-08-15, 17:29
  #2
Medlem
AX64s avatar
Nej, du skulle förstås inte gå fri. Men det kanske vore en befrielse för samhället om du provade oavsett.

Vet inte hur många gånger jag hoppat undan från blinda skitungar på skateboard för att undvika att tackla dem av misstag. Mer än en gång har det handlat om att de måste åka bräda på pendeltågsperrongen, gärna med feta hörlurar på sig och då ett tåg är på inkommande. Antar att det är samma klientel som senare övergår till basejumping så att deras föräldrar kan minnas dem utifrån den lilla påsen skit som blir kvar av dem efter döden.
Citera
2017-08-15, 17:30
  #3
Medlem
miikoss avatar
Gå fri ifrån vad?

Ordningsbot för att vara på fel vägbana lär du ju kunna få, det är ett oaktsamhetsbrott, något uppsåt krävs ej. Inte heller att man kört vårdslöst.

Skulle ev. kunna vara vårdslöshet i trafik med. Om du inte har hållit en hastighet så att du kan stanna för hinder. Men det kräver någon form av medvetet risktagande.

Självfallet så kan du även åtalas för mordförsök, försök till misshandel, mord, misshandel, skadegörelse, osv om uppsåtet kan bevisas. Eller något annat ut brottsbalken.

Personbilsägaren riskerar en felparkeringsavgift för stannande/parkerande på cykelbanan, om nu Polis/p-vakt kommer till platsen. Föraren får troligvist inget alls, ev. vårdslöshet i trafik, men du har större risk att dömas för det än personbilsföraren.

Ordningsboten är väl ganska mild, men blir det mord/misshandel och/eller vårdslöshet i trafik så skulle det väl bli fängelse. Körkortet lär återkallas med då, förhoppningsvis.
__________________
Senast redigerad av miikos 2017-08-15 kl. 17:38.
Citera
2017-08-15, 18:22
  #4
Medlem
bjornebarns avatar
Jag skulle istället föreslå att du köper en GoPro eller dylikt och använder när du skatear. Filma nummerskyltarna, samt förarens ansikte, ordentligt på alla bilar som bryter mot trafikreglerna och skicka till polisen.

Hmm, kan det även vara värt att skicka till Transportstyrelsen direkt, eller kräves det att en person har dömts för någonting för att Transportstyrelsen skall kunna dra in körkort?
Citera
2017-08-15, 18:32
  #5
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag skulle istället föreslå att du köper en GoPro eller dylikt och använder när du skatear. Filma nummerskyltarna, samt förarens ansikte, ordentligt på alla bilar som bryter mot trafikreglerna och skicka till polisen.

Hmm, kan det även vara värt att skicka till Transportstyrelsen direkt, eller kräves det att en person har dömts för någonting för att Transportstyrelsen skall kunna dra in körkort?

Återkallelse för brottslig gärning kan endast grundas på dom, strafföreläggande, ordningsbot eller åtalsunderlåtelse. Samt likvärdigt avgörande hos utländsk domstol/myndighet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...fs-1998-488#K5

(Sedan så finns vissa bestämmelser om att körkortsinnehavaren kan godkänna att det ges ett preliminärt beslut i väntan på dom. För att slippa få hela spärrtiden efter att sista överklagade domen har vunnit lagakraft. Finns även bestämmelser om omhändertagning av körkort, av Polisman om man är sannolika skäl misstänkt för vissa brott, ex rattfylleri.)

Men en sådan film räcker ju inte.
__________________
Senast redigerad av miikos 2017-08-15 kl. 18:42.
Citera
2017-08-15, 18:58
  #6
Medlem
Menar du där cykelbanan korsar en bilväg?
Citera
2017-08-15, 19:13
  #7
Medlem
Borgarbohemens avatar
Det låter inte så fiffigt att busköra med lastbilar i dessa tider.
Citera
2017-08-15, 19:15
  #8
Avstängd
Bloodybiffs avatar
Haha skejtare är dumma i huvudet!
Citera
2017-08-15, 20:02
  #9
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Som skateboardåkare kommer bilister bli min död. Körde på cykelbanan och från ingenstans kommer en jävla volvo och kör rakt ut över banan och stannar, var tvungen att kasta mig ut på vägen och över i motsatt fil, skulle det varit en bil där skulle jag säkert avlidit. Detta händer minst en gång i veckan.

Nu har jag även lastbilskörkort och tillgång till lastbil. Jag tänkte lära bilister som ej kan trafikregler en läxa genom att köra lastbilen på cykelbanan. Ifall en bilist bryter mot reglerna blir hen mosad av mig. Skulle jag gå fri isåfall då även bilisten bröt mot trafikreglerna (precis som jag) när han kör fram och stannar mitt över cykelbanan?

Man kan inte anklaga dig för att vara särskilt precis, när du ska förklara någonting i text. Fundera på om det är cykelbana eller, kanske i själva verket, cykelfält du menar. Din beskrivning "rakt ut över", gissar jag var snarare att bilisten drog sig höger inåt cykelfältet, för att där stanna.
Citera
2017-08-15, 20:03
  #10
Medlem
Du kanske skulle ta och lämna företräde åt bilarna enligt reglerna innan du blir påkörd?
Citera
2017-08-15, 20:11
  #11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Som skateboardåkare kommer bilister bli min död. Körde på cykelbanan och från ingenstans kommer en jävla volvo och kör rakt ut över banan och stannar, var tvungen att kasta mig ut på vägen och över i motsatt fil, skulle det varit en bil där skulle jag säkert avlidit. Detta händer minst en gång i veckan.

Nu har jag även lastbilskörkort och tillgång till lastbil. Jag tänkte lära bilister som ej kan trafikregler en läxa genom att köra lastbilen på cykelbanan. Ifall en bilist bryter mot reglerna blir hen mosad av mig. Skulle jag gå fri isåfall då även bilisten bröt mot trafikreglerna (precis som jag) när han kör fram och stannar mitt över cykelbanan?
Som skateboardåkare räknas du trafikmässigt som fotgängare och har alltså inte att göra på cykelbanan... dock får du köra på kombinerad gång-/cykelbana.
Så fortsätt släng dig i diket om du vill slippa bli fälld som orsakande..
Citera
2017-08-15, 21:53
  #12
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Som skateboardåkare räknas du trafikmässigt som fotgängare och har alltså inte att göra på cykelbanan... dock får du köra på kombinerad gång-/cykelbana.
Så fortsätt släng dig i diket om du vill slippa bli fälld som orsakande..

Om det saknar gångbana (och vägren) får man använda cykelbana eller körfält som fotgängare. Sedan undrar jag om man kan straffas för att använda cykelbana istället för gångbana, annat än om man pga det orsakar en olycka (varpå vårdslöshet i trafik kan komma på tal).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback