Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 15:58
  #1
Medlem
Hej,

Jag undrar om man kan köpa radhus/villa med 3 personer som söker tillsammans? Rättare bestämt jag och mina 2 syskon vill köpa ett hus. Men när man räknar ifrån bolånkalkyler på banker så står det alltid "vi är 2" eller så skriver man ens uppgifter och kan endast klicka in 1 extra medsökande. Finns ingenstans där man kan utgå från 3 personers inkomst.

Så frågan är kan man utgå från att 3 personer söker och då delar bolånet på 33% ? Vi har alla 3 fastjobb och handpenning på cirka 500 000 så det bör väl funka?
Citera
2017-08-15, 17:57
  #2
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djorou
Hej,

Jag undrar om man kan köpa radhus/villa med 3 personer som söker tillsammans? Rättare bestämt jag och mina 2 syskon vill köpa ett hus. Men när man räknar ifrån bolånkalkyler på banker så står det alltid "vi är 2" eller så skriver man ens uppgifter och kan endast klicka in 1 extra medsökande. Finns ingenstans där man kan utgå från 3 personers inkomst.

Så frågan är kan man utgå från att 3 personer söker och då delar bolånet på 33% ? Vi har alla 3 fastjobb och handpenning på cirka 500 000 så det bör väl funka?

Fråga din bank.
Citera
2017-08-15, 18:09
  #3
Medlem
AX64s avatar
Jag är tveksam och spekulerar bara nu. Om ni vill ta lånet ihop så tror jag att ni behöver vara i något slags partnerskap, vilket kan bli knepigt då ni är fler än två och dessutom inte partners (hoppas jag innerligt!). Säkerheten för lånet är ändå något ni delar på i sådant fall och det är svårt att hålla folk som inte är partners ansvariga för de delar som inte är ens egna. Ni har ingen försörjningsplikt för varandra som syskon, men som partners/sambor skulle ni ha det, vilket skulle gjort banken mer benägen att våga låna ut.
Citera
2017-08-16, 10:59
  #4
Medlem
Inga problem alls, är bara så att det är så pass ovanligt att man inte lagt ner energin på att ha med det i formuläret på nätet. Är vanligt att man är flera ägare t. ex. på näringsfastigheter. Om det dessutom är en fastighet som köps så söker ni lagfart där det specificeras att i detta fallet äger ni 1/3 var. Ring och prata med banken. Normalt sett är det så att alla låntagare är solidariskt betalningsskyldiga. Det vill säga att banken kan kräva en av er på allt om ni inte sköter betalningen sen är det upp till er att lösa det internt mellan alla tre. Så för banken är det bara bättre ju fler låntagare det finns för ett lån. Så ring och prata med banken
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback