Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 16:36
  #1
Medlem
AliciaicilAs avatar
Hörde om akrylamid i grundskolan men läste på mer på senare tid.

Problemet är att min stapelföda består av kaffe och mörkt bröd. Det är ett måste för mitt välmående.

Ställer hårda krav på min diet då jag vill leva ett långt hälsosamt liv efter diverse potentiellt dödliga missöden tidigare i livet.

Halverade kaffeintaget men svårt att skippa brödet. Skär dock av svarta partier!

Jag brukade för mig själv håna rökare som lyfte skrot, men jag verkar dock inte smartare själv!

Hur löste ni era dieter efter för mycket vetskap om akrylamid och diverse biologiska kunskaper? Överreagerar jag?
Citera
2017-08-15, 16:41
  #2
Medlem
80231s avatar
Kan du berätta något om akrylamid och kopplingen till mörkt bröd och kaffe, eller ska vi googla för att ta reda på det tycker du?
Citera
2017-08-15, 17:08
  #3
Medlem
AX64s avatar
Akrylamid är ett cancerframkallande ämne i t.ex. svartbränt bröd, kaffepulver och cigarettrök. De flesta får i oss ämnet kontinuerligt men då handlar det om små doser vilket inte ses som farligt. Vid stora doser kan det leda till skador på nervsystemet och möjligen även vissa former av cancer. Detta har bevisats på djur som fått mycket höga doser, upp till 100.000 gånger mer per dag än människor får i sig.

Såvida du inte kedjeröker, enbart äter förkolnat bakverk plus knaprar snabbkaffepulver dagarna i ända så lär du med andra ord ha svårt för att ta skada av just detta ämne. Du lär dö av annat först.
Citera
2017-08-15, 17:44
  #4
Medlem
Briasccas avatar
Som allt farligt när det gäller mat och livsmedel så handlar det om en dosfråga. Precis som AX64 påpekar så är det riskfritt om du inte lever på svartbrända kanter, chips och annat som fått god smak av Maillard-effekten. Du äter en cocktail av olika livsmedel så det är helt enkelt inte möjligt att säga vad som skapar just ett långt liv för dig. Dessutom görs livsmedelsstudier på mycket stora befolkningsgrupper, och man har ett notoriskt problem att veta vad de egentligen är som orsakar sjukdom, död eller för den skull - hälsa

De enda saker som man vet är farlig på individnivå är tobakskonsumtion, jobba i miljöer med mycket nanopartiklar (rökiga och dammiga miljöer), leva ett ensamt och stressigt liv och kraftig övervikt. I övrigt har vetenskapen inga direkta svar på vad som är bra för just dig. Helt avgörande är också det DNA som du ärvt av din föräldrar.

Det du ska oroa dig för i livet är inte hälsan, utan om du gör tillräckligt bra saker för dig själv, din omgivning och mänskligheten. Det är det enda som räknas med du lever. Och det är också det enda som räknas när du är död.
Citera
2017-08-15, 17:53
  #5
Medlem
Akrylamid är något som Livsmedelsverket hittade på för att berättiga sin existens, och få mer skattemedel för att fortsätta sin verksamhet.

Ämnet förekommer naturligtvis i vissa livsmedel, men det är inget man behöver oroa sig för. Luften du andas är förmodligen hälsofarligare än den mängd akrylamid du får i dig på en livstid.
Citera
2017-08-15, 17:55
  #6
Medlem
AX64s avatar
Den dagen det blir förbjudet att sälja kaffe kan du väl börja fundera.
Citera
2017-08-15, 21:26
  #7
Medlem
AliciaicilAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Den dagen det blir förbjudet att sälja kaffe kan du väl börja fundera.

EU ska reglera tillåten mängd akrylamid i kaffe. Tror nya regler träder i kraft januari 2018. Vi får väl se vad det innebär!
Citera
2017-08-15, 21:53
  #8
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA
EU ska reglera tillåten mängd akrylamid i kaffe. Tror nya regler träder i kraft januari 2018. Vi får väl se vad det innebär!

Låter väl rimligt att det regleras. Tror dock inte att man behöver oroa sig så länge man håller sig till rimliga mängder, respektive kaffe som uppfyller de nya kraven i sånt fall.
Citera
2017-08-15, 22:47
  #9
Medlem
Hur orkar man oroa sig för sådana saker? Aftonbladet har ett uppslag varje dag om ett nytt ämne som är kanonfarligt. Blir man tillräckligt gammal får man cancer oavsett, även om man levt på grönsaker i en tibetansk by utan avgaser.
Citera
2017-08-15, 22:57
  #10
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommablomma123
Hur orkar man oroa sig för sådana saker? Aftonbladet har ett uppslag varje dag om ett nytt ämne som är kanonfarligt. Blir man tillräckligt gammal får man cancer oavsett, även om man levt på grönsaker i en tibetansk by utan avgaser.

Det är väl helt okey att informera sig kring risker och bestämma själv om man vill oroa sig sedan. Just käka bränt bröd tycker jag man lätt kan och bör låta bli. Det finns ingen poäng i det ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback